راه‌اندازی نسل سوم تلفن همراه در اصفهان

دنیای‌اقتصاد، اصفهان: مدیرعامل شرکت مخابرات استان با بیان اینکه اصفهان مهم‌ترین قطب ارتباطی کشور است، گفت: اصفهان تنها استانی است که از فناوری جدید فیبر نوری برای ایجاد ارتباطات مخابراتی استفاده می‌کند. حسین کشایی با اشاره به دستاوردهای سفر اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اصفهان تصریح کرد: در این سفر ۴۹۴ طرح مخابراتی در قالب ۱۱۲ طرح فیبر نوری، ۱۱۱ طرح شبکه دیتا، ۱۱ طرح ارتباطات سیار و ۲۵۲ طرح ساختمانی ارتباط روستایی در مسیر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان خاطرنشان کرد: در میان این آمار پروژه‌های بسیار شاخصی نیز وجود دارد که می‌توان به نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری HLR پرظرفیت در مرکز شهید منتظری اصفهان با ظرفیت ۸۰ میلیون مشترک و BSC پرظرفیت در کاشان اشاره کرد.

رویکرد مخابرات؛ رشد کمی شبکه تلفن ثابت

کشایی با بیان اینکه رویکرد اصلی شرکت مخابرات استان اصفهان رشد کمی شبکه تلفن ثابت بوده است، گفت: رشد کمی تسهیلات مخابراتی شرکت مخابرات استان اصفهان در دو بخش هسته مرکزی سیستم‌ها و سوئیچ‌‌ها و شبکه دسترسی انجام شد که در این بین توجه به گسترش دو مقوله فیبر نوری و کابل مسی در اولویت توجه متخصصان مخابراتی استان اصفهان قرار گرفته است.

وی به فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت مخابرات ایران در پنج سال گذشته اشاره کرد و افزود: از زمانی که شرکت مخابرات کشور به بخش خصوصی واگذار شده، میزان ۷۸ کیلومتر کانال سازی، یک هزار و ۳۲۵ کیلومتر فیبر نوری خاکی، ۶۱۴ کیلومتر فیبر نوری کانالی، ۵۲ کیلومتر فیبر نوری هوایی، یک هزار و ۵۶۷ کیلومتر کابل مسی خاکی و ۲۹۳ کیلومتر کابل‌کشی مسی کانالی و ۹ میلیون و ۵۹۳ هزار زوج مفصل‌بندی در کل کشور انجام شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان ادامه داد: از ۲۷ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری سهم اصفهان از این آمار تعداد چهار هزار و ۳۲۸ متر کانال‌سازی، ۱۳۱ هزار متر اجرای فیبر خاکی، ۴۶ هزار متر فیبر نوری هوایی، ۷۹۶ هزار متر کابل مسی خاکی، سه هزار و ۸۰۰ متر کابل مسی کانالی و ۲۷ هزار و ۳۰۰ زوج مفصل‌بندی در سطح استان اصفهان اجرا شده است.

کشایی اظهار کرد: در بخش شاخص‌های مخابراتی استان اصفهان برای اتصال دو میلیون و ۷۲۱ هزار تلفن ثابت دارای مصوبه است که از این تعداد دو میلیون و ۱۶۸ هزار شماره ثابت مشغول کار است به طوری که ضریب نفوذ اصفهان در این بخش رقمی معادل ۴۵ درصد است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در استان اصفهان تعداد چهار میلیون و ۴۱۱ هزار نفر از تلفن همراه استفاده می‌کنند که از این تعداد یک میلیون و ۴۳۸ هزار نفر از تلفن دائمی و دو میلیون و ۹۷۲ هزار مشترک از تلفن اعتباری استفاده می‌کنند که در این بخش نیز ضریب نفوذ اصفهان ۸۸ درصد است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان

خاطر نشان کرد: هم‌اکنون تعداد یک هزار و ۵۴۶ روستا و شهرستان اصفهان به خدمات ارتباطی متصل هستند و آمار استفاده مشترکان از بخش ADSL نیز که قرار بود براساس مصوبات صورت گرفته رقمی برابر ۵۰۰ هزار شماره باشد اکنون به رقمی برابر؛ ۳۲۰ هزار مشترک رسیده است که با احتساب آمار غیررسمی از مشترکان شرکت‌های PAP این رقم به حدود ۴۵۰ هزار مشترک می‌رسد که این آمار نشان‌دهنده این واقعیت است که ۲۰ درصد مجموع مشترکان شرکت مخابرات استان اصفهان از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند.

