دنیای اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: استاندار اصفهان از بدهی ۳۶ هزار میلیارد ریالی دانه‌درشت‌ها به بانک‌های این استان خبر داد. رسول زرگرپور در جلسه‌ای مشترک که با مدیران عامل بانک‌های استان اصفهان برگزار شد، افزود: یکی از مشکلات مهم این استان بر سر معوقات است که باید در مورد این معوقات تصمیم گرفته شود.

وی افزود: بسیاری از منابع مالی دست افراد وام‌گیرنده است که از بانک وام گرفته‌اند و پس نداده‌اند، اما اخیرا بانک مرکزی اعلام کرده است به هر میزان که معوقات را پس بگیریم به همان میزان به سقف تسهیلات اضافه می‌شود و این برای استان بسیار ارزشمند است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر ۳۶ هزار میلیارد ریال کل معوقات این استان به سیستم بانکی است که بیشتر بدهکاران آن از افراد دانه‌درشت سرمایه‌گذار هستند.

زرگرپور با تایید این نکته که پرداخت این معوقات توسط افراد وام‌گیرنده سبب می‌شود که سرمایه‌گذاران دوباره از این منابع مالی استفاده کنند، بیان کرد: از سوی دیگر هر مقدار از معوقات گرفته شود به تسهیلات استان اضافه می‌شود و بانک مرکزی اخیرا به مدیران بانک‌های عامل اختیارات ویژه‌ای داده است که در مورد استمهال و معوقات تصمیم‌گیری کنند.

وی ضمن توصیه به کسانی که معوقات بانکی دارند، متذکر شد: این اختیاراتی که بانک مرکزی در مورد استمهال و تقسیط معوقات می‌دهد دو نتیجه دربردارد که یکی از این نتایج آن است که از بدهکاری بانک خارج و دیگری اینکه بازپرداخت به سقف استان، اضافه می‌شود.

استاندار اصفهان یادآور شد: در بخش سیستم سپرده‌ها با چالشی روبه‌رو هستیم و آن این است که سپرده‌های مردم اصفهان در سایر استان‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی تاکید کرد: استان اصفهان سالانه حدود ۳۹۰ هزار میلیارد ریال را جذب می‌کند، اما در منابع جدید حدود ۲۸۰ هزار میلیارد ریال آن در اصفهان و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال بین منابع و مصالح استان در جای دیگر هزینه می‌شود.

زرگرپور عنوان کرد: در سیستم بانکی اصفهان ۷۲ درصد منابع جذب شده از سپرده‌ها در داخل استان مصرف می‌شود و این در حالی است که باید ۸۵ درصد از این سرمایه در اصفهان جذب شود، اما این ۱۳ درصد که معادل ۱۰۰هزار میلیارد ریال است به استان‌های دیگر

می‌رود.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال می‌تواند در خود استان سرمایه‌گذاری شود، عنوان کرد: ۶/۷ درصد منابع بانکی کشور در اصفهان جذب می‌شود، اما تنها ۶ درصد مصارف را استان خرج می‌کند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: ما از وزیر اقتصاد و دارایی و نیز بانک‌ها درخواست کرده‌ایم که آنچه در استان جذب می‌شود در خود استان صرف شود اما با کمال تاسف دیده می‌شود سرمایه‌ اصفهانی‌ها در مشهد و تهران هتل‌سازی می‌شود و این مساله بسیار قابل تامل است.

وی همچنین با اشاره به اینکه بانک‌های دولتی تقریبا صد درصد از منابع را در اختیار مردم استان قرار می‌دهند، گفت: بانک‌های خصوصی ۵۶ درصد منابع خود را در اختیار استان قرار می‌دهند و بقیه را در سایر استان‌ها صرف می‌کنند. زرگرپور با تاکید بر اینکه منابع استان اصفهان باید در خود این استان جذب شود، اظهار کرد: اگر این سرمایه در خود استان جذب نشود ما مجبور به محدودیت برای بانک‌های خصوصی می‌شویم.

وی افزود: بانک‌های خصوصی باید مشابه بانک‌های دولتی حداقل ۸۵ درصد منابع را در استان خرج کنند نه اینکه ۵۶ درصد را صرف کنند درحالی‌که این احقاق حقوق مردم اصفهان است و ما مجبور به ادای این حق هستیم.

استاندار اصفهان در توضیح چرایی این وضعیت، چنین توضیح داد: اساس و پایه بخشی از بانک‌ها در سایر استان‌ها است و همین عامل سبب شده است که سرمایه‌ها را به استان خود ببرند که بنده نیز یک سال است که درصدد تاسیس یک بانک در استان هستم.

وی با اشاره به اینکه ابتدا درصدد راه‌اندازی یک موسسه مالی برای اصفهان هستم، گفت: تبدیل یک موسسه مالی به بانک از تاسیس خود بانک راحت‌تر است. زرگرپور به صندوق توسعه ملی اشاره کرد و یادآور شد: استان اصفهان به‌دلیل اینکه جزو استان‌های برخوردار محسوب می‌شود از منابع دولت بی‌بهره است و خزانه اعتباری نمی‌دهد و این در حالی است که استان اصفهان در این زمینه رتبه ۳۰ را دارد.

وی تصریح کرد: این کم‌مهری در حالی است که سالانه مردم اصفهان ۴ هزار میلیارد تومان مالیات به خزانه واریز می‌کنند، اما کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان برای کارهای عمرانی اعتبار می‌گیرد، به همین دلیل باید برای توسعه این استان به سمت منابع غیردولتی همچون فاینانس، سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی رفت. استاندار اصفهان بیان کرد: بر این اساس است که صندوق توسعه ملی بیش از ۷۰ میلیارد دلار سرمایه دارد و در بخش غیردولتی می‌تواند سرمایه‌گذاری با نرخ کم داشته باشد.

وی ادامه داد: البته یک سیاست خوب به‌عنوان استان برخوردار برای ما وجود دارد و آن، این است که هیچ برش بخشی، استانی و سهمی وجود ندارد و استان‌ها در این زمینه در حال رقابت هستند.

زرگرپور با بیان اینکه استان اصفهان در سال گذشته دومین استان پس از آذربایجان شرقی جهت جذب صندوق توسعه ملی بود، اظهار کرد: اما امسال این استان این وضع را نداشت که پس از بررسی‌ها مشخص شد از یک طرف بخش خصوصی و از طرف دیگر بانک‌های عامل این سرمایه را محدود کرده‌اند.

زرگرپور در پایان تشریح کرد: در نهایت آنچه مشخص است، این است که عملکرد سیستم بانکی در استان با وجود همه مشکلات عملکرد قابل قبولی نیست و عملکرد بخش خصوصی نیز در جذب سرمایه بسیار ناامیدکننده است که این قضیه باید تا ماه آینده آسیب‌شناسی شود.