دنیای اقتصاد، تبریز، علی نیک‌رفتار: همزمان با روز ملی صادرات و در همایشی به این مناسبت، تراکتورسازی ایران ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان صادرکننده نمونه ملی در سال ۹۳ انتخاب شد. گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در سال‌های اخیر پس از چندین دهه سابقه درخشان، در سایه تلاش پرسنل متخصص و پرتوان، علاوه‌بر بهبود کیفیت و ارائه تنوع محصول، رضایت مشتریان و مدیران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. به‌طوری‌که، ده‌ها عنوان جایزه در زمینه‌های بهره‌وری تولید و ماشین‌آلات کشاورزی، گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و... را به این منظور دریافت کرده است.

امسال نیز طی لوحی که از سوی نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی اهدا شد از این مجموعه به‌عنوان صادرکننده نمونه ملی تقدیر به عمل آمد.

در این لوح از صادرات غیرنفتی به‌عنوان رکن مهم اقتصاد و مسیر گسترش و پایداری تجارت خارجی و موتور محرکه تولید یاد شده که در رشد و پایداری، بالندگی اقتصاد و توسعه همه‌جانبه کشور مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

در این همایش از مجموع ۱۸۰ شرکت‌کننده فعال در حوزه صادرات درسطح کشور از ۵۰ شرکت برگزیده تقدیر به عمل آمد که تراکتورسازی ایران جزو ۱۲ شرکت برتر در حوزه صادرات انتخاب شد.

محصولات تولیدی تراکتورسازی به چندین کشور دنیا ازجمله عراق، افغانستان، هلند، نیجریه، قطر، سنگال، آفریقای جنوبی، تاجیکستان، ترکمنستان، اوگاندا، زیمبابوه و ونزوئلا صادر می‌شود. شرکت تراکتورسازی ایران فعالیت خود را از سال۱۳۴۳ با مونتاژ تراکتورهای رومانی U.T.B آغاز و متعاقب آن از سال ۱۳۵۴ به‌تدریج مونتاژ و تولید قطعات تراکتورهای MF را کلید زد. این شرکت در حال حاضر با بیش از ۵ دهه فعالیت در ساخت انواع تراکتورهای کشاورزی و صنعتی به یکی از شرکت‌های مطرح در داخل و خارج از کشور تبدیل شده است.

در حال حاضر بیش از ۱۶ نوع تراکتور مختلف در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران و شرکت‌های زیرمجموعه آن تولید می‌شود.

در این مجموعه بیش از ۵ هزار نفر به‌طور مستقیم مشغول به‌کار هستند و با توجه به همکاری بیش از ۲۰۰ واحد قطعه‌سازی و واحد تولیدی برای تامین قطعات و محصولات مورد نیاز این گروه، بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم از این مجموعه ارتزاق می‌کنند.

گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی با ۷ شرکت اقماری در تبریز (مجتمع تراکتورسازی تبریز) و ۲ شرکت در سنندج و ارومیه، خط تولید در کشورهای ونزوئلا و تاجیکستان، به فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی خود ادامه می‌دهد.