دنیای اقتصاد - همدان- محبوبه یادگاری: مدیر کل بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به اقدامات ارزنده بنیاد مسکن افزود: از مباحث عمده و اساسی بنیاد مسکن تهیه طرح‌های هادی روستایی است که به این منظور بنیاد مسکن استان اقدامات خوبی انجام داده است.
حسن ظفری اظهار کرد: از یک هزار و ۴۱ روستای دارای سکنه استان ۹۴۱ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۱۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار دارای طرح هادی هستند. وی با بیان اینکه تمام روستاهای زیر ۲۰ خانوار استان نیز دارای طرح تعیین محدوده هستند، تصریح کرد: همدان به عنوان استان پیشتاز در زمینه تهیه طرح‌های هادی روستایی جایگاه برتر کشوری را به خود اختصاص داده است.
ظفری اضافه کرد: با توجه به جایگاه استان در این زمینه و هماهنگی‌های صورت گرفته با مسوولان، در نیمه نخست سال‌جاری جشن اتمام تهیه طرح هادی روستایی را با حضور مسوولان کشوری و استانی برگزار خواهیم کرد. وی ابراز کرد: به دنبال تهیه طرح‌های هادی یکی از مباحث و پروژه‌های مطرح این طرح بهسازی روستاها است که به این منظور از ۹۴۱ روستای برخوردار تاکنون در ۴۲۷ روستا عملیات اجرایی طرح هادی در قالب فاز یک آغاز شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه ۱۳ روستا در جریان زمان تبدیل به شهر شده‌اند، گفت: در ۲۵۲ روستا نیز فاز یک اجرای طرح هادی به بهره‌برداری رسیده و در ۱۶۲ روستا نیز نیمه‌کاره است که در برنامه کاری امسال بنیاد قرار دارد.
وی یادآور شد: طی سال گذشته در راستای فعالیت‌های عمرانی بنیاد مسکن با عنوان مسکن روستایی و مسکن مهر، اعتبارات تملک و دارایی‌ها و آورده متقاضیان در بخش مسکن بیش از ۱۱۳ میلیارد و ۷۶۳ میلیون تومان بوده که مدیریت و برنامه‌ریزی شده است. ظفری با اشاره به شکل‌گیری نظام فنی روستایی و بکارگیری بیش از ۳۵۰ مهندس و نظارت بر ساخت واحدهای مسکونی توسط اعضای نظام فنی روستایی تاکید کرد: بالغ بر ۷۰ هزار نفر ساعت نیز آموزش‌های مربوطه در راستای ارتقای دانش، تخصص و تکنیک‌های مورد نیاز به اعضای نظام فنی روستایی ارائه شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان یادآور شد:‌ استان همدان در ارزیابی کیفی مسکن روستایی رتبه نخست را کسب کرد و خراسان رضوی و آذربایجان غربی نیز دوم و سوم شدند. وی خاطرنشان کرد: در تحقق برنامه صدور سند مالکیت نیز استان همدان با ۱۷۰ درصد تحقق برنامه توانسته، رتبه نخست کشوری را در سه سال پیاپی به خود اختصاص دهد.
بهسازی روستاها نیازمند اعتبار
ظفری به اشاره به بهسازی بافت‌های فرسوده ابراز کرد:‌ حداقل ۵ هزار واحد به عنوان هدف‌گذاری امسال تعریف شده که طی سال با ارائه تسهیلات بانکی و تامین منابع مورد نیاز اجرایی می‌شود.
وی با بیان اینکه طرح هادی در تمام روستاهای استان تهیه شده، گفت: بیشترین شاخص اجرای این طرح در استان به شهرستان رزن و کبودرآهنگ و کمترین شاخص آن نیز به شهرستان‌های ملایر و نهاوند اختصاص دارد که باید با تخصیص اعتبارات امسال این توازن را در زیرساخت‌های دیگر نیز فراهم کنیم.
مدیرکل بنیاد مسکن همدان با بیان اینکه اعتبارات استانی سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان بوده، تصریح کرد: نیاز اعلام شده سالانه ۵۰ میلیارد تومان بوده که امید است با گشایشی که در قانون بودجه سال ۹۳ اتفاق افتاده و اختیارات نمایندگان بتوانیم حداکثر استفاده را از اعتبارات داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: بهسازی روستاهای استان همدان امروزه نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که طبیعتا متناسب با این نیاز انتظار می‌رود در این راستا از بنیاد مسکن حمایت شود. ظفری با اشاره به اجرای مسکن مهر نیز بیان کرد: مسکن مهر مشکل جانمایی ندارد و استقرار مساکن در مکان‌های مناسب و بر اساس نظرات کارشناسی و تعداد ثبت‌نام‌ها بوده است.
وی با اشاره به فاصله قابل توجه آورده متقاضیان در آغاز پروژه‌ها و سال ۹۳ ادامه داد: تا زمانی که سیاست‌ها در زمینه مسکن مهر تغییر نیابد گشایش قابل توجهی در این زمینه اتفاق نمی‌افتد.
مدیرکل بنیاد مسکن همدان اظهار کرد: به‌منظور اجرای مسکن مهر با استفاده از ظرفیت انبوه‌سازان در قالب یک بازوی اجرایی و با حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده هزینه ساخت وارد شدیم، اما میزان مداخله دولت به میزانی بود که اصل کار قابلیت اجرایی خود را از دست داد.
به گفته وی، اگر بخش خصوصی، انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی توانمند شوند و مورد توجه و حمایت دولت قرار گیرند می‌توانند نیاز و خواسته مردم را در قالب تامین مسکن مناسب مدیریت کنند.
ظفری با بیان اینکه توسعه ملی در کشورها نیازمند توسعه روستاها در گام نخست است، گفت: باید بهسازی روستاها را با قوت و قدرت بیشتری پیش ببریم تا بتوانیم امید به زندگی در روستاها را در بین روستائیان افزایش دهیم. وی یادآور شد:‌ اگر بهسازی روستایی صورت نگیرد نه تنها سرعت شکل‌گیری کانون‌های غیررسمی در حاشیه شهرها بالا می‌رود که مدیریت معضلات اجتماعی نیز سخت‌تر می‌شود. مدیرکل بنیاد مسکن همدان با اشاره به شکل‌گیری انجمن خیرین مسکن‌ساز در استان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مردم ولایت‌مدار استان این انجمن را در پیشبرد اهداف خود یاری کنند.