دنیای‌اقتصاد، اصفهان: رئیس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان گفت: سرانه مصرف انرژی در ایران ۶ برابر سرانه مصرف در تمام دنیا است و علت چنین اتفاقی نیز ارزان بودن انرژی در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان است. علی پزشکی اظهار کرد: امروز از نظر میزان مصرف انرژی در یک خانه به‌طور میانگین بین ۲ تا ۶ برابر یک خانه اروپایی انرژی مصرف می‌کنیم و این در حالی است که اگر اقلیم اروپا را در نظر بگیریم با تفاوتی که با اقلیم ایران دارد این میزان می‌تواند به ۱۰ برابر هم برسد.

وی اظهار کرد: برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی یک مسیر بسیار طولانی را پیش‌رو داریم ولی به‌رغم طولانی و سخت بودن این مسیر به راحتی می‌توانیم تا ۸۰ درصد مصرف را کاهش دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان ضمن اشاره به اینکه دنیا در حال حاضر به سمت ساختمان‌های «صفر انرژی» در حال حرکت کردن است، تصریح کرد: در دنیا قوانین این گونه تعریف شده که هر ساختمان به‌عنوان یک عنصر تحمیل شده به طبیعت بتواند میزان تخریب طبیعت را جبران و میزان انرژی مورد نیاز خود را تامین کند و به همین دلیل ما از نظر میزان مصرف انرژی و رعایت مقوله صرفه‌جویی خیلی از دنیا عقب هستیم.

پزشکی بیان کرد: انرژی مصرفی در ایران با ۷۵ میلیون نفر جمعیت تقریبا برابر با میزان مصرف انرژی در کشور چین با حدود ۳/۱ میلیارد نفر جمعیت است که باید برای کاهش میزان انرژی فرهنگ‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: باید در هر سازمان و نهاد اداری یک واحد انرژی ایجاد شود که مباحث فرهنگ‌سازی و نظارتی در مصرف بی‌رویه انرژی در سازمان‌ها را کنترل کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از انرژی کشور در ساختمان‌ها مصرف می‌شود که باید برای مدیریت آن چاره‌اندیشی جدی صورت بگیرد.

پزشکی افزود: خیلی از کشورهای صاحب انرژی مبانی سیاست‌گذاری صرفه‌جویی را در کشورشان نهادینه کردند اما در ایران که صاحب منابع انرژی زیادی است فرآیند صرفه‌جویی به کندی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت نیز به موضوع لزوم رعایت اصول صرفه‌جویی در انرژی به صورت ویژه نگاه می‌کند و بر اساس بند ق تبصره ۶ قانون بودجه در سال جاری حدود ۱۰۰ میلیون دلار به این امر اختصاص داده که در نوع خود قابل توجه است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان با اشاره به اینکه شرط دولت در امر تخصیص بودجه مذکور ارائه طرح‌های نوآورانه و خلاقیت منجر به صرفه‌جویی است، اظهار کرد: در این طرح هرچه مجموعه‌ها هزینه کنند، دولت نیز به همان میزان بودجه تخصیص می‌دهد. پزشکی گفت: یکی از گام‌های مهم در زمینه صرفه‌جویی انرژی این است که بتوانیم نیروهایی را آموزش دهیم که موضوع ممیزی انرژی را به خوبی اجرا کنند و میزان مصرف انرژی بر اساس استانداردها را اندازه‌گیری کنند.

وی تصریح کرد: اگر در گذشته کمتر به موضوع صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها توجه شده به این علت بوده که نیاز آن در جامعه تبیین نشده بود و اکنون که به علت گران شدن انرژی دنیا به سمت خانه‌های سبز و هوشمند حرکت کرده، رسیدن به این مسیر خیلی پیچیده نیست و می‌توان در ایران نیز به آن دسترسی داشت. رئیس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه مصالح استاندارد می‌تواند در مصرف انرژی خیلی تاثیرگذار باشد، بیان کرد: یکی از اهداف مقررات ملی در زمینه ساختمان استفاده از مصالح استاندارد است.

پزشکی افزود: استفاده از مجریان و سازندگان ذی‌صلاح می‌تواند در ساخت‌وسازها با مصالح استاندارد موثر باشد و به همین منظور طرح معرفی مجریان ذی‌صلاح به‌زودی در استان اصفهان اجرایی خواهد شد.