اختصاص جریمه تخلفات رانندگی به ساخت پارکینگ

دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: حذف پارکینگ توسط صاحبان واحدهای تجاری و مسکونی طی سال‌های گذشته در زنجان موجب شده تا انباشت خودروها در خیابان‌ها و کوچه‌ها به خصوص هسته مرکزی شهر موجی از ترافیک را به وجود بیاورد. چندی پیش رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با حضور در دفتر سرپرستی دنیای‌اقتصاد استان زنجان با پرداختن به این موضوع از تخصیص حساب ویژه شهرداری برای این منظور خبر داد و گفت: در این حساب جرایم ناشی از تخلف واریز می‌شود تا این منابع برای ساخت پارکینگ تخصیص یابد. آراض ضیایی با بیان اینکه این حساب طی سال‌های گذشته مسکوت باقی مانده بود، افزود: طبق تبصره‌های الحاقی بودجه، امسال شهرداری موظف شده تا از محل منابع حذف پارکینگ، نسبت به ساخت آن اقدام کند.

وی از اعلام فراخوانی برای ساخت پارکینگ با مشارکت سازمان همیاری شهرداری‌ها خبر داد و عنوان کرد: در این فراخوان قرار است در نقاط مختلف شهر و نیز در پروژه بزرگ سبزه‌میدان نسبت به ساخت پارکینگ طبقاتی اقدام شود.

ضیایی با اعلام اینکه در بودجه امسال برای ساخت پل‌های عابر پیاده اعتبار خاصی پیش‌بینی شده است، بیان کرد: درصورت تحقق اعتبارات شهرداری با مکانیابی انجام گرفته در نقاطی از شهر که نیاز مبرم به پل‌های عابر است، اجرا می‌شود.

شهرک‌های تازه ساخت

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان درباره مشکلات شهرک‌های تازه ساختی که هنوز به شهرداری تحویل داده نشده و خواسته شهروندان ساکن در این مناطق ارائه خدمات از سوی شهرداری است، افزود: شورا برای کاستن مشکلات اهالی این مناطق هر هفته در کمیسیون عمرانی با هیات مدیره یکی از این شهرک‌ها با هدف کاستن مشکلات خدماتی و فراهم کردن شرایط رفاهی شهروندان این مناطق جلساتی را برگزار می‌کند.

به گفته ضیایی، شرکت‌های تعاونی مسکن براساس قانون مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها موظف هستند،اقدامات زیربنایی را برای ساکنان فراهم کنند. وی با بیان اینکه مدیران این شرکت‌ها قبلا هزینه‌های ساخت و فراهم کردن شرایط زیربنایی را از سهامداران اخذ کرده‌اند و باید به تعهدات خود از جمله ایجاد زیرساخت‌های آب، برق، گاز، تلفن، جدول‌گذاری و آسفالت و نیز تخصیص فضا برای ساخت مدرسه،مسجد و سایر موارد عمل کنند، عنوان کرد: برای نمونه طی جلساتی که با هیات مدیره شهرک نانوایان داشتیم، به برخی تعهدات خود عمل کرده‌اند و در جلسات آینده نیز تعهدات شهرداری مشخص خواهد شد.

ضیایی با اعلام اینکه هنوز۱۳ شهرک تازه ساخت زنجان تحویل شهرداری داده نشده است، درباره خدمات رسانی به سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: شهرداری موظف شد برای مناطق شورجه و سایان طی۶ ماه آینده نحوه خدمات رسانی از جمله حل مشکلات سوخت‌رسانی و گازکشی را به شورا ارائه دهد.

بستر سرمایه‌گذاری

وی در ادامه با اعلام اینکه اکنون بستر برای سرمایه‌گذاری در زنجان مهیا شده است، افزود: با هدف صرفه‌جویی در زمان، واحد سرمایه‌گذاری در شهرداری ایجاد می‌شود تا در کمترین زمان نسبت به برگزاری فراخوان، مزایده و مناقصه اقدام شود تا سرمایه‌گذار در کمترین زمان سازوکار سرمایه‌گذاری را در دست بگیرد.

این مقام شهری زنجان را جزو۲۲ شهر بزرگ کشور معرفی کرد و با تاکید بر تبیین و تنویر افکار عمومی افزود: یک سال گذشته در شورا بیشتر مبتنی بر شناخت اعضای شورا و درون‌نگری بود و در سال دوم فعالیت مبنای حرکت بر برون‌نگری شورا متمرکز شده است؛ به‌طوری که از شورای شهرداری بودن به سمت شورای شهر شدن گام برداریم. ضیایی از تشکیل اتاق‌های فکر بازاریان، معتمدان، دانشگاهیان و اصحاب رسانه و نیز شورایاری محلات خبر داد و افزود: در این راه خبرنگاران به‌عنوان صاحبان فکر و اندیشه و پل ارتباطی مردم با مسوولان می‌توانند ما را در ساخت شهری سالم، پاک و توسعه یافته یاری کنند.

وی ارتباط تنگاتنگ شورا با جراید محلی را گامی برای توسعه عمران شهری عنوان کرد و گفت: بی‌شک رسانه‌ها می‌توانند درسایه سود بردن از نظرات عمومی این نهاد مردمی را در ساختن شهری آباد یاری کنند و نباید از این ظرفیت غافل باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مردم کارکرد شورا و شهرداری را نظاره‌گر باشند،گفت: برخی اقدامات روبنایی از جمله اجرای طرح‌های توسعه فضای سبز شهری در دید عموم قابل مشاهده است و انتظار داریم مردم با ارائه راهکار و پیشنهادها ما را در اجرای طرح‌های شهری یاری کنند. به گفته رئیس شورای شهر زنجان،اکنون سرانه فضای سبز زنجان به مرز ۸۲/۱۰ مترمربع ارتقا یافته است و تلاش می‌کنیم در بودجه سال۹۴ این میزان به مرز متعادل کشوری برسد.

ارتقای سطح فرهنگی

ضیایی بر لزوم ارتقای سطح فرهنگی و آشنایی و آموزش حقوق شهروندی بین عموم شهروندان تاکید کرد و مشارکت و همکاری مردم را در این رابطه خواستار شد.

ضیایی، جانمایی دکه‌های مختص فروش مطبوعات در نقاط مختلف شهر به خصوص شهرک‌های اقماری را یادآور شد و عنوان کرد: به این منظور یک جلسه با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده و در جلسات آینده با مسوولان و فعالان این حوزه نسبت به این موضوع مهم اقدام خواهیم کرد. وی با ابراز تاسف از اینکه در برخی دکه‌های مطبوعاتی سطح شهر زنجان سایر اقلام به فروش می‌رسد، افزود: باید فرهنگ شهری به جایی برسد که دکه‌های مطبوعاتی رایگان و در دسترس عموم در اختیار این صنف قرار بگیرد.