دنیـای‌اقتصاد، همـدان، مجیـدملکیان: رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: همدان رتبه سوم سرانه تولید بخش کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده است. علیرضا رنجبرضرابی اظهار کرد: در استان همدان تنها بخشی که رشد اقتصادی مثبتی داشته بخش کشاورزی بوده، به طوری که سرانه تولید استان در بخش کشاورزی رتبه سوم در کشور را دارا است.

رنجبرضرابی با بیان این مطلب که سهم کشاورزی در اشتغال استان ۲۸ تا ۳۳ درصد است، ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته ۵/۳ درصد جمعیت در بخش کشاورزی اشتغال دارند، درحالی‌که در کشورهای توسعه نیافته این سهم بیشتر است، بنابراین زمانی می‌توانیم وارد فاز توسعه‌یافتگی شویم که سهم اشتغال در کشاورزی را پایین بیاوریم.

وی سهم هزینه‌های دولت از کشاورزی را فاکتوری مهم در حل مشکلات اقتصادی دانست و گفت: سهم هزینه‌های دولت از کشاورزی در همدان ۱۰ درصد است که اگر این سهم را بالا ببریم خیلی از مشکلات حل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: ارزش‌افزوده نیز یکی از فاکتورهای مهم در توسعه یافتگی است که در ۱۰سال گذشته روند روبه رشدی را داشته است، به طوری که ارزش افزوده کشاورزی استان همدان از دو هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال در سال ۷۹ به ۱۷هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال در سال ۹۰ رسیده است.

وی یادآور شد: همچنین تولید بخش کشاورزی از ۶/۲ میلیون تن به ۵ میلیون تن درسال ۹۰ رسیده است.

رنجبرضرابی با اشاره به رشد ارزش افزوده طی ۱۰ سال گذشته اظهار کرد: رشد ارزش افزوده در بخش کشاورزی در ۱۰ سال گذشته ۵۶۰ درصد و بخش صنعت ۸۸۰ درصد بوده است.