کاتالیزور سرمایه‌گذاری در کردستان

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کردستان با حضور استاندار افتتاح و به‌صورت رسمی فعالیت خود را برای جذب سرمایه‌گذاری و تسهیل و تسریع در روند جذب سرمایه‌گذاران در استان کردستان آغاز کرد و با این اقدام دولت، گام بلندی برای توسعه کردستان در عمل برداشت. توسعه کردستان یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید است که عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان در ابتدای فعالیت خود در استان آن را به گفتمانی تبدیل کرده و بارها بر لزوم نهادینه شدن این گفتمان در سطح جامعه و تبدیل آن به یک خواست و مطالبه عمومی نیز تاکید کرده است.

افتتاح مرکز خدمات سرمایه‌گذاری گام بلندی به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری است که در دولت تدبیر و امید با هدف توسعه همه‌جانبه کردستان صورت گرفته است و راه‌اندازی این مرکز می‌تواند نقش بسزایی در جذب سرمایه‌های داخل و خارج از کشور به کردستان داشته باشد.

بوروکراسی اداری، عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی، توجیه نبودن کارشناسان، طولانی بودن روند صدور مجوزها همواره به عنوان مانع اصلی جذب سرمایه‌گذاری در استان کردستان مطرح بوده و اکنون با راه‌اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری این موانع برداشته می‌شود و سرمایه‌گذاران در پنجره‌ای واحد می‌توانند در کمترین زمان ممکن نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

ستاد تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری به‌عنوان کانون مراجعه سرمایه‌گذاران به‌ویژه سرمایه‌گذاران خارجی از سال ۱۳۷۲ در کشور فعالیت خود را آغاز و در استان کردستان نیز از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را شروع کرده است و طی دوره فعالیت خود توانسته است بستر مناسبی را برای تشویق و جذب سرمایه‌گذاران به حضور در استان فراهم کند.

اکنون در سایه توجه ویژه دولت و مسوولان استان کردستان، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری نیز با هدف ارائه مشاوره به سرمایه‌گذاران به‌منظور آشنایی با قوانین و مقررات، تهیه و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان، تسهیل روند اداری لازم برای دریافت مجوزهای مختلف به‌منظور سرمایه‌گذاری، پیگیری رفع مشکلات موجود در مسیر سرمایه‌گذاری، ارائه مشاوره به مدیران ارشد استان به‌منظور رفع موانع و نارسایی‌های موجود در مسیر سرمایه‌گذاری، همکاری با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و نهادهای تخصصی بخش خصوصی نظیر اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن به‌منظور تسهیل در روند سرمایه‌گذاری استان راه‌اندازی شده است. یکی از فعالیت‌های مستمر و فراگیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، پیگیری رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ استان توسط سرمایه‌گذاران است. عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان در مراسم افتتاح این مرکز، تنها راهکار اصلی برای برون‌رفت از شرایط اقتصادی استان کردستان را سرمایه‌گذاری دانست و گفت: اگر سرمایه‌گذاری در کردستان صورت نگیرد تولید ثروت و ایجاد اشتغال محقق نخواهد شد.

وی در عین حال یادآوری کرد: ایجاد مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در قالب سازماندهی تشکیلاتی برای جذب سرمایه‌گذاری بسیار موثر است و می‌تواند روند جذب سرمایه‌گذاری را تسهیل و تسریع بخشد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان نیز در این جلسه جذب و تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری را اولویت اصلی استانداری کردستان دانست و گفت: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان پاسخگوی موارد مرتبط با سرمایه‌گذاری است.

