محورهای توسعه صنعتی درخراسان جنوبی

دنیای اقتصاد، بیرجند، محمد قربانی: رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی گفت: این استان از نظر توسعه صنعتی سی‌ویکمین‌استان کشور است. سیدنعمت‌الله حقیقی اظهارکرد: به‌رغم اینکه حدودا یک درصد سهم جمعیتی وحدود۱۰ درصد سهم مساحت کشور را به خود اختصاص داده‌ایم؛ ولی آنچه از اشتغال وسرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی وحتی از نظر تعداد واحدهای صنعتی استان توانسته‌ایم به خود اختصاص دهیم، کمتراز نیم درصد است. وی افزود: از نظر مساحت یک دهم و از نظر جمعیت تقریبا یک درصد سهم متوسط کشور را داریم و اگر متوسط کشور را استان پانزدهم درنظر بگیریم، خراسان جنوبی۵۰ درصد از استان پانزدهم هم پایین‌تر است و این نشان می‌دهد این استان به شدت از عدم توسعه صنعتی رنج می‌برد.

رئیس سازمان صنعت معدن وتجارت خراسان جنوبی بیان کرد: این استان از نظر صنعتی توسعه نیافته است و ما باید اقدامات بسیار جهت‌داری به منظور توسعه صنعتی استان انجام دهیم.

حقیقی تاکید کرد: توسعه صنعتی درخراسان جنوبی بدون همت همگانی در مدیریت کلان استان و در تمام سطوح مدیریت و بخش‌های استان امکان‌پذیر نیست. رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی گفت: باید نگاه مدیریت استان را به سمت اینکه ما یک نقطه را برای توسعه صنعتی استان هدف‌گذاری کرده‌ایم، متقاعد کنیم و این حساسیت در مدیریت استان ایجاد شود.

فعالیت۴۸۰ واحد صنعتی

وی بیان کرد: از ۴۸۰ واحد صنعتی فعال در استان، حدود ۴ درصد بالای ۵۰ نفر پرسنل دارند که این نرم در کشور بیش از ۵۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه واحدهایی که در استان شکل گرفته است عمدتا واحدهای کوچک هستند، اظهار کرد: نداشتن صنعت مادر که بتواند صنایع پایین‌دست خود را دراستان ایجاد کند از یکسو و عدم زیر ساخت‌های توسعه صنعتی به‌خصوص آب، راه و برق ازسوی دیگر سبب شده استان خراسان جنوبی عملا توسعه نیافته شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از محورهای توسعه صنعتی استان و ایجاد اشتغال و زیرساخت‌های توسعه صنعتی، فعال کردن منابع معدنی از حالت بالقوه به حالت بالفعل است.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم مشوقی برای صنعت در نظر بگیریم و سرمایه‌گذار را درخراسان جنوبی متقاعد کنیم تاسرمایه‌گذاری کند سخت است، بیان کرد: چون مشوق خاصی برای سرمایه‌گذار در استان وجود ندارد، تنها عاملی که سرمایه‌گذار را محدود و مجبور به سرمایه‌گذاری می‌کند، بخش معدن است.

وی باتاکید بر اینکه محوراصلی درتوسعه صنعتی استان بخش معدن است، تصریح کرد: آنچه برای استان بسیار اهمیت دارد و در تدوین استراتژی توسعه صنعتی باید برنامه بلند مدت در نظر بگیریم این است که موضوع وزن و حجم و ایجاد تولیدات کالاهای باربر را به‌عنوان یک بخش بسیار حساس به آن توجه کنیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: اگر بسیاری از تولیدات مواد معدنی را با نگاهی که به منابع معدنی داریم و می‌گوییم معدن نقطه قوت برای توسعه صنعتی استان است وزن در نظر بگیریم و وزن معدن را در کنار آن بگذاریم در این نگاه حدود ۷۰درصد معادن ریزش می‌کنند.

۹۷ معدن سنگ گرانیت تزئینی

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی حدود ۹۷ معدن سنگ گرانیت دارد، افزود: این استان حدود۱۰درصد از معادن سنگ تزئینی کشور را دارا است و با وجود اینکه عمده این معادن مشکل دارند اما از نظر رنگ و کیفیت جزو بهترین معادن کشور هستند. وی با بیان اینکه نمی‌توانیم آنها را به بازار فروش عرضه کنیم و هزینه حمل‌ونقل کاملا برای این تولید کمرشکن است، افزود: به این دلیل بسیاری از معادن که می‌توانند برای استان تولید ثروت کنند از چرخه تولید خارج شده یا در نقطه سربه‌سر قرار دارند.

حقیقی بیان کرد: به اعتقاد من برنامه بلند مدت برای استان در زمینه توسعه صنعتی می‌تواند معدن باشد ولی با نگاه ویژه به معادن فلزی و عناصر نادر خاکی که هنوز ما در این عرصه کار چندانی انجام نداده‌ایم و باید نگاهمان را در توسعه صنعتی و در بلندمدت به سمت صنایع‌ های تک، نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی و به عبارتی دانش محور سوق دهیم.

