دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر گفت: هم اینک یک میلیون و ۲۰۰هزار تن شکر در دست تولید است و واردات بی‌رویه شکر ظلم بزرگی در حق صنعت قند و شکر است که تولید داخلی را با چالش جدی مواجه می‌کند. بهمن دانایی اظهار کرد: برای جلوگیری از تکرار اتفاق‌های ناگوار سال‌های گذشته که به علت بی‌تدبیری در واردات بی‌رویه شکر، صنعت قند و شکر در داخل با مشکلات اساسی مواجه شد، ضرورت دارد این صنعت مورد حمایت قرار گیرد.

وی افزود: دولت قیمت هر کیلوگرم چغندر قند را از یک هزار و ۶۵۰ ریال هم اینک به دو هزار و ۴۰۰ ریال افزایش داده که رشدی ۴۵ درصدی را شامل می‌شود اما با وجود اعلام این نرخ هنوز قیمت شکر نرخ‌گذاری و تعیین نشده است.

دانایی ادامه داد: علت تاخیر در تعیین نرخ شکر دعوت نکردن از انجمن در نشست‌های این کارگروه و ارائه آمار کذب از سوی زیرمجموعه به کارگروه است؛ مدیران میانی در دولت‌های نهم و دهم هم آمار نادرست به مدیران ارشد می‌دادند و به همین خاطر محاسبات و تصمیم‌گیری‌ها اشتباه از آب درمی‌آمد.

وی گفت: آمار ما مستند، گویا و صادقانه در اختیار کارگروه قرار گرفته اما برخی کارشناسان روی این آمار تشکیک ایجاد می‌کنند و به همین خاطر هنوز قیمتی تعیین نشده است؛ این در حالی است که کارخانجات چغندری کار خود را شروع کرده‌اند و نیشکری‌ها هم در آستانه آغاز فعالیت خود هستند.

دانایی یادآوری کرد: سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از سال ۸۵ ضوابطی برای قیمت‌گذاری کالاها و محصولات اعلام کرده که نرخ گذاری شکر باید براساس این ضوابط انجام شود که با توجه به افزایش نرخ چغندر قند از سوی شورای اقتصاد که ۶۵درصد قیمت تمام شده شکر چغندری را به خود اختصاص می‌دهد با ۳۰درصد افزایش نرخ شکر تا ۲۴هزار و ۵۰۰ و ۲۴هزار و ۷۰۰ریال پیشنهاد می‌شود. وی افزود: یکی از برگ‌های برنده دست ما برای افزایش قیمت، تسویه حساب به موقع با کشاورزان است، ۴۰روز است که از چغندرکاران شکر خام می‌گیریم و اگر پول نداشته باشیم به آنها بدهیم دیگر کار

نخواهند کرد.

وی افزود: تداوم این روند مانند سال ۸۵ صنعت قند و شکر کشور را در آستانه شکست قرار خواهد داد که در طول یک سال دو میلیون و ۵۰۰هزار تن شکر وارد کشور شد.

دانایی گفت: به همین علت مجموع تولید چغندر قند از۶میلیون و ۶۰۰هزار تن به یک میلیون و ۷۰۰هزار تن در سال ۸۷ رسید.

وی اظهار کرد: صنعت قند و شکر اشتغال بسیار وسیع به همراه دارد و از زمانی که کشت چغندر قند از چرخه تولید خوزستان حذف شد میزان تولید گندم هم افت کرد؛ چرا که در همان اراضی زیر کشت چغندر برای تناوب زراعت گندم کشت می‌شد.