دنیای اقتصاد، بندرعباس: سه طرح نیروگاهی با ظرفیت ۱۷۰۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار امسال در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس اجرایی می‌شود. به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج‌فارس، مسعود هندیان، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با اعلام این خبر گفت: نیروگاه‌های یادشده شامل طرح نیروگاه صبا با ظرفیت ۹۷۲ مگاوات و سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیون دلار، نیروگاه نما با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری ۵۰۰میلیون دلار و نیروگاه شرکت غدیر اوکسین با ظرفیت ۲۳۵ مگاوات و سرمایه‌گذاری ۱۰۲ میلیون دلار هستند.

وی افزود: اهمیت طرح‌های نیروگاهی در این منطقه به عنوان زیرساخت صنایع معدنی مانند صنایع آلومینیوم و فولاد بسیار بالاست و زمینه را برای تشویق سرمایه‌گذاران به‌منظور حضور در این منطقه فراهم می‌کند.

هندیان ادامه داد: چند طرح دیگر منطقه ویژه در سال جاری آماده بهره‌برداری خواهد شد که از جمله آنها می‌توان به نصب تجهیزات مکانیزه مربوط به طرح توسعه اسکله تخلیه و بارگیری مواد فله از ۶ به ۱۲ میلیون تن اشاره کرد که با سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود. وی اظهار کرد: همچنین فاز نخست فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش فولادی با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلار، فاز نخست آب شیرین کن شرکت مذکور برای تولید ۱۰ هزار مترمکعب آب شیرین در شبانه روز و یک طرح تولید قیر با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیون دلار از دیگر طرح‌هایی است که امسال آماده بهره‌برداری خواهد شد.

هندیان درباره سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سال ۹۲ گفت: شاخص‌های سرمایه‌گذاری مصوب شده و در دست اقدام مربوط به سال ۹۲ در مجموع شامل ۹ طرح با مجموع سرمایه‌گذاری ۳/۳ میلیارد دلار بود که عملیات اجرایی بعضی از این طرح‌ها شروع شده یا طبق برنامه‌ریزی انجام شده در سال ۹۳ شروع خواهد شد و تعدادی از طرح‌ها نیز مراحل قانونی سرمایه‌گذاری را طی کرده و در شرف انعقاد قرارداد واگذاری زمین هستند.

وی افزود: با بهره‌برداری از طرح‌های مذکور بیش از سه هزار شغل جدید در منطقه ایجاد خواهد شد.