دعوت از تجار روس برای سرمایه‌گذاری در همدان

دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان از عزم جدی فعالان اقتصادی استان برای توسعه روابط تجاری با روسیه خبر داد. سیدمجید موسوی در نشست مشترک اتاق بازرگانی همدان و هیات تجاری خارجی از استان سوردولوفسک کشور روسیه با ابراز خوشحالی از سفر هیات روسی به استان اظهار کرد: با نگاهی به روابط اقتصادی و تجاری بر پایه منافع مشترک دو کشور درمی‌یابیم، جمهوری اسلامی ایران و کشور روسیه از گذشته‌های دور دارای اهداف و منافع مشترک بودند.

وی گفت: ادامه این مراودات طی سال‌های اخیر و در دیدارهای روسای‌جمهور دو کشور قابل مشاهده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان ادامه داد: همدان با بازار بزرگ روسیه غریبه نیست و در سال‌های گذشته و اخیر شاهد مبادلات اقتصادی و صادرات محصولات تولیدی استان به کشور روسیه بوده‌ایم.

وی حضور دکترسنایی به عنوان سفیر ویژه و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی در کشور روسیه و علاقه‌مندی بنگاه‌های اقتصادی استان به توسعه مناسبات اقتصادی را عناصر کلیدی در حفظ و استمرار روابط دو کشور و در نتیجه دو استان همدان و سوردولوفسک دانست.

موسوی افزود: با توجه به سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی و با تاکید استاندار همدان درباره لزوم توسعه همکاری اقتصادی استان با استان‌های مورد نظر روسیه، سمینار آسیب‌شناسی همکاری‌های اقتصادی دو کشور اسفندماه سال گذشته در اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه برگزار و هیاتی نیز از اتاق همدان در این سمینار حاضر شد.

وی ادامه داد: محورهای مورد بحث در این سمینار در ارتباط با همکاری‌های اقتصادی و بررسی موانع در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و در حوزه روابط استانی و بررسی موانع موجود بود.

رئیس اتاق بازرگانی همدان افزود: در این نشست به بررسی چگونگی برگزاری همایش و سمینارهای استانی و نمایشگاه‌های اختصاصی در استان‌های مورد نظر در روسیه و ارائه تسهیلات دوطرفه برای برگزاری این نمایشگاه‌ها پرداخته شد.

وی درباره ادامه روند برقراری ارتباط بین دو استان گفت: بعد از برگزاری این سمینار در روسیه، حلقه ارتباطی دو استان با حضور سفیر کشور روسیه در استان همدان و سفر هیات تجاری روسی به سرپرستی معاون نخست‌وزیر استان سوردولوفسک در حال تکمیل شدن است.

وی خاطر نشان کرد: با ایجاد ارتباط بین دو استان همدان و سردولوفسک روسیه و عقد خواهرخواندگی بین همدان و ایکاترینبورگ، سفر مدیریت ارشد استان به همراه یک هیات تجاری به روسیه در آینده نزدیک، روابط دو استان پایدارتر خواهد شد.

وی گفت: این نوید را به هیات روسی می‌توان داد که همدان عزم جدی برای توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی دارد، به شرط آنکه طرف روسی نیز با عزم و علاقه‌مندی در راه رفع موانع تجارت بین ایران و روسیه گام بردارد.

رئیس اتاق بازرگانی همدان تاکید کرد: در این نشست سرمایه‌گذارانی حضور دارند که به فعالیت و سرمایه‌گذاری در صنایع ریلی، پتروشیمی، ذوب فلزات، تولید منیزیوم، تولید گل‌های زینتی و گیاهان دارویی در گلخانه‌ها به صورت مشترک با تجار روسی علاقه‌مند هستند.

صدور ۲/۳ میلیون دلار کالا به روسیه

معاون برنامه‌ریزی استانداری همدان نیز در این نشست گفت: سال گذشته ۲/۳ میلیون دلار کالا از همدان به روسیه صادرات داشتیم که هر چند نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته اما برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان راضی‌کننده نیست.

خسرو سامری با اشاره به اینکه امیدوار است، این نشست آغازگر مناسبات پایداری بین دو استان باشد، اظهار کرد: همدان با ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت و جمعیت یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفری، یکی از مهمترین استان‌های غرب کشور به حساب می‌آید.

وی همدان را جزو یکی از پنج استان فرهنگی کشور دانست و ادامه داد: همدان به‌دلیل شرایط آب و هوایی مطلوب، نزدیکی به پایتخت کشور و داشتن آثار باستانی و تاریخی ارزشمند، قابلیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارد، به طوری که بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ اثر باستانی در آن شناخته شده است.

وی در تشریح وضعیت صنعتی استان نیز گفت: وجود یک‌هزار و ۴۳۰ واحد صنعتی در استان، همدان را به عنوان یک استان نیمه‌صنعتی در کشور مطرح کرده است.

سامری گفت: همدان توانسته موفقیت‌های چشمگیری را در بخش تولید فولاد، سیمان، کاشی و سرامیک و صنایع تبدیلی کشاورزی به دست آورد.

وی این استان را به‌دلیل وجود معادن غنی جزو یکی از ۱۰ استان معدنی برتر کشور خواند و افزود: بیش از ۲۷ نوع ماده معدنی به همراه ۱۹۱ معدن فعال در استان همدان وجود دارد.

وی تاکید کرد: استان همدان در بخش کشاورزی نیز به عنوان یک قطب کشاورزی مطرح است که سالانه بیش از ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند و قابلیت‌های بسیاری در حوزه صنایع تبدیلی دارد.

سامری تصریح کرد: موقعیت خاص جغرافیایی استان در قلب غرب کشور باعث شده تا به عنوان دروازه ورودی بازار ۷ میلیون نفری سه استان کشور شناخته شود.

وی وجود دانشگاه‌های بزرگ در همدان را از ظرفیت‌های علمی خوب آن دانست و گفت: وجود ۱۱۰ هزار دانشجو در ۹ دانشگاه مختلف یک ظرفیت بزرگ در حوزه نیروی انسانی استان به حساب می‌آید. معاون برنامه‌ریزی استاندار همدان وجود شرکت‌های بزرگ پیمانکاری و مهندسی با قابلیت اجرای پروژه‌های بزرگ را از دیگر ظرفیت‌های استان دانست.

سامری در پایان اظهار امیدواری کرد: سفر هیات تجاری از استان سوردولوفسک روسیه باعث افزایش مراودات فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری بین دو استان شود.