دنیای اقتصاد، کرمان، مرجان ضیایی: محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، سفری یک روزه اما فشرده و پرکار را به استان کرمان داشت. به گزارش دنیای اقتصاد در این سفر دکتر نوبخت در حاشیه حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به شهدای استان کرمان در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه در سال ۹۳ برنامه ششم توسعه کشور برای پنج سال آینده تهیه و تنظیم خواهد شد، ظرفیت‌های بالای استان کرمان ایجاب کرد که با این سفر در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان شرکت کنم و در خدمت مسوولان و نمایندگان این استان باشم.

نوبخت افزود: در این نشست، سیاست‌های دولت تدبیر و امید و چگونه استفاده کردن از ظرفیت‌های کرمان را بررسی خواهیم کرد تا براساس توانایی‌های استان بتوانیم تسهیلات و منابع را در برنامه ششم توسعه اختصاص دهیم.

دولت یازدهم برای آزمون و خطا نیامده

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهوری در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان نیز گفت: در حال حاضر افرادی که در این دولت فعالیت دارند افرادی با تجربه و کارآمد هستند و هیچکس برای آزمون و خطا نیامده است.

وی افزود: تاریخ قضاوت خواهد کرد که مدیران ادوار مختلف، با منابعی که در اختیار داشته‌اند، چه میزان کار انجام داده‌اند و این قضاوت در مورد دولت یازدهم نیز اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه نگاه خود را از گذشته به آینده معطوف کرده‌ایم، ادامه داد: دو هزار و ۹۰۶ طرح ناتمام در کشور وجود دارد و این در حالی است که ما ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه را به مجلس فرستادیم که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تصویب شده و در نهایت با اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز از سوی مجلس، در مجموع به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسید و این در حالی بود که با این کسری بودجه توانستیم این بخش را مدیریت کنیم. وی یادآور شد: آمار تورم ۴۳ درصد بوده که در اسفندماه ۱/ ۳۲ و در فروردین ماه به ۳۰ درصد تقلیل یافت و امسال پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به زیر ۲۵ درصد برسد.

دکتر نوبخت افزود: در سال جاری، هزینه درمان مردم هم تا ۱۰ درصد تقلیل می‌یابد که پول آن را دولت پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان علاوه‌بر ذخایر و مواد معدنی، ثروت بسیار خوب نیروی انسانی را دارد، افزود: این امر یک موهبت الهی است که باید قدر آن به شایستگی دانسته شود. نوبخت تاکید کرد: امیدواریم در سایه وحدت و همدلی نمایندگان، روحانیت و استاندار در برنامه ششم که مقدمات آن فراهم شده است، کرمان بتواند در سایه وحدت، سهم مطلوبی از توسعه را داشته باشد.

حرکت از رکود به رونق

با برنامه‌هایی که دولت در دستور کار دارد در سال جاری کشور از حالت رکود به سمت رونق خواهد رفت. محمدباقر نوبخت در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان با بیان این مطلب افزود: سال ۹۳ چهارمین سال برنامه پنج ساله پنجم است. بنابراین، برنامه ششم توسعه امسال تهیه می‌شود تا سال آینده به تصویب برسد.

وی تصریح کرد: برنامه ششم توسعه برای ما بسیار مهم است چون به‌منظور توسعه یافتگی ایران باید سالانه یک رشد اقتصادی هشت درصدی داشته باشیم. وی ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه در سال ۹۰ رشد سه درصدی و در سال ۹۱ رشد اقتصادی منفی داشتیم، اگر برای سال ۹۲ هم یک رشد اقتصادی منفی هشت دهم تا صفر پیدا کنیم در دو سال باقیمانده ۹۳ و ۹۴ چه رشدی باید به اقتصاد بدهیم که این رشد منفی جبران شود و به رشد هشت درصد برسیم؟

وی گفت: زمان را از دست داده‌ایم از این رو پیش‌بینی دولت تدبیر و امید این است که بعد از دوسال رکود و رشد منفی بتوانیم رشد سه درصدی را تجربه کنیم که برای تحقق آن باید سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهوری اظهار کرد: کرمان از اعتبارات ۵۷ طرح ملی و ۲۱ طرح ملی استانی شده، سهم دارد و برای طرح‌های داخل استان ۲۷۰ میلیارد تومان در اختیار دارد و سهمی هم با مشارکت نمایندگان از سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان که برای توازن منطقه‌ای لازم است، استفاده کنیم.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه گفت: سهم دیگر کرمان از سرمایه‌گذاری ملی ۹۰ هزار میلیارد تومان از طریق شرکت‌های دولتی است.

