ایسنا: معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: وارد کنندگانی که اقدام به واردات قانونی موبایل می‌کنند، شماره سریال‌ موبایل‌های وارداتی توسط آنها ثبت می‌شود و در اختیار گمرک قرار می‌گیرد که پیشنهاد کردیم این شماره سریال‌ها علاوه بر گمرک، در رگولاتوری نیز ثبت شوند. علیرضا بیات با بیان اینکه در جهت احقاق حقوق مصرف‌کننده و تجار، بحث رجیستر کردن گوشی‌ها و تبلت‌های وارداتی انجام می‌شود، اظهار کرد: ثبت سریال در سازمان تنظیم مقررات به این معنی است که اگر تشخیص داده شود گوشی غیرقانونی است و به‌صورت قاچاق وارد شده، اجازه فعال کردن آن داده نشود و با این کارها در نظر داریم فرآیند ورود قانونی گوشی را تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه ‌این موضوع هنوز نهایی نشده و در مرحله مقدماتی است، افزود: البته این بحث به معنی اضافه کردن گلوگاه جدید برای واردات نیست؛ بلکه درهمان فرآیند گمرکی این کار صورت می‌گیرد. موضوع رجیسترینگ گوشی موبایل چند سال پیش هم توسط وزارت ارتباطات و با هدف جلوگیری از واردات قاچاق انجام شده بود؛ اما در نهایت به افزایش شدید قیمت تلفن همراه در بازار منجر و پس از مدتی لغو شد. وی ادامه داد: این کار به زودی انجام می‌شود و گمرک نیز پیشاپیش اعلام آمادگی کرده است. خوشبختانه تعامل خوبی در این زمینه وجود دارد؛ البته این موضوع صرفا سیاست ما نیست، بلکه سیاست دستگاه‌های مختلف است.

معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین با بیان اینکه با پدیده قاچاق به شدت برخورد می‌کنیم، افزود: با اداره استاندارد و رگولاتوری مذاکرات لازم را انجام دادیم تا فرآیندهای قانونی را به‌گونه‌ای تعریف ‌کنیم که معطلی کالا نیز در گمرک کمتر شود و از این طریق مسیر واردات قانونی را آسان‌تر خواهیم کرد.

بازگشت سیستم رجیسترینگ برای گوشی‌های وارداتی