دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: شهرداران شهرهای تابعه استان کردستان نبود درآمد پایدار را یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرداری‌ها می‌دانند و معتقدند، اگر درآمد پایدار برای شهرداری‌ها تعریف شود می‌توان از این محل شهر را بدون چشمداشت به کمک‌های دولتی اداره کرد.
شهرداران ۲۹ شهر استان کردستان در نشستی با حضور علی نوذرپور، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مسائل و مشکلات خود را در ارتباط با اداره امور شهر بیان کردند و خواستار حمایت وزارت کشور از شهرداری‌ها شدند.
شهردار مریوان در این جلسه با اشاره به اینکه منابع درآمد پایدار برای شهرداری‌ها تعریف نشده است، گفت: نبود درآمد پایدار منجر به وابستگی شهرداری‌ها به بودجه‌های دولتی شده و این مساله منجر به عدم پیشبرد اهداف شهرداری‌ها شده است.
فواد کریمی اظهار کرد: به‌دلیل نداشتن درآمد و نبود بودجه کافی، توان اجرای بسیاری از پروژه‌های عمران شهری را نداریم و نمی‌توانیم زیرساخت‌های لازم را در شهر ایجاد کنیم.
وی کمبود ماشین‌آلات، افزایش تعداد ساخت و سازهای غیرمجاز و عدم توجه به مدیریت واحد شهری را از مهم‌ترین مشکلات شهرداری‌های استان کردستان به‌خصوص شهرداری مریوان دانست.
ناصر شفیعی، شهردار کامیاران نیز بدهکاری شهرداری‌ها را یکی از مهم‌ترین مشکلات آنان در جهت ارائه خدمات دانست و گفت: از طرفی اداره‌های به شهرداری بدهکار هستند و بدهی خود را تسویه نمی‌کنند و از طرف دیگر، شهرداری نیز به پیمانکاران بدهکار است و این مساله منجر به بروز مشکلات فراوانی شده است.
شهردار سقز نیز از عدم استخدام نیروهای متخصص و با تجربه در بدنه شهرداری سقز در گذشته انتقاد کرد و گفت: شهرداری سقز اکنون فاقد نیروی متخصص است و این مساله منجر به بروز مشکلاتی در اجرای اهداف و برنامه‌های شهرداری شده است.
ضیاء نعمانی به نیروی مازاد در شهرداری سقز نیز به عنوان مانعی در اجرای برنامه‌های شهرداری اشاره کرد و افزود: باید برای چارت سازمانی شهرداری‌ها تدبیری اندیشیده شود.
شهردار بانه نیز از هفت پروژه نیمه‌تمام در این شهر خبر داد و گفت: ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اتمام این پروژه‌ها نیاز است.
بختیار علیزاده با اشاره به اینکه ماشین‌آلات موجود در شهرداری بانه فرسوده است، خواستار اختصاص اعتبارات یا تسهیلات لازم در جهت خرید این ماشین‌آلات شد.
وی همچنین خواستار توجه بیشتر مسوولان وزارت کشور به شهر بانه شد و افزود: بانه جزو شهرهای توریستی و گردشگری است و تعداد مسافران و گردشگران آن زیاد است.
شهردار دیواندره نیز گفت: اداره‌ها بدهی خود را به شهرداری پرداخت نمی‌کنند و شهرداری نیز توان ارائه خدمات مطلوب به شهروندان را ندارد.
بهزاد اسماعیلی همچنین به وجود نیروی غیرمتخصص در شهرداری دیواندره اشاره کرد و گفت: باید ساختار و چارت شهرداری‌ها را تغییر داد و مورد بازنگری قرار گیرد.
شهردار بیجار نیز یکی از دغدغه‌های شهرداری را تامین آسفالت برای معابر شهری دانست و خواستار اختصاص سهمیه قیر برای شهرداری‌ها شد.
علی پاشازاده همچنین به عبور کامیون‌های فراوان از داخل شهر بیجار برای حمل منابع معادن اطراف بیجار اشاره کرد و افزود: تردد کامیون‌ها به خیابان‌ها و رویه آسفالت، خسارت وارد کرده است و پیشنهاد می‌دهیم دولت اجازه دهد از این کامیون‌ها عوارض اخذ شود و درآمد ناشی از این محل صرف ترمیم خیابان‌ها شود.