وی افزود: از بخش‌های دیگری هم بدون سقف می‌توانید سهم بیشتری داشته باشید که یکی از آنها ۳۵ میلیارد دلار منابع فاینانس است که مجلس اجازه داد در سال ۹۳ هزینه شود البته مجلس به ما اجازه داده آن فاینانس‌هایی را که در سال‌های قبل مجوز داده شده و استفاده نشده بود بتوانیم استفاده کنیم.

نوبخت ادامه داد: نمایندگان مجلس در قانون بودجه ۹۳ این‌طور تصویب کردند که این ۳۵میلیارد دلار را معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری در بین استان‌ها تقسیم می‌کند که هر استان یک تا دو میلیارد دلار داشته باشد تا برای طرح‌هایی که تشخیص داده می‌شود، هزینه

شود.

وی گفت: نکته دیگری که شما از آن سهم خواهید داشت بیش از ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی و ۱۰هزار میلیارد تومان منابع ریالی است که این مربوط به بخش خصوصی است چون علاقه‌مند هستیم بخش خصوصی وارد توسعه شود.

نوبخت خطاب به مدیران استان کرمان بیان کرد: برنامه ششم توسعه استان همین امسال باید تهیه و تصویب شود تا قبل ازتصویب بودجه سال آینده در آذر ماه، آماده باشد که هم نقشه راه توسعه استان باشد و هم مرهمی بر زخم‌های کهنه استانی که استعدادهای بسیار زیادی دارد بگذارد. وی گفت: حضور من در جمع مدیران استان کرمان به‌منظور رایزنی برای توسعه استان در سال ۱۳۹۳ و تعیین سیاست مشخصی به‌منظور تهیه نقشه راه توسعه کرمان در برنامه ششم توسعه است و آنچه ما را به حضور در نشست شورای برنامه‌ریزی کرمان ترغیب کرد این بود که علاوه‌بر استعداد استان در کشاورزی و صنعت، این استان در رتبه‌های اول کشور از این نظر قرار دارد.

دیدار از روند اجرایی تالار مرکزی کرمان

دکتر نوبخت در سفر به استان کرمان از روند اجرایی تالار مرکزی این شهر نیز دیدن کرد. در این مراسم مدیرکل ارشاد اسلامی استان کرمان از صرف ۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای احداث تالار مرکزی کرمان خبر داد.

فرشید فلاح افزود: برای تکمیل این طرح ۱۶میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی زیربنای این طرح را ۱۳ هزار و۵۰۰مترمربع اعلام کرد و گفت: عملیات احداث تالار مرکزی کرمان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این طرح شامل فضای نمایشگاهی، سالن‌های موسیقی، همایش و نمایش، گالری، غرفه‌های پلاتوهای تمرین، سن متحرک و کلاس‌های آموزشی است.

کرمان مجازی افتتاح شد

با حضور معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهوری سایت کرمان مجازی نیز راه‌اندازی شد.

استاندار کرمان در این رابطه گفت: فضای مجازی استان کرمان به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی راه‌اندازی شده است و در این سایت یک لینک برای برقراری ارتباط با کرمانیان خارج از کشور که بخواهند سرمایه‌گذاری کنند، قرار گرفته است. وی افزود:همچنین این سایت به‌منظور وصل کردن کرمانی‌ها به یک شبکه اجتماعی تحت عنوان کرمانیان طراحی شده است تا کرمانیان سراسر دنیا بتوانند با آخرین رویدادهای اجتماعی و اقتصادی این استان آشنا شوند.