دنیای اقتصاد، بیرجند، محمد قربانی: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بیرجند گفت: باتوجه به مزیت‌ها و شرایط هر استان باید یک فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک تدوین شود تا این فرآیند بتواند استراتژی کل کشور را تشکیل دهد. محسن احتشام در مراسم روزملی صادرات خراسان جنوبی و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان اظهار کرد: فرآیند برنامه‌ریزی استان‌ها باید دقیقا براساس مزیت‌های هر استان مطالعه و تدوین شود. وی ابراز امیدواری کرد: با تدوین این برنامه و تقدیم آن به سازمان‌های تصمیم‌گیر در کل کشور شاهد چشم‌انداز درست در بازار صادراتی باشیم. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بیرجند از صادرات به‌عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: برای اینکه تولید موفق شود باید صادرات را برای تولید و تولید را برای صادرات انجام دهیم.

وی بر تولید محصولات صادرات‌محور تاکید کرد و افزود: تولید محصولات باید براساس خواسته‌ها و نیازهای مشتریان در بازارهای هدف تعیین شود. احتشام بیان کرد: تولید باید با نگاه صادراتی باشد و شرکت‌های دانش‌بنیان که از علم مدیریت بازار و بازاریابی شکل گرفته است با تولید همسو شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بیرجند با تاکید بر اینکه باید تجارت را علمی کنیم و تولید یک واقعیت است، اظهار کرد: برای رقابت با کشور‌های دیگر باید برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم. وی گفت: افزایش صادرات با وجود نرخ سود تسهیلات بالا میسر نیست و با نرخ سود تسهیلات ۲۲ درصد نباید از صادرکنندگان انتظار موفقیت داشته باشیم.

وی بیان کرد: نرخ سود تسهیلات ۱۳درصد به ۲۲ درصد تبدیل شده که این مهم مانع از افزایش صادرات در شرایط کنونی می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بیرجند از عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی در گذشته نیز خبر داد و گفت: هنوز جوایز صادراتی سال ۹۰-۸۹ پرداخت نشده است. احتشام بیان کرد: هیچ‌گاه صادرکنندگان به دنبال جایزه نیستند اما انتظار این است تا برای عملکرد بیشتر تشویق شوند.

وی اظهار کرد: در صورت تخصیص بودجه به امر برندسازی می‌توان ارزش افزوده محصولات را برای استان رقم زد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بیرجند از نبود جاده مناسب در مسیر ماهیرود به فراه خبر داد و گفت: جاده ماهیرود به فراه جاده‌ای استراتژیک برای توسعه اقتصادی استان و کشور است که باید از حداقل استانداردها برخوردار شود. احتشام بر تبدیل گمرک یزدان به گمرک تخصصی نیز تاکید کرد و افزود: در توسعه اقتصادی فراهم بودن زیرساخت‌ها حائزاهمیت است. وی بر داشتن برنامه‌ریزی استراتژیک استانی تاکید کرد و گفت: موفقیت و پیشرو بودن در اقتصاد نیازمند تجمیع تولید، توزیع، مبادله و مصرف با هم و در کنار هم است چون اینها همه به‌صورت حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته هستند.