دنیای‌اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: اتصال راه‌آهن زنجان - تبریز به راه‌آهن تهران - همدان - سنندج از راه بیجار به‌عنوان یکی از پنج پروژه شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در کردستان است که با اجرای این پروژه، سنندج می‌تواند به شبکه ریلی کشور متصل شود.

عملیات اجرایی راه‌آهن تهران - همدان - سنندج از سال ۸۵ توسط شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور آغاز شده و اکنون با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰ درصدی ادامه دارد.

به نظر می‌رسد با اجرای این دو پروژه در حوزه حمل‌ونقل ریلی، استان کردستان می‌تواند به شبکه ریلی کشور متصل شود و بسیاری از مشکلات حوزه حمل‌ونقل در حوزه بار و مسافر در این استان برطرف شود.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در ارتباط با احداث این طرح می‌گوید: در سفر دوم هیات دولت نهم به استان کردستان در ۲۴ فروردین سال ۸۸ و براساس مصوبه این سفر، احداث راه‌آهن شمال غرب به جنوب غرب از مسیر کردستان و اتصال خط آهن زنجان - تبریز به خط سنندج - همدان از طریق بیجار با برآورد اولیه سرمایه‌گذاری به مبلغ هشت هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال به تصویب رسید و بعد از آن مطالعه شد.

محمدصادق وجدی با اشاره به اینکه راه‌آهن همدان - سنندج به‌منظور اتصال شبکه راه‌آهن به بخشی از مناطق غربی کشور طراحی شده است، افزود: این راه‌آهن یک‌خطه و به طول ۱۵۰ کیلومتر جهت محرومیت‌زدایی منطقه و تحول و افزایش رونق اقتصادی استان، تحول و افزایش سهم ترانزیت در کشور، دگرگونی منطقه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، سهولت در حمل‌ونقل بین شهری، افزایش میزان گردشگری و صرفه‌جویی در مصرف سوخت اثر زیادی خواهد داشت.

وی در زمینه دلایل انتخاب محل اجرای طرح نیز گفت: با توجه به اینکه توسعه شبکه ریلی مورد خواست دولت و همچنین مورد درخواست اهالی مناطق حوزه نفوذ این طرح است، اتصال جنوب و شمال کشور در بخش غربی کشور از طریق سیستم ریلی و همچنین برنامه‌های وزارت راه مبنی بر احداث سالانه هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه‌آهن که بهترین تصویر و تجسم آن اتصال شمال - جنوب است از جمله اهداف این طرح است.

وی اظهار کرد: این خط، مرزهای بازرگان و رازی و جلفا در شمال غربی کشور را به بندر امام در جنوب غربی کشور متصل می‌سازد و با توجه به اینکه مرز بازرگان، بزرگ‌ترین نقطه مرزی زمینی و مرز آبی بندر امام، دومین مرز آبی بزرگ کشور است توسعه بخش غربی کشور از طریق توسعه شبکه خطوط مواصلاتی با در نظر گرفتن اثرات مثبت زیست‌محیطی اجرای این طرح را ضروری و توجیه‌پذیر می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در ادامه طول این پروژه را ۱۲۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: این پروژه از سال ۹۱ شروع شده که در آن سال ۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب داشت و در سال ۹۲ نیز میزان اعتبارات مصوب این پروژه سه هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال بود.

وجدی همچنین اعتبار مصوب سال ۹۳ این پروژه را نیز۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برای سال ۹۴ نیز پیش‌بینی اعتبار چهار هزار و ۴۴۱ میلیارد ریالی کرده‌ایم.

استان کردستان اکنون فاقد شبکه حمل‌ونقل ریلی است و با افتتاح دو پروژه شبکه ریلی کشور در استان کردستان این استان نیز از این شبکه حمل‌ونقل ریلی بهره‌مند خواهد شد.