دنیای اقتصاد، همدان، محبوبه یادگاری: مدیر آب و خاک و امور مهندسی‌سازمان جهاد کشاورزی همدان از افت ۲ متری سطح آب‌های زیرزمینی در استان همدان خبر داد و گفت: سال گذشته ۲ میلیارد مترمکعب آب از چاه‌های کشاورزی برداشت شد. حبیب‌الله مظاهری لقب با اشاره به اهمیت آب در کشاورزی و تلاش برای افزایش راندمان آب اظهارکرد: میزان اراضی سالانه و دائمی استان در بخش کشاورزی ۷۱۶ هزار هکتار است که ۲۷۴ هزار هکتار آن آیش بوده و در آن محصولی کشت نمی‌شود.

وی افزود: از این میزان از اراضی استان ۲۴۷ هزار هکتار را اراضی آبی، ۴۰۰ هزار هکتار را اراضی دیم و ۷۰ هزار هکتار را اراضی باغی تشکیل می‌دهند.

مظاهری لقب تعداد چاه‌های کشاورزی استان را ۱۶ هزار حلقه برشمرد و گفت: از این تعداد هشت هزار حلقه برقی شده و بقیه به صورت دیزلی کار می‌کنند.

وی درباره نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی نیز گفت: نصب این کنتورها موجب مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی می‌شود؛ ولی به علت قیمت بالای آنها کشاورزان تمایلی برای نصب کنتورها ندارند؛ چرا که در ابتدا این کنتورها رایگان بود؛ ولی پس از مدتی شرکت آب منطقه‌ای برای نصب آنها سه میلیون تومان دریافت می‌کند.

وی با تاکید براینکه به دنبال هدایت کشاورزان به سمت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی هستیم، گفت: کشاورزانی که کنتور هوشمند نصب کرده‌اند نیز از بهره‌برداری از آنها خودداری می‌کنند؛ چرا که معتقدند باید تمامی چاه‌های کشاورزی به این سیستم مجهز شوند.

مظاهری لقب از وجود دو هزار و ۴۳۷ رشته قنات و دو هزار و ۶۹۱ رشته چشمه در استان همدان خبر داد و گفت: سال گذشته دو میلیارد مترمکعب از چاه‌های کشاورزی، ۳۶۴ میلیون مترمکعب از قنوات و ۳۹۸ میلیون مترمکعب از چشمه‌های استان آب برداشت شده است. وی عنوان کرد: به صورت میانگین ۴/۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی، ۴۵/۵ درصد در بخش شرب و بهداشت، ۸۵ /۱ درصد در بخش صنعت و بقیه برای آبیاری پارک‌ها و فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر آب و خاک و امور مهندسی‌سازمان جهاد کشاورزی همدان ایجاد ۱۰ سد خاکی، ۱۰ آب بندان، ۱۰۷ بند انحرافی، ۱۵۷ باب استخر ذخیره‌سازی آب و احداث جاده دسترسی بین مزارع به طول هزار و ۸۵۱ کیلومتر را از جمله فعالیت‌های انجام شده در سال‌های گذشته اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه سیستم آبیاری تحت فشار در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار موثر است، گفت: براساس مطالعات امکان سنجی صورت گرفته ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مستعد تجهیز به سیستم آبیاری تحت فشار هستند.