کرمانشاه مبدأ نیمی از صادرات به عراق

دنیای‌اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: در پی سفر یک روزه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به کرمانشاه، فعالان اقتصادی استان با وی دیدار و گفت‌وگو کردند. کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به مشکلات اقتصادی استان گفت: مهم‌ترین چالش امروز و سال‌های آینده استان در حوزه اقتصاد نرخ بالای بیکاری است که این عامل می‌تواند پایه‌ای برای بروز بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی شود. رئیس اتاق کرمانشاه گفت: برای برون رفت از این معضل با راهبری استاندار و معاون برنامه‌ریزی استانداری سعی در تقویت و به‌کارگیری تمامی پتانسیل‌های استان داریم و برای بخش‌های مختلف از صنعت و معدن گرفته تا کشاورزی و گردشگری برنامه تهیه کرده‌ایم، اما بسیاری از این برنامه‌ها نیازمند وجود اعتبارات است که در شرایط فعلی کشور امکان تامین این اعتبارات وجود ندارد.

وی با اشاره به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آبادغرب، گفت: این منطقه یکی از معدود مناطق ویژه اقتصادی ۱۰۰ درصد خصوصی است که به همت جمعی از کارآفرینان و صاحبان سرمایه استان تاسیس شده و کمک به ایجاد زیرساخت‌های آن موجب می‌شود این منطقه سریع‌تر به چرخه تولید استان وارد شود. کاشفی در ادامه با بیان اینکه کرمانشاه استانی تجاری است و موقعیت بسیار مناسبی به لحاظ دسترسی همزمان به دو منطقه اقلیم کردستان و مناطق مرکزی و جنوبی عراق دارد، گفت: این موقعیت باعث شده در چهار سال اخیر کرمانشاه همواره به‌عنوان قطب صادرات به عراق مطرح باشد و بیش از ۵۰ درصد صادرات کشور به عراق از طریق استان ما انجام گیرد.

وی افزود: در سال گذشته رقم سه میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از استان داشتیم که با اندکی مساعدت و توجه در کوتاه‌ترین زمان امکان افزایش این رقم به بالغ بر پنج میلیارد دلار را هم داریم، با این وجود شرایطی که در مرز پرویزخان داریم درخور و شایسته کشور و این رقم صادرات نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز گفت: برای توسعه صنعتی استان باید مشوق‌های معناداری به این استان داده شود.

رضا رحیمی با اشاره به وضعیت صنعت استان، اظهار کرد: استان کرمانشاه ۸۸۳ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری دارد و از این حیث رتبه بیست‌وپنجم را در کشور داریم. وی مجموع سرمایه‌گذاری این واحدها را ۳۱۶۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این حیث نیز رتبه هفدهم کشور را در اختیار داریم.

رحیمی اشتغال واحدهای صنعتی استان را براساس پروانه بهره‌برداری آنها ۲۸ هزار نفر و رتبه استان را بیست‌ویکم اعلام کرد و گفت: اشتغال واقعی طرح‌های صنعتی استان بیش از ۱۵ هزار نفر نیست. وی گفت: بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری بخش صنعتی استان در حوزه‌های پتروشیمی و سیمان است. وی با اشاره به وضعیت شهرک‌های صنعتی استان گفت: ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی در استان داریم که وسعت مجموع زمین صنعتی آنها ۹۴۷ هکتار است که تاکنون ۵۶۵ هکتار آن واگذار شده است. رحیمی با اشاره به وضعیت واحدهای معدنی استان گفت: استان کرمانشاه ۲۵۱ معدن با اشتغال ۲۷۰۰ نفر و ۱۲۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد که اشتغال واقعی این معادن کمتر از دو هزار نفر است.

استاندار کرمانشاه هم با اشاره به پتانسیل‌های استان در بخش‌های مختلف، گفت: سرمایه‌گذاری در این استان توجیه بالایی دارد.