ارسلان ازهاری از مسوولان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان خواست با اشاره به صدور مجوز برای چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت در استان این موضوع را پیگیری و بررسی کنند که در چه مرحله‌ای قرار دارد و موانع و مشکلات بر سر راه اجرایی کردن طرح‌های سرمایه‌گذاری را مورد بررسی قرار دهند. وی خواستار تلاش رسانه‌ها برای معرفی بهتر و بیشتر توانمندی‌های استان کردستان شد و تاکید کرد: کردستان ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و مزیت‌های بسیار زیادی دارد که باید معرفی شود. او با اشاره به وضعیت واحدهای تولیدی واقع در شهرک‌های صنعتی استان گفت: از ۹۳۴ واحد تولیدی تنها ۴۶ درصد آن فعال است و باید نسبت به فعال کردن بقیه واحدها نیز اقدام کرد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان در ادامه با اشاره به اینکه ۱۱۶ مورد زمین برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان به افراد واگذار شده اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است، خواستار بازپس گرفتن این زمین‌ها و در اختیار قرار دادن آن به افرادی که سرمایه‌گذار واقعی هستند، شد.

وی تاکید کرد: باید قراردادهای برخی افراد را که زمین از شهرک‌های صنعتی دریافت کرده‌اند و به هر دلیلی نتوانسته‌اند نسبت به راه‌اندازی واحد تولیدی اقدام کنند لغو کرد.

شهردار سنندج نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بستر سرمایه‌گذاری در این شهر فراهم نیست از مسوولان حوزه اقتصادی استان خواست ابتدا بسترهای لازم را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنند تا بتوان سرمایه‌گذار جذب کرد.

کامیاب شادمان به حضور تیمی از اعضای شورای اسلامی و شهرداری سنندج در همایشی در کشور ترکیه اشاره کرد و افزود: یکی از دستاوردهای این حضور مذاکره با سرمایه‌گذاری از این کشور برای سرمایه‌گذاری در شهر سنندج بوده است که درخواست همکاری مسوولان استان برای جذب این سرمایه‌گذار را داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز با تاکید بر اینکه گفتمان مشترک در ارتباط با توسعه در کردستان باید شکل بگیرد، گفت: جذب سرمایه‌گذاری نیاز به همکاری و تعامل دستگاه‌های مرتبط و اختصاص مشوق‌های لازم به سرمایه‌گذاری دارد.

محمد دره وزمی همچنین با اشاره به مساحت ۸۳۰ هکتاری شهرک‌های صنعتی استان کردستان افزود: این مساحت هیچ تناسبی با توسعه‌نیافتگی و عقب‌ماندگی کردستان و توسعه استان ندارد و باید به فکر تملک زمین‌های بیشتری برای ایجاد شهرک‌های صنعتی بود.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان نیز از مسوولان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان خواست تعریفی از سرمایه‌گذار ارائه دهند تا دستگاه‌های اجرایی بتوانند افراد سرمایه‌گذار را به خوبی تشخیص دهند.

پیمان باباپیری اظهار کرد: برخی افراد به عنوان سرمایه‌گذار دست روی برخی از اراضی استان برای سرمایه‌گذاری می‌گذارند که منع قانونی دارد و بعد ادعا می‌کنند دستگاه‌های اجرایی سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز از شرکت‌های تعاونی به‌عنوان ظرفیت بسیار خوبی در جهت جمع‌آوری سرمایه‌های خرد به‌منظور ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان نام برد و گفت: این اداره کل آماده ایجاد و راه‌اندازی تعاونی‌های جدید و حمایت و تقویت از تعاونی‌های موجود و احیای تعاونی‌های راکد است و در این راه نیازمند حمایت مسوولان استان است.

احمد رشیدی با اشاره به اینکه فرهنگ کار جمعی و تعاونی در استان کردستان باید بیشتر نهادینه شود، افزود: در صورت نهادینه شدن این فرهنگ می‌توان به رونق اقتصادی استان خوش‌بین بود.

مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کردستان در ساختمانی در جوار اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کردستان واقع در خیابان پاسداران سنندج فعالیت خود را آغاز کرده و در این مکان امکانات و تجهیزات لازم برای حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز پیش‌بینی شده است. پایگاه اینترنتی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کردستان به نشانی

http://www.kuinvestment.com نیز راه‌اندازی شده و در این پایگاه فرآیندهای سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و مزیت‌های استان کردستان اطلاع‌رسانی شده است.