افزایش 9 میلیون تنی تولیدات زراعی خوزستان و ایلام

دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: با اجرای طرح نوسازی و تجهیز ۵۵۰هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام، در مجموع ۹ میلیون تن به تولیدات زراعی و باغی این دو استان افزوده می‌شود. حسن علاقه‌بند گفت: از مجموع ۵۵۰هزار هکتار، ۵۰۰هزار هکتار به خوزستان و ۵۰هزار هکتار به استان ایلام (شهرستان دهلران) تعلق دارد. وی ایجاد اشتغال برای ۳۳۰هزار نفر، جلوگیری از هدر رفتن آب، اصلاح خاک و تکمیل سرمایه‌گذاری بالا دستی را از مزایای مهم طرح ویژه سفر مقام معظم رهبری به خوزستان عنوان کرد.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: هم‌اکنون برای اجرا و تداوم طرح احیا ۵۵۰هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان و ایلام معروف به طرح سفر مقام معظم رهبری مشکل نقدینگی و تامین اعتبار وجود ندارد. علاقه‌بند افزود: پس از سفر هیات دولت و رئیس‌جمهوری به خوزستان در دی ماه سال گذشته، مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار معادل ۳۸هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به مدت سه سال برای اجرای این طرح ملی اختصاص یافته که در سال نخست آن یعنی در سال ۱۳۹۳ حدود ۹ هزار و ۹۰۰میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که از این اعتبار مبلغ ۶ هزار و ۷۶۰میلیارد ریال آن تخصیص و هم‌اکنون در اختیار بانک کشاورزی خوزستان قرار گرفته است.

وی گفت: براساس این طرح در مدت سه سال آینده ۳۰۷هزار هکتار از مجموع ۵۵۰هزار هکتار، تا پایان سال ۱۳۹۵ نوسازی و تجهیز خواهد شد.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر که مجری این طرح عظیم ملی است در ادامه گفت: مقدمات اجرای این طرح از سال ۱۳۸۹ شروع شد و تاکنون ۷۵هزار هکتار از این طرح ملی نوسازی و در اختیار بهره‌برداران محلی قرار گرفته است.

علاقه‌بند اظهار کرد: با تخصیص اعتبار جدید در سال ۱۳۹۳، کار نوسازی و تجهیز حدود ۵۳هزار هکتار به‌زودی شروع می‌شود.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: براساس مصوبه شورای اقتصاد، از منابع خارجی(فاینانس) ۱۹هزار میلیارد ریال برای شتاب بخشی به این طرح نیز پیش‌بینی شده است.

وی گفت: چنانچه این فاینانس که از کشور چین است در اختیار این طرح قرار گیرد این طرح عظیم ملی زودتر از موعد به بهره‌برداری کامل خواهد رسید. علاقه‌بند ابراز امیدواری کرد با تامین و تخصیص این اعتبار خارجی، امکان گشودن چند جبهه کاری جدید در مناطق مختلف خوزستان و ایلام فراهم شود. به گفته وی، طرح نوسازی و تجهیز ۵۵۰هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام در ۱۷شهرستان تعریف شده که مهم‌ترین آن در مناطق غربی و شوره‌زار غرب خوزستان واقع شده است.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با بیان اینکه اساس این طرح استفاده بهتر از منابع آب و خاک استان است، گفت: چون این طرح در مناطقی که کانال‌های درجه یک و دو وجود دارد اجرا می‌شود نیازی به آب بیشتر و فشار بر منابع موجود آب استان نیست.

وی گفت: بر اساس این طرح آب از کانال اصلی تا مزارع به وسیله کانالت‌های پیش ساخته مقاوم هوایی تامین می‌شود و با این وسیله از هدر رفتن ۸۰درصد آب جلوگیری می‌شود ضمن آنکه عملیات زهکشی زیرزمینی با هدف خارج کردن نمک از اراضی و اصلاح بافت خاک انجام می‌شود.

این مقام ارشد موسسه غیردولتی جهاد نصر وابسته به وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم‌اکنون هفت کارخانه تولید کانال پیش ساخته در نقاط مختلف استان خوزستان برای این طرح ساخته شده است. علاقه‌بند تسطیح اراضی با استفاده از تجهیزات فنی و افزایش میزان بهره‌وری را از دیگر زوایای این طرح عظیم ملی دانست و گفت: با زهکشی، تسطیح و تامین آب مورد نیاز مزرعه تولید گندم در اراضی موجود از ۹۰۰کیلوگرم به دو هزار و ۵۰۰کیلوگرم خواهد رسید که با تداوم کشت، عملیات شست و شوی خاک و آموزش، تولید در واحد سطح باز هم افزایش می‌یابد. معاون اجرایی موسسه جهاد نصر هزینه نوسازی و تجهیز هر هکتار زمین در قالب طرح ۵۵۰هزار هکتاری خوزستان و ایلام را بین ۱۲۰ تا ۱۵۰میلیون ریال عنوان کرد.

وی گفت: تقریبا همه هزینه‌های نوسازی و تجهیز این اراضی بر عهده دولت است و پس از اتمام عملیات زهکشی، آبیاری، تسطیح و شست‌وشوی خاک در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

علاقه‌بند به ضرورت تعامل و همکاری کشاورزان و بهره‌برداران محلی با مجریان این طرح اشاره کرد و گفت: چون کشاورز باید حداقل یک سال زمین خود را در اختیار مجری طرح قرار دهد تا عملیات در آن صورت گیرد ضروری است همکاری و مشارکت بهره‌برداران محلی افزایش یابد.