ابراهیم رضایی با بیان اینکه مشکلات متعددی پیش روی دولت بوده و هست، گفت: دولت یازدهم همان‌طور که وعده داده بود با تدبیر آمد و در این مدت هم این‌گونه عمل کرده است. ما هم در استان تلاش کردیم روحیه امید را در مردم افزایش دهیم و امیدواریم با گشایش‌هایی که در این سفر و سفر آتی رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد، توسعه استان تسریع شود. وی گفت: سه برنامه برای توسعه استان در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری در نظر گرفته شده که با اجرای این برنامه‌ها تا پایان این دولت تحولی در استان رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه سیاست ما حمایت از بخش خصوصی است، گفت: سعی کرده‌ایم تا حد امکان موانع فرا روی سرمایه‌گذاران را رفع کنیم.

وی به پتانسیل‌های استان در بخش گردشگری و صنعت نیز اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری غیرقابل قبول استان همه این استعدادها و پتانسیل‌ها را زیر سوال برده و سومین استان بیکار کشور هستیم.

استاندار کرمانشاه در ادامه پیشنهادهایی برای برون‌رفت از وضعیت موجود ارائه کرد وگفت: تحقق مصوبات سفر مقام معظم رهبری می‌تواند توسعه استان را تسریع کند که دستورهای خوبی به این منظور صادر شده است. وی گفت: استان کرمانشاه به‌عنوان قطب کشاورزی انتخاب و قرار شده ردیف اجرایی به این منظور لحاظ و سالانه حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یابد که امیدواریم محقق شود. وی ادامه داد: در بخش صنعت نیز مصوب شده طرح‌هایی را سازمان گسترش و نوسازی صنایع در استان اجرا کند که انتظار داریم عملیاتی شوند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه مطالعات طرح توسعه فرودگاه کرمانشاه نیز انجام شده، گفت: با توجه به اینکه فرودگاه کرمانشاه هاب منطقه غرب کشور است، انتظار داریم برای توسعه این فرودگاه مساعدت لازم انجام شود. استاندار کرمانشاه با بیان اینکه پیش از این قرار بود منوریل در کرمانشاه اجرا شود، گفت: با بررسی کارشناسان مشخص شد این پروژه قابل اجرا نیست و نهایتا به قطار سبک شهری تغییر یافت و تصویب شد که انتظار داریم با تامین اعتبار بتوانیم این پروژه را در زمان کوتاهی اجرایی کنیم. وزیر نیرو نیز گفت: دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به موضوع آب دارد. مهندس حمید چیت‌چیان اظهار کرد: آب از زیرساخت‌های مهم توسعه هر کشور و منطقه‌ای است و در استان کرمانشاه که از قطب‌های کشاورزی است اهمیت بیشتری دارد.

وی عنوان کرد: گزارش‌هایی که توسط وزارت نیرو در شورای‌عالی آب در خصوص مسائل آب در غرب کشور ارائه شد منجر به پیشنهاداتی شد که در دولت مورد توافق قرار گرفت و با عنایت ویژه مقام معظم رهبری به یک تصمیم در سطح ملی تبدیل شد و اعتبارات خاصی در این جهت تخصیص پیدا کرد و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها در ۴ سال آینده شاهد تحول اساسی در کرمانشاه باشیم.

وی ادامه داد: در بخش برق نیز طرح‌های تولید برق جدیدی از نوع نیروگاه‌های حرارتی و آبی در این استان در دست اقدام است. در پایان این نشست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: این دولت اصرار دارد هیچ وعده خلاف و بدون مطالعه‌ای به مردم ندهد و در سفرهای استانی هم وعده‌هایی داده می‌شود که قابلیت اجرایی شدن داشته باشند. وی به موقعیت ممتاز استان کرمانشاه اشاره کرد و با بیان اینکه مردم کرمانشاه به گردن نظام حق دارند، گفت: مردم این استان همواره از نظام پشتیبانی کرده‌اند و هرچه به این استان خدمت کنیم وظیفه‌مان است. وی با بیان اینکه کرمانشاه استعدادهای زیادی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری، تجارت و نیروی انسانی دارد، گفت: با توجه به این استعدادها خیلی از مشکلات کنونی نباید در کرمانشاه وجود می‌داشت. وی با اشاره به طرح‌های زیادی که در استان در حال اجرا است، گفت: در نتیجه اجرای این طرح‌ها خصوصا در بخش آب باید توسعه استان شتاب بگیرد.

وی گفت: به واسطه منابع آبی مناسب در غرب کشور و استان کرمانشاه این منطقه می‌تواند به مهم‌ترین کانون توسعه کشور تبدیل شود.