رکودتورمی در بازار مسکن زنجان
دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: امسال بازار مسکن زنجان روزهای بی‌سروصدایی را سپری می‌کند. در سال‌های گذشته هجوم سرمایه‌ها به سمت ساخت و ساز بود و اکنون قیمت واحدهای مسکونی ایستا باقی مانده است، به طوری که برای خانه به دوش‌ها و متقاضیان خرید با آورده نسبتا اندک، رسیدن به مسکن رویایی دست نیافتنی است، هر چند چشم انتظاری آنها برای پایین آمدن قیمت‌ها نتیجه بخش نبوده؛ اما با این اوضاع به نظر می‌رسد تدبیر دولت در خانه دار شدن این قشر از جامعه در قالب طرح جامع مسکن می‌تواند آنها را امیدوار سازد.

زنجان جزو آن دسته از شهرهای کشور است که درآمد خانوارها با سطح خرج و مخارج تناسبی ندارد؛ یا به عبارتی هزینه کردها از درآمدها سبقت گرفته و با این شرایط اقتصادی خانوارها، زوج‌های جوانی که برای شروع زندگی، تهیه مسکن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند، در حل معادله مسکن در فکر فرو رفته‌اند.

خانه به دوش‌ها نیز روزگار سختی را سپری می‌کنند، چرا که قیمت مسکن بر بازار اجاره‌نشینی بی‌تاثیر نبود و آنها نیز برای خانه‌دار شدن باید معادله نحوه خرج و مخارج با واحد اجاره‌ای را حل کنند. این در حالی است که انبوه‌سازان در سال‌های گذشته خرید مصالح با قیمت بالا برای ساخت را اجرا کرده‌اند و حاضر نیستند تحت هر شرایطی نسبت به پایین‌آمدن قیمت واحدها اقدام کنند.

مردم چه می‌گویند؟

یک شهروند زنجانی با انتقاد از وضعیت بازار خرید مسکن در زنجان گفت: متاسفانه افزایش قیمت‌ها همچنان بر بازار مسکن سایه انداخته و این بازار از ابتدای سال شاهد کاهش قیمت نبوده است.

حسین عباسی با ذکر این مثال که آپارتمان دو خوابه90 متری در منطقه انصاریه نزدیک به 120 میلیون تومان قیمت دارد، ادامه داد: خرید چنین واحدی برای یک خانواده 4 نفره بسیار سخت است و با حقوق کارمندی نمی‌توان صاحب خانه شد. وی، انتظار دارد دولت تدبیر و امید در رابطه با خانه‌دار شدن خانه‌به‌دوش‌ها برنامه‌ای جامع ارائه دهد تا بار مشکلات مسکن از دوش آنها برداشته شود.

دیگر شهروند زنجانی، که در یکی از بنگاه‌های معاملاتی سطح شهر در حال مرور قیمت‌های واحدها بود، گفت: متاسفانه قیمت پایین برای ما تنها در منطقه بهارستان واحدهای آپارتمانی مجتمع فرهنگیان با60 متر زیربنا است که خرید آن مقدور نیست. احمد محمدی عنوان کرد: با وجود آرامش حاکم در بازار سکه و ارز هنوز بازار مسکن با رکود مواجه است و پایین آمدن قیمت‌ها عملی نشده است.

رکود بازار

رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان، با اشاره به وضعیت حاکم در بازار مسکن از ابتدای سال با ابراز تاسف گفت: همچنان بازار مسکن روزهای رکود خود را سپری می‌کند و به‌دلیل نبود سرمایه‌های کاذب در6 ماه نخست سال، قیمت‌ها پایین نیامده است.

قربانی با بیان اینکه خریداران مسکن نیز چندان تمایلی برای ورود به بازار ندارند، افزود: خانه به دوش‌ها نیز به‌دلیل بالا بودن اقساط وام دریافتی ناشی از خرید مسکن همچنان به اجاره‌نشینی ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به بالا رفتن قیمت ازطریق مسکن‌دار شدن با خرید اوراق مشارکت گفت: شرایط به‌گونه‌ای است که در بازار مسکن خریداران راغب نیستند با سرمایه‌های کلان نسبت به خرید واحد اقدام کنند. با این اوضاع مشخص نیست چه زمانی بازار مسکن سروسامان پیدا کند تا طبقات پایین‌دست جامعه نسبت به خرید مسکن امیدوار شوند.

