تضمین فاینانس قطار شهری اهواز

دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: شهردار اهواز گفت: پیشبرد قسمت اعظمی از پروژه قطار شهری اهواز در انتظار تایید شورای اقتصاد است و شهرداری اهواز برای جلب اعتماد بانک مرکزی و حل مشکل فاینانس تضمین دو هزار میلیارد تومانی را ارائه داده است. سیدخلف موسوی با بیان اینکه از سال ۸۵ با شرکت کیسون قرارداد بستیم که مبلغ کل قرارداد ۸۰۰ میلیون دلار است، افزود: تمام قیمت‌های قراردادهای ساختمانی به ریال و دلار بسته شده و مبلغ کارهای سیویل ۳۴۱ میلیون دلار بود که بخش اول این کارها به نرخ سال ۸۵، ۳۱۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه ۴۴۵ میلیون دلار از مبلغ قرارداد مربوط به کارهای برقی و مکانیکی است، گفت: در سال گذشته دولت ۹۹ میلیارد تومان اعتبار برای قطار شهری پیش‌بینی کرده که برای سال جاری نیز این مبلغ پیش‌بینی شده است. تاکنون ۵/۷۷ میلیارد تومان از اعتبار پیش‌بینی شده سال گذشته محقق شده است.

شهردار اهواز با تاکید بر توجه ویژه مجلس به قطار شهری اهواز عنوان کرد: امسال ۶ ایستگاه به پیمانکار ابلاغ شده تا کارهای مکانیکی طرح انجام شود. البته مسیر فرودگاه تا فلکه ساعت، ده ایستگاه دارد که تعداد چهار ایستگاه در گذشته ابلاغ شده است.

موسوی افزود: نزدیک به دو میلیون دلار کار مکانیکی غیر تجهیزاتی در هر ایستگاه وجود دارد. کارهای مربوط به نصب دستگاه‌های مورد نیاز انجام شده و فقط منتظر دلار هستیم تا دستگاه نصب شود. در حقیقت پس از حل مشکل فاینانس به سرعت دستگاه‌ها نصب می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه تلاش ما این است تا اگر شورای اقتصاد قرارداد را تمدید و مصوب کند فاز اول را به اتمام برسانیم، گفت: با اجرای فاز اول قسمت‌های کنترل برق، دکور و پارکینگ کل خط راه‌اندازی می‌شود.

شهردار اهواز بیان کرد: در سفر ریاست‌جمهوری وی را قانع کردیم که بزرگ‌ترین خواسته و مشکل ما قطار شهری است که در همین راستا ستاد راه‌اندازی قطار شهری اهواز در دفتر ریاست‌جمهوری تشکیل شد. بانک مرکزی بیش از هشت میلیارد دلار از فاینانس چین را برای قطار شهری اهواز، تهران و مشهد، برای نیروگاه‌های حرارتی و سدها گشایش کرده است.

موسوی افزود: بحث ما این است که فاز یک را حتی اگر مشکل فاینانس حل نشود خودمان تمام کنیم. خوشبختانه امسال ۲۰ میلیون دلار را تبدیل و برای بخشی از تجهیزات به پیمانکار ابلاغ کردیم و در حال حاضر حدود ۲۴ کیلومتر از ریل مورد نیاز از کشور ترکیه خریداری شده است.

وی در ادامه گفت: از ابتدای شروع به‌کار شورای شهر چند پروژه بزرگ به‌طور همزمان در حال اجرا است.

وی بیان کرد: با تعدادی از سرمایه‌گذاران کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز صحبت شده تا برای سرمایه‌گذاری در شهر اهواز حضور پیدا کنند که تاکنون برخی از سرمایه‌گذاران کشور کویت برای ساخت هتل مشتاق بودند.

موسوی با اشاره به اینکه برای اولین بار یک کتاب به نام فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر اهواز چاپ شده، افزود: در این کتاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، خدماتی، تفریحی، مسکونی و رفاهی برای شهرداری و بخش خصوصی در هفت منطقه شهر مطالعه شده است.

وی تاکید کرد: طرح تشکیل شورای‌عالی سرمایه‌گذاری نیز در قالب لایحه‌ای به شورای شهر ارائه شده که تصویب شد.

شهردار اهواز خاطرنشان کرد: با کسب تجربه از شهرداری مشهد سازمان زمین و مسکن را تشکیل می‌دهیم که البته اصلاحاتی را در این سازمان نسبت به سازمان مشهد لحاظ کردیم. یکی از اهداف تشکیل سازمان فوق جلوگیری از زمین‌خواری است. تا قبل از تشکیل سازمان زمین و مسکن بخش خصوصی زمین را خریده، تفکیک کرده و سودهای کلانی را نیز دریافت می‌کرد.