جهت‌گیری مبتنی بر ایجاد صنایع‌ های‌تک

وی گفت: باید در جهت‌گیری‌ها و آینده‌نگاری‌های طرح آمایش استان به مسوولان دید و نگاه درست را در توسعه صنعتی نشان دهیم و جهت‌یابی‌ها، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها باید مبتنی بر ایجاد صنایع ‌های‌تک باشد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار کرد: هر صنعتی که کمترین وزن را در تولید ایجاد کند و بیشترین ارزش افزوده را داشته باشد، این صنعت در استان پایدار است.

وی گفت: ایمیدرو متعهد شده است تمام اطلاعات مربوط به استان را اعتبارسنجی کند و اطلاعات درون استان را از طریق اطلاعات ماهواره‌ای مجددا بررسی کنند.

حقیقی افزود: اعتبار این طرح به‌طور کامل توسط ایمیدرو تامین شده است که تلفیق اطلاعات به دست آمده، منتج به یک راهبرد برای تدوین شرح خدمات در اکتشاف آینده می‌شود.

۱۲۰۰محدوده بلاتکلیف معدنی

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اساسی ما این است که این بخش را که نیروی محرکه توسعه صنعتی استان است با این مکانیزم فعال کنیم و در این راستا سریع‌تر بتوانیم حدود ۱۲۰۰ محدوده بلاتکلیف معدنی را که عرصه حضور بخش خصوصی را گرفته ازطریق معاملات دولتی و مزایده احیا کنیم.

حقیقی با بیان اینکه تاکنون از طریق مزایده بیش از ۵۰ محدوده معدنی و اکتشافی در نیمه دوم امسال فعال شده است، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال و در مزایده‌های دیگر بتوانیم بخش دیگر از این معادن را فعال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم۲۰۰ محدوده معدنی را درمدت ۲ سال به معادن استان اضافه و آن را احیا کنیم حدود۴ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود. همچنین درمدت ۳ سال حدود ۲۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش معدن مشغول به کار می‌شوند.

سرمایه‌گذاری۴۹درصدی ایمیدرو

وی گفت: در بخش صنعت ایمیدرو موافقت کرد تا به عرصه سرمایه‌گذاری واحد‌های صنایع معدنی استان به نسبت ۴۹ درصد به۵۱ درصد وارد شود و برای این حوزه هیچ‌گونه سقفی قائل نشده است و معتقد است اگر سرمایه‌گذار با ۵۱ درصد در ارتباط با صنایع از طریق خود سازمان صنعت، معدن و تجارت معرفی شود، سازمان ایمیدرو مشارکت سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه به افق سرمایه‌گذاری در استان به‌عنوان یک کارشناس بسیار خوشبین هستم واحساس می‌کنم استان در یک مرز تقریبا ارتقای صددرصد قرار دارد افزود: به‌رغم اینکه ضعف‌های بسیاری در مسائل جذب سرمایه‌گذار وجود دارد ولی جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در استان، به‌خصوص در بخش معدن آن قدرزیاد است که تمام آنها را پوشش می‌دهد.

وی گفت: به اعتقاد من خراسان‌جنوبی استانی است که در مسیر پیشرفت قراردارد و دلیل آن وجود ۴ بازارچه مرزی و حدود ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است.

۳۰درصد سهم صادرات به افغانستان

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی بیان کرد: شرایط جغرافیایی با افغانستان نشان می‌دهد که خراسان جنوبی خوشبختانه یک جایگاه ویژه در صادرات به افغانستان دارد و در حال حاضر از کل صادرات به این کشور حدود ۳۰ درصد سهم این استان است را به خوداختصاص داده‌ایم.

حقیقی تصریح کرد: «فراه» به‌عنوان یک مرکز اجتماعی به تمام ملزومات و مایحتاجی که در بحث ساخت و‌ساز و ساختمان و مایحتاج غذایی دارند نیازمند است و اینها جزو نقاط قوت برای توسعه استان است و در ایجاد توسعه اقتصادی به ما کمک می‌کند که بتوانیم نیازمندی‌های این استان را کاملا شناسایی کنیم.

وی با تاکید براینکه برای افغانستان یک کارشناس وِیژه در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مشغول به کار است و میز کارشناسی افغانستان فعال شده است، اظهار کرد: خوشبختانه با شناخت و ارتباطات خوبی که با برخی از تجار داریم می‌توانیم در ایجاد زیر ساخت‌های توسعه، به‌خصوص راه فراه و همچنین فعال کردن بازارچه‌ها، ایجاد زیرساخت‌های خاص، ازجمله ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در بازارچه‌ها، ایجاد فضایی برای مراودات اقتصادی و توزیع سوخت، ارائه گاز به‌صورت کپسولی و توزیع آرد بازارچه‌های استان را رونق دهیم.

اختصاص ۱۱۸ میلیارد تومان اعتبار

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با همین نگاه، حدود ۱۱۸ میلیارد تومان اعتبار از وزارت صنعت و معدن و تجارت برای سرمایه در گردش واحدهای معدنی و صنایع ساختمانی به استان اختصاص یافته است، اظهارکرد: تقریبا در جذب این اعتبار هفتمین استان کشور هستیم و این نشان می‌دهد که ما این نگاه را توانسته‌ایم به کشور القا کنیم و خوشبختانه هر چند سهم زیادی نیست ولی از نظر اینکه ما هفتمین استان کشور درجذب این اعتبارات هستیم نشان می‌دهد که این حساسیت در تصمیم‌گیری کلان کشور وجود دارد.