دنیای اقتصاد- ارومیه- امیررضاعلیار: به دنبال کاهش حجم آب معادل برف در کشور، آذربایجان غربی نیز با کاهش 29 درصدی ریزش‌های جوی در سال آبی جاری، با کاهش ذخیره آب چهار سد اصلی و استراتژیک مواجه شده است. با کاهش حجم آب معادل برف کشور، آذربایجان غربی نیز از این قافله عقب نمانده و سرنوشت تلخی که طی مدت حدود 20 سال گریبان دریاچه نیلگون ارومیه را گرفته برای سدهای استان نیز تکرار شده و در صورت عدم مدیریت مصرف منابع آب بر اساس اعلام کارشناسان از مرحله تنش آب به بحران آب می‌رسیم.
از سال آبی ۷۴-۷۳ بود که بحران کم‌آبی دریاچه ارومیه آغاز شد و با بی توجهی مردم و مسوولان در ادامه کار هم‌اکنون شاهد باقی ماندن تنها هفت درصد از مساحت آبی این تالاب بین‌المللی با ارزش هستیم، موضوعی که هم‌اکنون با ادامه روند کاهش ریزش‌های جوی طی سه سال آبی متوالی گذشته برای سدهای استان در حال تکرار است.
آذربایجان غربی هر چند بعد از خوزستان دومین استان پرآب کشور محسوب می‌شود، ولی با کاهش بارندگی‌ها، افزایش بی‌رویه چاه‌های غیرمجاز، هدر رفت آب، راندمان پایین آب کشاورزی و بسیاری از دلایل منطقی و غیرمنطقی هم‌اکنون با توجه به خشکی دریاچه ارومیه و کاهش شدید سطح آب‌های زیر زمینی در مرحله تنش آبی قرار گرفته است.
تنشی که با ادامه روند فعلی بر اساس اعلام مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی طی ۱۳ سال آینده به بحران آبی تبدیل شده و هرگونه بی‌توجهی به هشدارهای کارشناسان می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکره محیط‌زیست، صنایع تولیدی و کشاورزی منطقه وارد کند.
کاهش ۵/۲۹ درصدی بارش‌ها
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از کاهش ۵/۲۹ درصدی میزان بارش‌ها طی سال آبی جاری تاکنون نسبت به دوره بلندمدت مشابه خبر داد و افزود: این در حالی است که میزان ریزش‌های جوی نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل نیز با کاهش ۲۸ درصدی مواجه است. کیومرث دانشجو میزان بارش‌های ثبت شده از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون را حدود ۲۳۷ میلی‌متر دانست و اعلام کرد: ‌این میزان طی مدت مشابه سال گذشته ۳۰۸ میلی‌متر بوده که در صورت ادامه روند فعلی مشکل کمبود آب به سایر بخش‌ها از جمله شرب، سهم بخش صنعت و... سرایت می‌کند.
وی حجم ذخیره‌سازی سدهای مهاباد و بوکان را که قبل از انقلاب اسلامی احداث شده‌اند بالغ بر یک میلیارد متر مکعب دانست و با اشاره به اینکه حجم ذخیره‌سازی سدهای احداثی بعد از انقلاب ۴۶۰ میلیون متر مکعب است، گفت:‌ امسال با کاهش ۳۰ میلیون متر مکعبی آب در سد شهرچایی ارومیه مواجه شده‌ایم.
کاهش ذخایر سدها
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در ادامه از کاهش ذخایر آبی سدهای استان خبر داد و عنوان کرد: متاسفانه با ادامه کاهش بارش‌ها، طی سال آبی جاری تاکنون با کاهش ۳۰ میلیون متر مکعبی در سد شهرچایی ارومیه، ۱۴۰ میلیون متر مکعبی در سد شهید کاظمی پلدشت و ۱۵۰ میلیون متر مکعبی در سد مهاباد و کاهش ذخیره آبی سد زرینه رود مواجه هستیم. دانشجو با بیان اینکه طی سال آبی ۹۰-۹۱ میزان آب ذخیره شده در سد زرینه‌رود کاهش شدید پیدا کرده بود، گفت:‌ این در حالی است که این میزان طی سال آبی۹۲ -۹۱ به ۲۳۶ میلیون متر مکعب و امسال تاکنون به ۱۰۲ میلیون متر مکعب کاهش یافته این روند در سایر سدهای استان نیز محسوس است. وی ذخیره آب سد سیمینه رود را نیز طی سه سال آبی اخیر به ترتیب ۲۲۷، ‌۷۱ و ۵۲ میلیون متر مکعب برشمرد و اضافه کرد:‌ ذخیره سد ساروق نیز از ۸۳ میلیون متر مکعب به ترتیب به ۳۲ و هم‌اکنون به ۲۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته که این روند کاهشی در سد مهاباد از ۱۸۱ میلیون متر مکعب به ۳۴ و ۲۰ میلیون متر مکعب بوده است.
منابع آبی جوابگوی نیاز
آب شرب نیست
وی با بیان اینکه در صورت ادامه روند فعلی منابع آبی زیرزمینی و جاری و ذخایر سدهای استان جوابگوی نیاز آب شرب استان در افق‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۲۰ نخواهد بود، گفت:‌ هم‌اکنون ۱۳۷ میلیون متر مکعب نیاز آب شرب یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت استان را تامین می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اعلام اینکه نیاز به آب شرب در افق ۱۴۰۰ استان ۳۲۵ میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است، عنوان کرد:‌ با کمبود بالغ بر ۱۰۰ میلیون متر مکعبی مواجه می‌شویم که اگر مدیریت نشده و به سمت مصرف بهینه حرکت نکند، بحران ایجاد می‌شود.