دنیای‌اقتصاد، اصفهان: مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: بیش از ۴۶۴ میلیون دلار کالا در سه ماه نخست سال‌جاری از گمرکات استان اصفهان صادر شده است که ۱۸ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است. اسدالله احمدی‌ونهری وزن کالاهای صادر شده را ۹۲۱ هزار تن بیان کرد و افزود: این میزان از نظر وزن ۱۴ درصد کمتر از کالاهای صادراتی بهار پارسال بود.

وی اظهار کرد: این کالاها به ۵۳ کشور جهان از جمله کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و امارات صادر شده است.

مدیرکل گمرک اصفهان تعداد اظهارنامه صادراتی در این مدت را بیش از چهار هزار و ۹۰۰ فقره بیان و اضافه کرد: عمده‌ترین گروه کالاهای صادراتی در این مدت، تولیدات صنعتی و شیمیایی، کشاورزی و غذایی، صنایع دستی و معدنی بوده است. وی گفت: آهن، فولاد، فرش ماشینی و دستباف، مواد پتروشیمی و محصولات شیمی آلی در مجموع با اختصاص ۷۱ درصد از وزن و ارزش، بیشترین سهم را در صادرات استان داشته است.

وی اضافه کرد: در سه ماه نخست امسال، تشریفات واردات بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ تن کالا به ارزش بیش از ۵۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در گمرک اصفهان انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۳۴ درصد و از لحاظ ارزش یک درصد کاهش نشان می‌دهد.

احمدی‌ونهری ادامه داد: ۳۷۸ قلم کالا در این مدت از ۳۰ کشور جهان وارد شد که عمده‌ترین آنها ماشین‌آلات مکانیکی، مواد پلاستیکی، آهن و فولاد، مواد سرامیکی و مصنوع سنگی است و کشورهای ایتالیا، چین، امارات، کره‌جنوبی و آلمان از نظر ارزش بیشترین سهم را در اختیار دارند.

وی همچنین درباره امور مسافری گفت: گمرک فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با فعالیت ۲۴ ساعته، در سه ماه نخست سال‌جاری تشریفات امور مسافری بیش از ۱۵۹ هزار و ۳۰۰ مسافر ورودی و خروجی را انجام داد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک اصفهان با بیان اینکه این گمرک در سه ماه نخست سال‌جاری در رتبه چهارم استان‌های صادراتی کشور قرار گرفت، اضافه کرد: گمرک استان در این مدت ۱۴۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال درآمد کسب و به خزانه واریز کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش یافته است.