مخالفت با انتقال آب از کارون به زاینده‌رود

دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مشاور استاندار خوزستان در امور مدیریت آب و صیانت از رودخانه‌ها انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به زاینده‌رود را از نظر کارشناسی اشتباه خواند. مهدی قمشی اظهارکرد: ‌در حال حاضر با پدیده‌ای به نام انتقال آب از سرشاخه‌های کارون مواجه شده‌ایم که دغدغه اصلی متخصصان بخش آب است.

وی افزود: نمایندگان، مسوولان و شهروندان ما باید بدانند که کشور در نقشه آبی جهان وضعیت بحرانی دارد و از جمله کشورهای کم‌آب جهان محسوب می‌شود.

مشاور استاندار خوزستان تصریح‌کرد: زمانی که مقدار آب قابل استحصال به ازای هر نفر به ۱۶۰۰ مترمکعب برسد آن منطقه یا کشور دچار بحران آبی است که کشور ما از سال ۱۹۹۵ دچار این مشکل شد.

قمشی بیان کرد: در حال حاضر نه‌تنها در کشور ما بلکه در دیگر کشورهای آسیایی بیش از ۹۰ درصد آب شیرین استحصالی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اما در افق چشم‌انداز بیست ساله کشور ما این میزان باید به ۸۰درصد برسد. وی خاطرنشان‌کرد:‌ میزان منابع آبی کشور ما ۱۳۷ میلیارد مترمکعب است که به‌طور متوسط سالانه از طریق آب‌های سطحی و زیرزمینی برآورد می‌شود.

مشاور استاندار خوزستان عنوان کرد: ۱۸میلیون هکتار اراضی قابل کشت آبی در کشور وجود دارد که اگر بخواهیم همه این اراضی را زیرکشت ببریم، برای هر هکتار ۱۴هزار مترمکعب آب نیاز است. بنابراین، این میزان منابع آبی موجود، فقط ۵/۱۰ میلیون هکتار را تامین می‌کند و باید از کشت ۴۰ درصد از اراضی مستعد کشاورزی صرف‌نظر کنیم.

قمشی اظهار کرد:‌ به‌طور کلی در طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای باید تمام مسائل اجتماعی و اقتصادی را درنظر بگیریم و از تجربیات کشورهای دیگر نیز در این زمینه استفاده کنیم.

وی ادامه‌داد: متاسفانه در شرایط فعلی با اجرای طرحی مواجه شده‌ایم که هیچ‌گونه از این مسائل در آن درنظر گرفته نشده و به همین دلیل اجرای طرح با نارضایتی مواجه شده است.

مشاور استاندار خوزستان در امور مدیریت آب و صیانت از رودخانه‌ها با اشاره به شرایط انتقال آب بین‌حوضه‌ای عنوان‌کرد: ‌در درجه اول برای انتقال آب یک حوضه باید حوضه مبدا آب مازاد داشته باشد. در خوزستان ۶/۱ میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی وجود دارد که به‌دلیل محدودیت منابع آبی کشت نمی‌شود.

قمشی بیان‌کرد:‌ در سال ۷۶ به‌دلیل وجود اراضی مستعد کشاورزی و وجود منابع آبی اجرای طرح ۸۰۰ هزار هکتاری مصوب شد که به‌دلیل مشکلات کم‌آبی هم‌اکنون این طرح به ۵۵۰ هزار هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: طرح ۸۰۰ هزار هکتاری ازجمله طرح‌های مهم و مفید است که ازجمله برنامه‌های مهم توسعه استان به‌شمار می‌رود، ولی اجرای این طرح نیازمند منابع آبی فراوان است.

مشاور استاندار خوزستان تصریح‌کرد: در شرایط فعلی وضعیت آورد آب رودخانه کارون مطلوب نیست و به واسطه انتقال‌های قبلی ۳/۱ میلیارد مترمکعب آب از آن کم شده است و هم‌اکنون ۱۸ میلیارد مترمکعب آورد دارد که این شرایط برای تامین آب موردنیاز استان مطلوب نیست.

قمشی با بیان اینکه مبنای استفاده از آبی که می‌خواهند منتقل کنند، مشخص نیست، خاطرنشان‌کرد: حجم دریاچه‌ای که برای انتقال آب در نظر گرفته‌اند بیش از میزان آب شرب اصفهان است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال آب بین حوضه‌ای جز هزینه، سودی برای کشور ندارد، اظهارکرد: ‌هزینه‌های اجرای طرح انتقال آب در سال ۸۶، ۸۳۷ میلیارد تومان برآورد شده که با محاسبه افزایش قیمت‌ها و تورم فعلی، هم‌اکنون این عدد حداقل به سه برابر افزایش می‌یابد.

مشاور استاندار خوزستان هشدارداد: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به زاینده‌رود حیات تالاب‌های خوزستان را مختل و کیفیت آب را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. همچنین تبعات اجتماعی آن پس از انتقال محسوس خواهد شد. قمشی گفت: مشکل کمبود آب در اصفهان با انتقال آب کارون حل نخواهد شد، زیرا اجرای این طرح به‌صرفه نیست و خیلی هزینه‌بر است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف آب استان اصفهان بیش از استان‌های دیگر کشور است، ادامه‌داد: ‌اصفهان که در شرایط کم‌آبی است، چرا صرفه‌جویی نمی‌کند. در حال حاضر سرانه مصرف آب در تهران و کرمان ۲۰۰ لیتر، در خوزستان ۲۵۰ لیتر، اما در اصفهان ۳۱۰ لیتر است.

مشاور استاندار خوزستان افزود: عدم مدیریت صحیح در مصرف آب شهری و وجود شبکه آبی فرسوده از دلایل اصلی کم‌آبی در اصفهان است.

وی در پایان علل خشکی زاینده‌رود را عدم مدیریت صحیح مصرف آب، توسعه بیش از حد صنعت و کشاورزی اصفهان و خشکسالی‌های چند سال اخیر بیان کرد.