کشایی گفت: با پیگیری‌های فراوان صورت گرفته سرانجام سازمان تنظیم مقررات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروانه شرکت‌های متقاضی فعالیت در حوزه‌های ITو ICT را به‌طور رسمی صادر کرد و بر این اساس شرکت‌های متقاضی اجازه یافتند به سامانه موبایل نسل سوم یا ۳G وارد شوند.

وی با بیان اینکه استان اصفهان به‌طور رسمی فعالیت خود را برای نصب و راه‌اندازی تجهیزات نسل جدید موبایل آغاز کرده است، ادامه داد: فاز اول این سامانه پیشرفته در شهر اصفهان در حال بهره‌برداری است و شرکت مخابرات استان اصفهان در نظر دارد از دو ماه آینده شهرستان‌های نجف آباد، خمینی شهر و کاشان را نیز به این فناوری مجهز کند. کشایی خاطرنشان کرد: شرکت مخابرات استان اصفهان دو پروژه مهم و راهبردی را در دست راه‌اندازی و بهره‌برداری دارد که در این بین می‌توان به پروژه نصب سوئیچ نسل آینده NGN با ظرفیت ۵۰۰ هزار مشترک در مرکز فیض اصفهان با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد ریال و شبکه انتقال یا ترانس میشن بر اساس آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا برای ارتباطات داخل شهری و ارتباط آسان میان شهرستان‌های استان اصفهان در قالب شبکه‌های NGN به‌صورت OTN اشاره کرد که قرار است ظرف یکسال و ۴۵ روز آینده به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان تنها استانی است که از فناوری جدید فیبر نوری برای ایجاد ارتباطات مخابراتی استفاده می‌کند، گفت: راه‌های مواصلاتی مخابراتی استان اصفهان به سراسر بخش‌های کشور نیز از طریق فیبر نوری انجام می‌شود، به طوری که مسیر یزد-کرمان-نایین- اصفهان، مسیر خوزستان-نجف آباد -تیران-خوانسار و مسیر اصفهان- کاشان- دلیجان-قم-تهران از طریق فیبر نوری است، به‌طوری که می‌توان گفت اصفهان قطب مهم ارتباطی کشور است.

ضریب نفوذ تلفن ثابت ۴۵ درصد است

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان خاطر نشان کرد: ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان اصفهان حدود ۴۵ درصد است، این در حالی است که متوسط رقم این ضریب در کل کشور ۳۸ درصد است. در بخش استفاده از ADSL نیز هر چند اصفهان از لحاظ جمعیت و وسعت ۶ درصد کل ایران را به خود اختصاص داده است، اما از ۱۲ درصد اینترنت مخابراتی کل کشور استفاده می‌کند.

کشایی وجود زیرساخت‌های اینترنتی مخابراتی برای اجرای پروژه تلویزیون اینترنتی در استان اصفهان را مناسب ارزیابی کرد و گفت: شرکت مخابرات مسوولیتی در قبال نظارت بر محتوای این پروژه ندارد، اما از دو ماه پیش تجهیزات و ابزارآلات لازم را برای راه‌اندازی آزمایشی این طرح در برخی نقاط استان مستقر کرده‌ایم، اما به این دلیل که متولی بهره‌برداری از این طرح مخابرات ایران است، مخابرات اصفهان هنوز اقدامی برای راه‌اندازی این تکنولوژی انجام نداده است.

کشایی در ادامه از بهره‌برداری از سه قابلیت عمده مخابراتی در ماه‌های آینده خبر داد و افزود: با فعال شدن موبایل‌های نسل سوم استفاده از سه تکنولوژی مودم، روتر و دانگل عملا منسوخ می‌شود و متقاضیان دارای گوشی‌های هوشمند که خواهان استفاده از این دستاورد تازه هستند، اگر تا پیش از این از سرویس GPRS استفاده می‌کرده‌اند از این پس می‌توانند به‌صورت خودکار از موبایل‌های نسل سوم نیز استفاده کنند، در غیر این صورت باید نسبت به خرید یک بسته دیتا هرچه سریع‌تر اقدام کنند.