وی به سه پروژه نیمه تمام در بیجار نیز اشاره کرد و گفت: ۶۰ میلیارد ریال برای اتمام این پروژه‌ها اعتبار نیاز است.
شهردار دهگلان نیز با اشاره به اینکه
دخل و خرج شهرداری دهگلان با هم همخوانی ندارد، نبود درآمد پایدار را منجر به عدم پیشبرد اهداف شهرداری دانست.
فریدون جواهری به چهار پروژه نیمه تمام در این شهر اشاره کرد و افزود: ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اتمام این پروژه‌ها نیاز داریم.
سید عرفان حسینی، شهردار سروآباد نیز نبود درآمد پایدار را مهم‌ترین مشکلات سروآباد دانست و گفت: برخی از ادارات و نهادها بابت ساخت و سازهای خود عوارض به شهرداری پرداخت نمی‌کنند.
وی از سروآباد به عنوان محل عبور کامیون‌های ترانزیتی نام برد و افزود: روزانه ماشین‌های سنگین فراوانی از این شهر عبور می‌کنند که منجر به از بین رفتن آسفالت خیابان‌ها شده و هیچ منفعتی برای سروآباد نیز ندارند.
شهردار قروه نیز با اشاره به اینکه با دست خالی و نبود اعتبار نمی‌توانیم معجزه کنیم، از مسوولان استانداری و وزارت کشور خواست نسبت به تکمیل و افتتاح بلوار غدیر این شهر اقدام کنند.
رضا حسن بیگی با اشاره به اینکه عملیات احداث این بلوار هفت کیلومتری از سال ۸۹ آغاز شده است، گفت: به‌دلیل نبود اعتبار همچنان نیمه‌تمام است.
داوود کمانگر، معاون دفتر فنی استانداری کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: باید با ساخت و سازهای غیرمجاز در نواحی منفصل شهرها مقابله شود و جلوی صدور پروانه ساخت برای زمین‌های قولنامه‌ای گرفته شود.
وی افزود: بدنه کارشناسی شهرداری‌ها بسیار ضعیف بوده و بسیاری از کارکنان شهرداری‌ها با قوانین و مقررات آشنایی ندارند.
معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این جلسه با تایید مشکلات شهرداری‌های استان کردستان، گفت: رویکرد وزارت کشور در دوره جدید پیگیری مشکلات شهرداری‌ها است و در نظر داریم با بازنگری در برخی از آیین‌نامه‌ها و قوانین و مقررات روند فعالیت شهرداری‌ها را تسهیل و تسریع ببخشیم.
علی نوذرپور با اظهار تاسف از اینکه در هشت سال گذشته امکان خدمت از نیروهای متخصص در بدنه اجرایی کشور گرفته شد، افزود: ورود نیروهای بی‌تجربه با تحصیلات غیرمرتبط منجر به بی‌انگیزگی مختصصان به‌خصوص در حوزه مدریت شهری شد و از این رو شهرهای کشور با مشکلات جدی مواجه شدند.
وی ورود افراد غیرمتخصص و بی‌تجربه را ظلم بزرگی به کشور در هشت سال گذشته دانست و گفت: این ظلم به راحتی قابل جبران نیست.
وی همچنین از شهرداران خواست به‌منظور تسریع در رفع مشکلات حوزه شهری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را توجیه کنند تا بتوان با همکاری و حمایت نمایندگان برخی از مشکلات را در مرکز برطرف کرد.
وی عدم آشنایی با اولویت‌ها و مشکلات و مسائل شهری توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را منجر به اضافه کردن مشکلات حوزه مدیریت شهری در کشور دانست.
معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه به بازنگری قوانین شهرداری‌ها در وزارت کشور نیز اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در این ارتباط مطالعات بسیار جامعی در حد ۴ هزار صفحه انجام داده که با استناد به این مطالعه و مطالعات وزارت کشور، اقدام به بازنگری در قوانین شهرداری‌های کشور می‌کنیم.
نوذرپور با اشاره به اینکه حقوق و مزایای شهرداران و پرسنل شهرداری نیز نیاز به بازنگری دارد، گفت: این قوانین اکنون در دست تصویب است و با تصویب نهایی آن وضعیت حقوق و مزایای پرسنل شهرداری و شهرداران شفاف خواهد شد.