دنیای اقتصاد، کاشان، سیدحسین صدری: مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت: ایجاد شهرک تولید و پرورش ماهیان زینتی در کاشان یکی از ضروری‌ترین مراحل توسعه کمی و کیفی این صنعت در شهرستان است. مجید کافی‌زاده که در جلسه پیگیری ایجاد شهرک تولید و پرورش ماهیان زینتی سخن می‌گفت، افزود: شهرستان کاشان با دارا بودن ۵۰۵ واحد تولیدی با ظرفیت تولید سالانه ۳۵ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی، از مهم‌ترین مراکز تولید ماهیان زینتی کشور به شمار می‌رود و رتبه اول استان را در اختیار دارد.

وی با اشاره به وجود زیر ساخت‌های لازم و استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شهرستان کاشان از تولید و پرورش گونه‌های متنوع ماهیان زینتی، بر توسعه این صنعت در کاشان تاکید و خاطرنشان کرد: علاوه‌بر ایجاد شهرک پرورش ماهیان زینتی، می‌توان با برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و جشنواره‌ها، ضمن توسعه بازار و ایجاد بازارهای جدید، زمینه جذب بیش از پیش گردشگران داخلی و خارجی به منطقه را فراهم ساخت.

مرتضی افراسیابی، مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات ایران نیز در این جلسه، پرورش ماهیان زینتی را بخشی از هویت تاریخی شهرستان کاشان دانست و با تاکید بر ضرورت شناسایی تهدیدها و فرصت‌های پیش روی این صنعت در کاشان گفت: توسعه این صنعت با توجه به وجود دانش فنی موجود در شهرستان منوط به تعامل و همکاری مسوولان شهرستانی و استانی بوده و دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات ایران آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و مساعدت در تاسیس شهرک پرورش آبزیان شهرستان کاشان اعلام می‌کند.

محمدحسن الهی، مدیر گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران نیز در این جلسه با اشاره ظرفیت‌های موجود در ارزآوری این صنعت برای کشور، بر ضرورت شناسایی نیاز بازار جهانی و تولید گونه‌های متنوع در قطب‌‌های تولید ماهیان زینتی کشور نظیر کاشان، تصریح کرد: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپایی‌ها تمایل زیادی به بازار ماهیان زینتی ایران دارند.

وی افزود: متاسفانه تولیدکنندگان ایرانی تاکنون موفق به تولید برخی گونه‌های ماهیان زینتی نشده‌اند و این در حالی است که تولید و عرضه بسته کامل گونه‌ها و نژادهای ماهیان زینتی ـ به‌طور مثال ۲۰۰ نژاد از گونه گلدفیش ـ از ضروریات حضور در بازارهای جهانی است.

وی، ایجاد شهرک‌های تولید و پرورش ماهیان زینتی را گام موثری در دستیابی به این بازارها دانست و کاهش صدور مجوز واردات گونه‌های پرتولید داخلی ماهیان زینتی از سوی سازمان شیلات ایران در سال‌های اخیر را اقدامی موثر در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی برشمرد.

محمدرضا عباسی، مدیر دفتر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان نیز از موافقت این دفتر با بهره‌برداری از طرح جدید بخش خصوصی برای پرورش ماهیان زینتی با ظرفیت ۱۰ میلیون قطعه در سال در مزرعه حسین‌آباد کاشان خبر داد.