به‌دلیل اوضاع حاکم در بازار مسکن برخی خانوار‌ها زندگی در واحدهای اجاره‌ای و رهنی را ترجیح داده‌اند و در سایر بخش‌ها و حوزه‌ها ازجمله بورس و خودرو وارد شده‌اند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان با تاکید بر اینکه مسائل حاکم در سطح کشور بر بازار مسکن تاثیرگذار بوده، ادامه داد: این شرایط برای انبوه‌سازان نیز سخت شده؛ چرا که منابع خود را در این بخش هزینه کرده‌اند و به پایین آمدن قیمت قانع نیستند.

قربانی درباره تاثیر ساخت‌وسازها در منطقه شرق زنجان ازجمله شهرک پونک، گلشهر کاظمیه، شهریار و سایر شهرک‌ها بر بازار مسکن عنوان کرد: این ساخت‌وسازها تاثیر آنچنانی بر قیمت مسکن ندارد؛ چرا که پیش از این مسکن‌مهر بر روند کاهش قیمت‌ها بی‌تاثیر بود.

وی، با تاکید بر اینکه رونق بخش‌های صنعت، کشاورزی و صادرات بر آینده مسکن در زنجان بی‌تاثیر نیست، یادآور شد: ورود ارز به کشور نیز در سایه مبادلات اقتصادی می‌تواند در کاهش قیمت مسکن موثر باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان با اعلام اینکه ورود دولت قبل در قالب مسکن مهر هم نتوانست در کاهش و ثبات قیمت مسکن اثرگذار باشد، افزود:از سوی دیگر مهاجرت به شهرها در سایه مغفول ماندن ظرفیت روستاها در بخش‌های مختلف کشاورزی و دامداری نیز بر ساخت‌وساز در مسکن افزود تا به تناسب بالا رفتن نیاز به مسکن قیمت‌ها نیز تغییر یابد.

غییر کاربریت

وی تغییر کاربری زمین‌های ورزشی، کشاورزی و سایر حوزه‌ها به مسکونی را نیز یکی از چالش‌های سد راه در افزایش قیمت مسکن زنجان بیان کرد و گفت: این امر تنها در سایه رسیدن به سود کلان بوده و حتی در برخی مواقع شاهد بوده‌ایم که به‌دلیل موقعیت مناسب زمین، صاحب ملک نسبت به تغییر کاربری تجاری اقدام کرده است. در شرایط کنونی که زمین به اندازه کافی برای ساخت و ساز فراهم است نیز افزایش حریم شهری ضروری نیست و این امر نمی‌تواند در ثبات بازار مسکن اثرگذار باشد.

از سوی دیگر زیرساخت‌ها برای ساخت در زنجان فراهم است و با این وجود نیز هنوز بازار مسکن در سکوت سرد روزگار سپری می‌کند.

وی معتقد است با توجه به بالا بودن قیمت اجاره‌بها اتحادیه مشاوران املاک نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و حتی در برخی نقاط شهر از جمله شمال، قیمت واحدهای مسکونی و رهن به مراتب افزایش چشمگیری داشته است.

این فعال عرصه مسکن زنجان سیاست‌های تشویقی دولت از جمله تخفیف مالیاتی را برای برون‌رفت از وضعیت کنونی رکورد بازار مسکن مهم دانست و ادامه داد: باید به سمتی حرکت کرد که خانه‌های خالی ساخته شده توسط انبوه‌سازان به سمت اقامت خانه به دوش‌ها و فروش پیش رود.

اکنون در بازار زنجان متوسط قیمت واحدهای مسکونی، هر متر بین 5/1 تا 3 میلیون تومان است و واحدهای تجاری نیز بین 5/2 تا4 میلیون تومان قیمت دارند. البته به تناسب موقعیت املاک قیمت‌ها افزایش دارد.

از سوی دیگر از ابتدای سال تاکنون قیمت زمین نیز که دچار نوسان بود، 20 تا30 درصد کاهش قیمت داشته و در برخی نقاط شهر از جمله اعتمادیه و شهرک کارمندان نیز به مراتب کاهش قیمت داشته‌ایم. فروش زمین در قالب فیش که اقدامی غیرقانونی بوده، در سایه شایعه ورود زمین‌های خارج از محدوه به حریم شهری طی سال‌های اخیر بازار خرید و فروش زمین را داغ کرد که بر بازار زمین و مسکن بی‌تاثیر نبوده است. قربانی با اشاره به خرید و فروش زمین در محدوده شهر عنوان کرد: این امر توسط برخی دست‌های نامرئی شکل می‌گیرد. دولت باید بیشتر از گذشته با برنامه مدون نسبت به اجرای طرح جامع در این حوزه اقدام کند تا مسکن‌دار شدن خانوارها و متقاضیانی که سال‌ها چشم‌انتظار رسیدن به چاردیواری خود هستند، عملی شود.