جریان زاینده‌رود یک پنجم می‌شود

دنیای اقتصاد، اصفهان: استاندار اصفهان گفت: از چند سال گذشته تاکنون حتی یک قطره آب اضافی از خارج از حوضه زاینده‌رود به رودخانه منتقل نشده چون تاکنون طرحی به بهره‌برداری نرسیده است و از دوستانی که نامه سرگشاده و سربسته می‌نویسند، خواهش می‌کنیم جوسازی نکنند. رسول زرگرپور با اشاره به افزایش یک‌ماهه روزهای سالم سال در ۶ ماه نخست سال ۹۳ گفت: از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه ۲۳۲ روز هوای سالم در منطقه رقم خورده است و این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۲۰۲ روز بوده است که با توجه به سردتر شدن هوا و وقوع اینورژن، ممکن است در ۶ ماه دوم مشکلاتی درخصوص آلودگی هوا به وجود آید. وی با بیان اینکه در ۶ ماه گذشته ۱۴ واحد آلاینده مهم در منطقه تعطیل و ۱۰۰ واحد به مراجع قضایی معرفی شده‌ است، اضافه کرد: علاوه بر این موارد توزیع بنزین یورو ۴ نیز موجب افزایش یک ماهه روزهای سالم نسبت به مدت مشابه سال گذشته شد. استاندار اصفهان با بیان اینکه در صورت افزایش شاخص‌های آلایندگی هوا، تعدادی از واحدهای آلاینده بالاجبار تعطیل خواهد شد، تصریح کرد: گلایه سال گذشته شهروندان این بود که چرا در روزهایی که آلودگی هوای شهرهای تهران و اصفهان با یکدیگر برابر است، تهران تعطیل می‌شود اما در اصفهان این اتفاق نمی‌افتد؛ این اختلاف ناشی از یکسان نبودن شاخص‌های اندازه‌گیری آلودگی در این دو شهر است که امسال با توجه به یکسان شدن شاخص‌های آلودگی هوا، در تهران و اصفهان در شرایط آلودگی کمتر هوا به سمت هشدار می‌رویم و این مساله در سلامت مردم بسیار موثر است.

نیمی از زمین‌های استان سیراب شده است

زرگرپور با اشاره به وضعیت آب استان گفت: در رابطه با آب برنامه‌ای از مهر ۹۲ تا شهریور ۹۳ داشتیم که پیرو آن موفق شدیم آب شرب، باغات و صنایع را با توجه به وضعیت قرمزی که وزارت نیرو اعلام کرد، تامین کنیم. اگرچه در برخی مناطق شمالی شهر اصفهان با افت فشار و قطعی آب روبه‌رو بودیم که البته این مسائل مربوط به سیستم فیزیکی آبرسانی بود. وی اضافه کرد: خوشبختانه سال گذشته جیره‌بندی آب اتفاق نیفتاد و باغات غرب استان با ۳۰ میلیون قطعه درخت مثمر آبرسانی شد. در حال حاضر نیز کشت پاییزه آغاز شده که در مرحله نخست ۳۰ هزار هکتار گندم و ۱۰ هزار هکتار جو کشت شده و تاکنون ۲۰ هزار هکتار آب روی زمین‌ها آمده است. استاندار اصفهان با اشاره به اهمیت مدیریت یکپارچه حوضه آبریز، گفت: از ۶ ماه گذشته تاکنون این اتفاق افتاده و اگرچه مشکلاتی وجود داشته اما قدم بزرگ در این خصوص برداشته شده است.

وزارت نیرو مسوول پاسخگویی

زرگرپور تصریح کرد: مسوول پاسخگویی درخصوص آب استان تصمیم‌گیران در وزارت نیرو هستند و باید در این زمینه پاسخگو باشند. بسیاری از افراد تلاش کردند که توپ را در زمین استانداری اصفهان بیندازند اما با توجه به اینکه استانداری تصمیمی درخصوص حوضه آبریز زاینده‌رود نمی‌گیرد، در این خصوص نیز صحبتی نمی‌کند و هر آنچه درخصوص آب مطرح می‌شود به نقل از مسوولان وزارتخانه است.

وی افزود: هیچ تصمیمی درخصوص حوضه آبریز نباید گرفته شود مگر اینکه ذی‌نفعان اصلی آن یعنی کشاورزان در آن دخیل باشند. به همین دلیل یک کمیته پنج نفره شامل فرمانداران، مسوول کشاورزی، مسوول آب و دو نفر از نظام صنفی کشاورزی در شهرستان‌ها تشکیل شد و تمام تصمیمات مربوط به آبی که وارد استان می‌شود، برعهده این کمیته قرار گرفته است. استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: قرار بود آب در زاینده‌رود دو روز پیش از عاشورا رها شود اما با توجه به محاسبات، روز عاشورا آب به اصفهان می‌رسید، به همین دلیل کمیته تصمیم گرفت آب با دو روز تاخیر جریان پیدا کند تا پس از مراسم عزاداری ماه محرم به اصفهان برسد. زرگرپور با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ تا ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه آب از سد رها می‌شود در حالی که در شرایط عادی این میزان ۱۸ تا ۲۰ مترمکعب بر ثانیه است، ادامه داد: حدود یک ماه آب با این شدت جریان پیدا می‌کند و به تغذیه زمین‌ها و کشت پاییزه اختصاص خواهد یافت.

جریان آب به ۲۰ درصد می‌رسد

وی اظهار کرد: پس از یک ماه شدت جریان آب به ۲۰ درصد و معادل یک پنجم وضعیت موجود می‌رسد، یعنی تنها برای رفع نیاز شرب و صنعت و مقدار کمی آب در رودخانه جریان خواهد داشت، زیرا در آینده به شدت به آب نیاز داریم. استاندار اصفهان درخصوص صحبت‌هایی مبنی بر جریان دوباره زاینده‌رود از سوی برخی افراد در استان‌های دیگر، اضافه کرد: از چند سال گذشته تاکنون حتی یک قطره آب اضافی از خارج از حوضه زاینده‌رود به رودخانه منتقل نشده است چون تاکنون طرحی به بهره‌برداری نرسیده و آبی که در حال حاضر در رودخانه جریان پیدا کرده است، ظرف یک سال و نیم گذشته قطره قطره جمع شده است. زرگرپور تصریح کرد: دو سال است که این مردم کشت و زرع نداشتند و صبوری کرده‌اند تا امروز این آب به کشاورزی اختصاص پیدا کرده است. وی ادامه داد: حتی آبی که امروز به دست کشاورزان می‌رسد، تمام حقابه آنان نیست. از دوستانی که نامه سرگشاده و سربسته می‌نویسند، خواهش می‌کنیم که جوسازی نکنند.

تنها استانی که درخصوص آب صرفه جویی کرد

استاندار اصفهان افزود: سه استان از آب زاینده‌رود استفاده می‌کنند که در آخرین جلسه کمیته هماهنگی با حضور وزیر نیرو، اصفهان تنها استانی بود که در بحث آب صرفه‌جویی داشته است و سایر استان‌ها تا آخرین قطره سهم خود را برداشت کرده بودند. زرگرپور با اشاره به اینکه در سال جاری ۵۵۰ میلیارد ریال در روستاهای استان هزینه شده است، گفت: این مبلغ از بودجه دولتی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده تامین شده است و تلاش می‌شود تا پایان سال ۸۰ میلیارد ریال دیگر به آن اضافه شود.