ضرورت رفع موانع توسعه بندرشهید رجایی

دنیای اقتصاد، بندرعباس: اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی طی نشست جمع‌بندی سفر یکروزه خود به استان هرمزگان بر لزوم رفع موانع و تنگناهای موجود بر سر راه توسعه بندر شهید رجایی تاکید کردند. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به‌منظور نظارت بر پروژه‌های بهداشت و درمان و عمرانی از جمله بخش‌های دریایی و بندری استان هرمزگان به پایتخت اقتصادی ایران سفر کرده بودند، با شرکت در نشستی به میزبانی مجتمع بندری شهید رجایی به جمع‌بندی مباحث مربوط به سفر یکروزه خود پرداختند. در ابتدای این نشست، محمدعلی اصل سعیدی‌پور، مشاور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در امور بین‌الملل و مرجع دریایی، گزارشی از طرح‌های توسعه بندر شهید رجایی و چشم‌انداز آینده این بندر در کشور و منطقه را به نمایندگان مجلس ارائه کرد.

وی ضمن تبیین توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بندر شهید رجایی در صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور، چالش‌ها و موانع موجود بر سر راه تبدیل آن به بندر کانونی منطقه را تشریح کرد و انتظارات و توقعات فعالان حوزه دریایی و بندری هرمزگان را با نمایندگان مجلس در میان گذاشت.

سعیدی‌پور با اشاره به جایگاه مهم و حساس این بندر در اقتصاد ملی از نمایندگان مردم در خانه ملت خواست تا به‌منظور فراهم شدن شرایط لازم برای ایجاد شهر لجستیکی در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پسکرانه بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور یاری‌گر سازمان بنادر و دریانوردی باشند.

محمدرضا پوررجبی، جانشین مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و معاون فنی و نگهداری این اداره کل نیز از پیگیری‌های سازمان بنادر برای خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری برای تکمیل فاز دوم توسعه بندر شهید رجایی سخن به میان آورد و این موضوع را نیاز جدی بندر شهید رجایی در وضعیت فعلی دانست. وی همچنین با اشاره به همجواری استان هرمزگان به تنگه هرمز و تردد ده‌ها هزار کشتی از این آبراهه خاطرنشان کرد: در زمینه عملیات تجسس و نجات دریایی به‌ویژه سوانح مربوط به لنج‌ها و شناورهای سنتی، حلقه‌هایی گمشده وجود دارد که از جمله آنها مجهز شدن این استان به تجهیزات مدرن همچون چند فروند بالگرد دارای قابلیت پرواز در شب می‌باشد که بارها مطرح شده اما این نیاز هنوز برآورده نشده است. عباس کمالی، معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی همچون راه‌های دسترسی را به عنوان یکی از نیازهای اساسی بندر شهید رجایی به‌منظور برداشتن گام‌های محکم در مسیر توسعه دانست و خاطرنشان کرد: طرح احداث آزادراه شهید رجایی به طول بیش از ۲۰کیلومتر از جمله مصوبات دولت گذشته است که قرار بوده ۵۰درصد از منابع مالی آن توسط دولت و ۵۰ درصد دیگر توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی تامین شود اما هنوز بنا به دلایلی این طرح به سرانجام نرسیده است. مهدی رضایی سردره، معاون امور عمرانی استاندار هرمزگان نیز آمادگی کامل استانداری را برای برطرف کردن مشکلات و موانع توسعه بندر شهید رجایی به عنوان پیشانی اقتصاد ایران اعلام کرد. منصور آرامی، عضو کمیسیون عمران و رئیس کمیته حمل ونقل دریایی مجلس شورای اسلامی نیز در بخش جمع‌بندی این نشست، اظهار کرد: رئیس‌جمهور با انتخاب هرمزگان به عنوان مقصد دومین سفر استانی خود نشان داد که هرمزگان در مناسبات ملی اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، تاکیدات مقام معظم رهبری بر افزایش مراکز جمعیتی در جزایر و حاشیه ساحلی خلیج‌فارس نیز سند محکم دیگری است که باید سرلوحه مجلس و دولت برای رفع مشکلات این مناطق قرار گیرد.

آرامی تاکید کرد: استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۷۰ بندر بزرگ و کوچک و برخورداری از ۱۴ جزیره می‌تواند به عنوان یک نقطه کانونی برای افزایش مراکز جمعیتی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سید عطاءالله حکیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس و سخنگوی هیات نظارتی نیز افزود: هرمزگان را باید از نگاه ملی مورد توجه قرار داد؛ زیرا به‌دلیل نقش مهم این استان در اقتصاد ملی هر چه توسعه یافته‌تر شود، منفعت آن به سایر استان‌های کشور نیز خواهد رسید. حکیمی ضمن اشاره به نگاه ویژه مجلس برای تحقق مدیریت جهادی در بخش‌های مختلف کشور خاطرنشان کرد: سفر نمایندگان به استان‌های مختلف با هدف تقویت بعد نظارتی مجلس و بازدید میدانی از پروژه‌ها به معنای تقابل مجلس با دولت نیست بلکه این حرکت در راستای اعمال نظارت بیشتر بر توزیع منابع مالی صورت می‌گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی راهکار رفع مشکلات مدیریتی در کشور را برگزاری نشست‌های مشترک مجلس و دولت دانست.