دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: متاسفانه برداشت بیش از حد آب از سرچشمه‌های رودخانه‌های جاری در خوزستان به معضل جدیدی در استان تبدیل شده است. محمدرضا شمسایی عنوان کرد: اولویت اول سازمان آب و برق خوزستان در این مقطع از زمان بحث تشکیل تشکل‌ها و برخورد با حوضچه‌های پرورش ماهی غیرمجاز است.

وی افزود: به‌دلیل کمبود اعتبارات در سال‌های گذشته تاکنون نتوانستیم بسیاری از تاسیسات آبی در استان را احداث کنیم. یکی از مشکلاتی که ما امروزه در استان با آن مواجه هستیم حفاظت از منابع آبی سطحی و زیرزمینی است. مدیرعامل سازمان آب و برق استان خوزستان با بیان اینکه برای حل این مساله باید از تشکل‌های مردمی بهره گرفت، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر با استفاده از اعتبارات و برنامه‌های دولتی نمی‌توان این بخش را ساماندهی کرد.

شمسایی با اشاره به حفر سه هزار چاه غیرمجاز در استان گفت: حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار حوضچه پرورش ماهی غیرمجاز در استان خوزستان در حال فعالیت هستند که این مساله منجر به کاهش و شوری آب در شهرستان‌های پایین دست استان می‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق استان خوزستان تصریح کرد: در این زمان بحث کیفیت آب نسبت به کمیت آن در استان از اهمیت بالاتری برخوردار است. متاسفانه به‌دلیل برداشت آب از سرشاخه‌های کارون شوری آب در شهر‌های خرمشهر و آبادان به پنج میکروموس می‌رسد.

وی تصریح کرد: در این چند وقت اخیر ۱۵ هزار میلیارد تومان برای احیای تالاب ارومیه اعتبار در نظر گرفته شده است. تالاب شادگان و هورالعظیم چه تفاوتی با تالاب ارومیه دارند که در حال خشک شدن هستند.

شمسایی با بیان اینکه در شرایط فعلی ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر مکعب آب از آب‌های سد کارون و دز وارد دشت خوزستان می‌شود، اظهار کرد: بحث تشکیل تشکل‌های مردمی برای جلوگیری از برداشت آب غیرمجاز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.