دنیای اقتصاد، بجنورد، فاطمه برزگر: مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان از طلب یک‌هزار و ۸۰ میلیارد ریالی این واحد صنعتی از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بابت فروش کود اوره تولیدی این مجتمع خبر داد. سیدحسن میر افضلی گفت: این شرکت خدماتی از حدود سه سال قبل تاکنون نتوانسته بدهی خود را بابت دریافت کود اوره این پتروشیمی بپردازد و ما مجبور به شکایت به دستگاه قضایی برای گرفتن مطالبات خود شده‌ایم. وی اضافه کرد: این بدهی بابت پرداخت نشدن یارانه دولتی برای خرید کود اوره است و ما این شرکت را که خریدار اصلی تولیدات ما بوده طرف حساب خود می‌دانیم.

طرح پلی پروپیلن پتروشیمی در محاق

مدیرعامل پتروشیمی خراسان گفت: مشخص نبودن برخورداری بجنورد از معافیت مالیاتی ۱۰ ساله، ایجاد طرح پلی پروپیلن در این واحد بزرگ صنعتی را از سوی بخش خصوصی به محاق برده است.

وی افزود: طرح مطالعاتی ایجاد پلی پروپیلن در مجتمع پتروشیمی خراسان در بجنورد در حال انجام است و به‌زودی این طرح به اتمام رسیده و آماده اجرا می‌شود. مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان گفت: عدم برخورداری شهرستان بجنورد از معافیت مالیاتی ۱۰ ساله، باعث شده تا سرمایه‌گذار حاضر به سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار میلیارد ریالی برای ایجاد واحد پلی پروپیلن در بجنورد نباشد.

میرافضلی مشخص نبودن قانون معافیت مالیاتی برای شهرستان بجنورد را باعث دافعه و از دست رفتن سرمایه‌گذاری صنعتی دانست که در صورت تحقق می‌تواند حداقل برای یک هزار و ۵۰۰ نیروی بیکار در خراسان شمالی ایجاد اشتغال کند. مدیرعامل پتروشیمی خراسان گفت: استاندار و نمایندگان خراسان شمالی در مجلس به دنبال اخذ مجوز معافیت مالیاتی برای شهر بجنورد هستند تا بتوانند این طرح را در این منطقه اجرایی کنند.

تولید اوره با قیمت یارانه‌ای

مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان گفت: دولت، شرکت پتروشیمی خراسان را مجبور کرده است که بخشی از محصول اوره تولیدی خود را با قیمت یارانه‌ای تحویل شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی دهد. به گفته وی، بخشی از تولیدات کود اوره این شرکت با قیمت جهانی صادر می‌شود، این در حالی است که دولت این شرکت را مجبور کرده است که بخشی دیگر از تولیدات کود اوره خود را با قیمت یارانه‌ای برای امور کشاورزی در اختیار شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی قرار دهد. وی افزود: به همین منظور این شرکت مجبور شده است که ۲۲۰ هزار تن از تولیدات کود اوره خود را با قیمت یارانه‌ای تحویل دولت دهد. علاوه‌بر این وی از انجام مطالعات دو پروژه جدید نیز خبر داد و گفت: این پروژه‌ها شامل تولید سولفات آمونیوم، کود ماکرو و میکرو هستند و درصورتی‌که اجرای آنها توجیه اقتصادی داشته باشد، خط تولید آنها راه‌اندازی خواهد شد.

این مدیرعامل با تصریح بر این مطلب که دولت علاوه‌بر اعمال این اجبار حتی قیمت گاز را از ۵/۲ سنت به ۱۳ سنت رسانده است، عنوان کرد: اعمال این رویه غیر عادلانه و بر خلاف قانون برنامه پنجم توسعه، اصل ۴۴ و اصول اقتصادی است. وی بیان کرد: در این زمینه مکاتبات بسیاری را انجام داده‌ایم و تقاضا کرده‌ایم که دولت یا قیمت گاز را کاهش یا قیمت خرید کود اوره را افزایش دهد.

افزون بر این، وی بر ضرورت اعمال معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های پتروشیمی که از بنادر دریایی برای امر صادرات فاصله بسیاری دارند، تاکید کرد و افزود: اعمال چنین امتیازی برای بهبود فرآیند‌های تولیدی و اقتصادی همچنین سرمایه‌گذاری‌های جدید در این واحدها نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

میرافضلی در خاتمه در پاسخ به این پرسش که آیا گردش مالی این واحد صنعتی در بانک‌های استان انجام می‌شود یا خیر؟ ابراز کرد: حساب‌های مالی این شرکت در بانک‌های بجنورد است و این شرکت مالیاتش را در این استان پرداخت می‌کند همچنین گاز را نیز از شرکت گاز منطقه خراسان شمالی خریداری می‌کند. وی افزود: این شرکت حتی برای صدور محصولات خود از استان یک گمرک اختصاصی احداث کرده است. شرکت پتروشیمی حدود ۱۹ سال است که فعالیت دارد و سالانه ۳۰۰ هزار تن آمونیاک، ۵۰۰ هزار تن کود اوره و ۲۰ هزار تن پودر ملامین تولید می‌کند.