دنیای‌اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: ناظر گمرکات آذربایجان غربی از ترانزیت کالا به ارزش ۹۴۳ میلیون دلار از ابتدای سال‌جاری تاکنون از طریق گمرکات استان خبر داد. میرهاشم سیداحمدی با بیان اینکه آذربایجان غربی به‌دلیل همجواری با سه کشور از مهم‌ترین پایانه‌های ترانزیتی کشور محسوب می‌شود، افزود: جمع کل ترانزیت خارجی ورودی و خروجی از گمرکات استان در سه ماه نخست امسال معادل ۴۲۳هزار تن به ارزش ۹۴۳ میلیون دلار گزارش شده است.

وی با اعلام اینکه کل ترانزیت خارجی ورودی و خروجی از گمرکات استان در سه ماه نخست امسال از نظر وزنی ۷۱ درصد و از نظر ارزشی ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است، اظهار کرد: به صرفه و کوتاه بودن مسیر دو مزیت عمده ترانزیت کالا از گمرکات آذربایجان غربی به کشورهای اروپایی و آسیایی است.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با اعلام اینکه گمرک بازرگان در بین ۳۲ مرز فعال کشور یعنی ۲۲ مرز زمینی و ۱۰ مرز آبی با ۶/۹ درصد از میزان کل ترانزیت رتبه چهارم را به خود اختصاص داده، اعلام کرد: تنها ترانزیت ریلی کشور به اروپا از طریق راه ریلی رازی خوی انجام می‌شود که طی این مدت بیش از ۶۱ هزار تن انواع کالا با ۲۸۰ واگن به ارزش بیش از یکصد میلیون دلار از مسیر همین راه ریلی ترانزیت شده است.

سیداحمدی با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۱۶۵ درصد و از نظر وزن ۱۸۰ درصد رشد داشته و کل ترانزیت از چهار گمرک فعال بازرگان، پیرانشهر، رازی و سرو انجام شده است، گفت: همچنین طی سه ماه اول سال‌جاری ۶۰۷ هزار و ۱۷۴ تن کالا به ارزش ۱۶۸ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۴۸۳ دلار صادر شده است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲ و ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد و ارزش هر تن کالای صادراتی ۲۷۷ دلار بود، ادامه داد: طی این مدت بیش از ۶۸ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۰۵ میلیون دلار از گمرکات استان وارد شده که ارزش دلاری این کالاها بیش از ۷۷ میلیون دلار گزارش شده است.