میزبانی دو رویداد مهم کشاورزی در زنجان

دنیای‌اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: پنجمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی خدمات مشاوره‌ای روستایی در آسیا و اقیانوسیه از ۱۱ تا ۱۳ شهریور امسال با حضور ۴۵۰۰ میهمان داخلی و ۵۰ میهمان خارجی با همکاری بانک کشاورزی و دانشگاه زنجان برگزار می‌شود. مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان زنجان در این باره گفت: بانک کشاورزی با همکاری دانشگاه زنجان، میزبان۵۰ شرکت‌کننده خارجی دراین همایش و رویداد مهم علمی کشاورزی خواهد بود.

بهزاد نیکخواه، زنجان را اولین استان برگزارکننده این همایش در کشور اعلام کرد و گفت: شعار بانک کشاورزی به این منظور، بانکداری سبز برای رشد و تعالی فراگیر به عنوان بانک دوستدار محیط‌زیست است.

این مقام بانکی استان زنجان، نقش کشاورزان را در تامین امنیت غذایی مهم دانست و با اعلام اینکه ۷۰ درصد غذای دنیا را کشاورزان به صورت خانوادگی در دنیا تامین می‌کنند، با اشاره به وضعیت بخش کشاورزان و فعالیت‌های اقتصادی زنان در این حوزه افزود: در روزهای آخر این همایش از طرح‌های توانمندسازی اجرایی، اقتصادی و کشاورزی این افراد با حضور نمایندگانی از کشور‌های مختلف شرکت‌کننده بازدید می‌شود. مدیر امور شعب بانک کشاورزی این استان لازمه رشد متوازن، پایدار و مدیریت کاهش فقر را توجه جدی به بخش‌های مختلف کشاورزی دانست و گفت: بانک کشاورزی استان زنجان ۷۰ درصد مایحتاج بخش کشاورزی را از طریق پرداخت تسهیلات تقبل کرده است. مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان، گرایش به سمت تخصصی شدن فعالیت‌ها و نیز عمل به مسوولیت اجتماعی برای تحقق توسعه پایدار را جزو سیاست‌های بانک عنوان کرد و گفت: ۲ سال قبل با سازمان جهانی «یوان‌دی‌پی» فعالیت‌هایی از سوی بانک کشاورزی با رویکرد رشد فراگیر انجام گرفت و در مهر سال قبل مابین بانک و نماینده مقیم سازمان ملل‌ متحد قراردادی منعقد شد.

وی، با اعلام اینکه۷۰ درصد غذای دنیا توسط کشاورزان خانواده و۹۰ درصد تولیدات کشور توسط این قشر تامین می‌شود، با ابراز تاسف از اینکه کشاورزی در ایران صنعتی نیست و برای صنعتی‌سازی این بخش اقدامی انجام نگرفته، بیان کرد: بدون شک اهمیت توسعه بخش کشاورزی در اشتغال‌زایی حائز اهمیت است به‌طوری‌که پیشنهاد این نام‌گذاری از سوی کشور فیلیپین مورد موافقت «فائو» قرار گرفت.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان، با بیان اینکه «آپراکا» به دنبال به منصه ظهور گذاشتن توانایی‌های اقتصادی زنان روستایی است، ایجاد غرفه‌هایی را در حاشیه برگزاری این همایش بین‌المللی برای معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زنان استان در بخش کشاورزی متذکر شد و افزود: برای رسیدن به منافع ملی باید از یک نقطه این امر کلید بخورد که به این منظور زنجان پیشقدم شده است. نیکخواه با اشاره به تاثیر برگزاری این همایش‌های جهانی بر رونق صنعت توریسم و معرفی صنایع دستی استان بیان کرد: حتی هدایایی که به این منظور در نظر گرفته‌ایم مطابق با هنردستی زنجان و تلفیقی از هنرهای آن خواهد بود.

نیکخواه، انسان سالم را محور توسعه پایدار عنوان کرد و با اشاره به برگزاری دو همایش بین‌المللی در شهریور امسال افزود: طی جلسات سال گذشته در دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان موضوع برگزاری همایش‌های بین‌المللی مطرح شد که بعد از بحث و بررسی بانک کشاورزی به‌عنوان حامی مالی این رویداد بین‌المللی پیش‌قدم شد. نیکخواه بهرامی، همچنین ایجاد مشاغل سبز پایدار را در جهت کاهش فقر طبیعت مهم ارزیابی کرد و درباره بحث اقتصاد سبز و پرداخت تسهیلات افزود: نزدیک به ۷۰ درصد اعتبارات به بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی پرداخت می‌شود که در سال گذشته ۱۵ متقاضی در استان از تسهیلات کشاورزی استان بهره‌مند شده‌اند.

توان‌افزایی بانوان

پروژه‌های مختلفی با مشارکت و همکاری اعضای آپراکا برای تحقق اهداف فعالیت‌های زنان کشور در بخش کشاورزی اجرا می‌شود.

معاون مستقل در امور همکاری‌های بین‌الملل بانک کشاورزی کشور در این نشست گفت: محور مهم کنفرانس بین‌المللی خدمات مشاوره‌ای روستایی توجه به نقش بی‌بدیل خانوارهای روستایی در بخش کشاورزی است.

ارغوان فرزین معتمد، با تاکید بر اینکه ماموریت اصلی مرکز تعالی بانوان آپراکا، توانمندسازی بانوان در بخش کشاورزی است، افزود: تحقق این امر مهم نیازمند مطالعات دقیق، هدفمند و در ‌‌نهایت ارائه تسهیلات لازم در جامعه

است.

فرزین‌معتمد، با بیان اینکه بانک کشاورزی دارای نقش اساسی در این زمینه است، با اشاره به برگزاری پنجمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی خدمات مشاوره‌ای روستایی در آسیا و اقیانوسیه به میزبانی زنجان افزود: این دو همایش بستر مناسبی برای تعاملات گسترده با استادان فن این رشته به‌ویژه برای پیشبرد اهداف مدون شده بخش کشاورزی در روستا‌ها فراهم می‌کند. به گفته وی، محور مهم کنفرانس بین‌المللی خدمات مشاوره‌ای روستایی توجه به نقش بی‌بدیل خانوارهای روستایی در بخش کشاورزی است.

معاون مستقل در امور همکاری‌های بین‌الملل بانک کشاورزی کشور با اعلام اینکه۷۰ درصد کشاورزی دنیا برعهده خانوارهای روستایی است و این بیانگر توجه و ارائه برنامه‌ها و سیاست‌گذاری متمرکز در این بخش است، عنوان کرد: در حاشیه برگزاری این دو همایش نمایندگان ۲۳ کشور مدعو از نمایشگاه توانمندی‌های بخش کشاورزی استان زنجان دیدن خواهند کرد.در این همایش‌ها نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و دبیرکل سابق آپراکا حضور خواهند داشت.