دنیای‌اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: مراسم سالروز گرامیداشت صنعت و معدن در محل اتاق کرمانشاه برگزار و از صنعتگران، معدن کاران و پیشکسوتان این عرصه تجلیل شد. کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه با عنوان اینکه هدف‌گذاری دولت یازدهم برای رونق کسب‌وکار بارقه‌ای از امید برای تولیدکنندگان است، گفت: سالی که در پیش رو داریم، سال تثبیت موقعیت و برون رفت از رکود و چیرگی بر تورم کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: قانون حمایت از تولید ملی گامی مهم در برداشتن موانع کسب و کار بوده که گاها با یک بخشنامه از هیات دولت و بانک مرکزی یا تغییر برخی قوانین صورت گرفته است.

رئیس اتاق کرمانشاه خطاب به مسوولان حاضر گفت: چندین بخشنامه مهم اخیرا ابلاغ شد که ما از آن غافل بودیم درحالی‌که می‌تواند کمک بسیاری به تولید و صنعت استان داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از بخش‌نامه‌های بانک مرکزی این بوده که بانک‌های عامل می‌توانستند چندین بار بحث استمهال واحدهای تولیدی را اجرا کنند و این برای بسیاری از واحد‌های تولیدی مفید بود که باید مورد توجه قرار گیرد.

کاشفی دیگر بخش نامه مغفول را بخشنامه تسهیلات ارزی دانست و اظهار کرد: این بخش نامه امکان تسهیلات ارزی با رقم‌های قابل قبولی را به واحد‌های تولیدی و صنعتی می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بخشنامه لغو پیمان سپاری ارزی مشکل بزرگی بود که بر سر راه تولید و صنعت قرار داشت که در همان روزهای اولیه شروع به‌کار دولت حذف شد.

این مقام مسوول در ادامه گفت: خوشبختانه فضای اقتصادی کشور از زیر تفکرات سیاسی خارج شده و اقتصاد تنها بر پایه اقتصاد پیش می‌رود نه براساس تفکرات دیگر.

کاشفی به آمار بانک مرکزی در ۱۰ سال گذشته اشاره و عنوان کرد: در این سال‌ها نرخ تورم افزایش داشته و رتبه شاخص کسب و کار هم در بین چندین کشور تنزل پیدا کرده و عمده این مطالب به دلیل تدابیر و مشکلات داخلی است.

رئیس اتاق کرمانشاه افزود: اما به‌رغم این فضا شاهدیم در کشور ۴۰ هزار واحد صنعتی بزرگ، کوچک و متوسط وجود دارد و با تمام سختی‌ها چرخ صنعت و تولید از حرکت باز نمانده است.

رئیس اتاق کرمانشاه در ادامه متذکر شد: ارتباط دانشگاه با صنعت در کشور کمرنگ شده و با نزدیک کردن افکار این دو قشر، در کنار هم قرار گرفتن ایده‌ها و تجارب بسیار موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه بافت علمی ما در استان مادی نیست، گفت: البته افراد نخبه بسیاری در استان وجود دارند که حاضرند بدون هیچ چشم‌داشت مالی به بخش صنعت کمک کنند و باید از تجربیات آنها استفاده کنیم. کاشفی از میزبانی استان کرمانشاه برای سمینار ملی «پیوند صنعت و دانشگاه» در اسفندماه سال‌جاری خبر داد. این مقام مسوول حضور پر رنگ در بازارهای خارجی را مهم ارزیابی و خاطر نشان کرد: صنعت هم باید دیده شود هم ببیند. وی ادامه داد: صنایع ما حضور کمرنگی در نمایشگاه‌های خارجی برای عرضه تولیداتشان دارند که باید این ضعف را برطرف کنیم و به این منظور امسال برنامه حضور گروهی در نمایشگاه‌های خارجی را داریم.

رئیس اتاق کرمانشاه با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی گفت: باید به سمت استفاده از منابع صندوق‌ها و نهادهای دیگر سرمایه‌گذاری به‌صورت مشارکتی برویم و برای این کار نیاز به فرهنگ‌سازی داریم.