تامین مالی آزادراه تبریز- بازرگان

دنیای‌اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی از تخصیص ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح آزاد راه تبریز - بازرگان در حوزه استحفاظی استان خبر داد. خلیل محبت‌خواه در دیدار از روند اجرای طرح‌های راهسازی شهرستان‌های شمال آذربایجان غربی با اعلام اینکه احداث آزادراه تبریز - بازرگان تحولی در شمال غرب کشور ایجاد می‌کند، افزود: اجرای طرح ساخت آزادراه تبریز - بازرگان، نقش بسزایی در توسعه ترانزیت کالا و مسافر ایفا می‌کند و باعث رشد همه‌جانبه شمال غرب کشور می‌شود.

وی گفت: برای تسریع در روند اجرای این طرح نیازمند جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم.

مجبت‌خواه با اشاره به اینکه این پروژه در ۱۸۰ کیلومتر و با ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه طی مدت سه سال در حوزه استحفاظی آذربایجان غربی اجرا می‌شود، گفت: قرار گرفتن منطقه آزاد تجاری ماکو، شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه و منطقه آزاد ارس در مجاورت این آزادراه اهمیت خاصی به این محور بخشیده است.

وی با بیان اینکه این محور بسیار حساس ارتباطی نقش بسزایی در توسعه ترانزیت کالا و مسافر ایفا می‌کند و باعث رشد همه‌جانبه منطقه می‌شود، ادامه داد: برای عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر این بزرگراه هماهنگی و همکاری استانداری‌های دو استان و وزارت راه و شهرسازی نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ضمن تاکید بر نیاز منطقه به احداث این بزرگراه، با اشاره به اینکه مسیرگشایی و تامین مالی این طرح به عهده شرکت چینی بوده و در اجرای طرح از شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی استفاده می‌شود، اظهار کرد: با اجرای این طرح، گام مهمی به‌منظور توسعه مبادلات تجاری ایران با کشورهای اروپایی برداشته شده و بستر مناسبی برای گسترش ترانزیت کالا از طریق کشورمان به کشورهای منطقه فراهم می‌شود.

تجدید عملیات خط کشی در 71 کیلومتر از بزرگراه‌ها

وی همچنین در دیدار از بزرگراه ارومیه- سلماس با بیان اینکه عملیات تجدید خط‌کشی با استفاده از تکنولوژی اسپری گرم در ۷۱کیلومتر از بزرگراه‌های آذربایجان غربی اجرا شد، گفت: همچنین عملیات تجدید خط‌کشی سرد در دو هزار و ۲۳۳ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی استان اجرا شده است.

محبت‌خواه با بیان اینکه امسال عملکرد حوزه راهداری در راستای افزایش ضریب ایمنی جاده‌های استان مثبت ارزیابی می‌شود، ادامه داد: راه‌اندازی سیستم روشنایی نقطه‌ای در ۱۴ تقاطع همسطح پرحادثه باعث شده آمار سوانح رانندگی بسیار کاهش یابد.

وی ساماندهی مبلمان جاده‌ای، توسعه راه‌های هدف گردشگری و پرترافیک، راهداری اضطراری، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل راهداری و ارتقای سالانه ۵۰ کیلومتر از راه‌های روستایی پرتردد به راه فرعی و اصلی را از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل به‌منظور ایمن‌سازی جاده‌های استان برشمرد.

وی از ساماندهی و ارتقای تجهیزات پیام متغیر ایمنی راه‌ها به تعداد ۳ دستگاه خبر داد و یادآور شد: گاردریل به طول ۶ کیلومتر برای ترمیم حفاظ‌های آسیب‌دیده جاده‌های استان نصب شده است.

براساس این گزارش، مقرر شده است آزادراه تبریز - بازرگان در امتداد آزادراه پیامبر اعظم(ص) تا مرز ایران و ترکیه اجرایی شود و با امضای تفاهم‌نامه پیمانکار اجرای این طرح نیز مشخص شده است.

آذربایجان غربی به‌عنوان تنها استان دارای مرز زمینی با کشور ترکیه است و در واقع این استان به‌عنوان دروازه ورود ایران به اتحادیه اروپا و زمینه توسعه تجارت کشور با این قاره محسوب می‌شود.

ترانزیت کالا از طریق مرزهای غربی به سمت کشورهای شرق آسیا نیز از گمرکات آذربایجان غربی انجام شده که در این میان گمرک بازرگان مهم‌ترین گمرک زمینی بین ایران و ترکیه است؛ ولی متاسفانه تاکنون راه ارتباطی مناسب حداقل تا مرکز کشور از این مرز ایجاد نشده بود.

از ۲۶۰ کیلومتر آزادراهی که قرار است از تبریز تا بازرگان از مسیر شهرستان مرند اجرایی شود، ۱۸۰ کیلومتر در حوزه استحفاظی آذربایجان غربی قرار گرفته است.

با احداث آزادراه ۲۶۰ کیلومتری از تبریز به مرز بازرگان، در واقع کریدور آزادراه‌های ایران به ترکیه و اروپا متصل شده و تهران از طریق این طرح به آنکارا، استانبول و آتن وصل شده و شاهد بهبود وضعیت جاده اصلی مواصلاتی آسیا اروپا از نظر کاهش تصادفات و ترافیک موجود خواهیم بود.