دنیای اقتصاد، بجنورد، فاطمه برزگر: مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان، بهای گاز مصرفی پتروشیمی را از چالش‌های عمده فرآوری مدیران صنایع پتروشیمی دانست و گفت: چالشی که اگر به‌خوبی مدیریت نشود، ممکن است به تعطیلی این صنایع منجر شود. مهندس میرافضلی، عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان با اعلام این مطلب گفت: تنها ۵۰ میلیون مترمکعب، یعنی کمتر از ۱۰ درصد از گاز طبیعی در چرخه تولیدات پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با انتقاد از آرای برخی نمایندگان مجلس درخصوص قیمت گاز به‌عنوان خوراک گفت: اخیرا بحث تعیین قیمت بلندمدت گاز پتروشیمی در مجلس مطرح شده است و نمایندگان مجلس دیدگاه‌های مختلفی را در این زمینه مطرح کردند؛ ولی تعدادی از نمایندگان در این خصوص جهت‌گیری‌هایی را دنبال می‌کنند که به نظر می‌رسد تبعات خوبی در پی نداشته باشد.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان با تاکید بر اینکه در بهره‌گیری از گاز به‌عنوان خوراک با هدرروی در مصرف مقابله می‌شود، اظهار کرد: صنایع پتروشیمی برای هر مترمکعب از گاز طبیعی ۲۶۰تومان پرداخت می‌کنند.

وی افزود: این در حالی است که بهای گاز برای مصارف خانگی ۵۰ تا ۷۰ تومان و برای مصارف تجاری و حمل‌ونقل ۱۳۰ تومان می‌شود و برای بخش کشاورزی قیمت بسیار پایین‌تر از این است. عضو هیات‌مدیره پتروشیمی خراسان با اذعان به حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و لزوم مقابله با تحریم گفت: صنعت پتروشیمی رویکرد تحسین‌برانگیزی در مقابله با تحریم‌ها داشته و دارد، بیشترین سهم را در ایجاد اشتغال به خود اختصاص داده است.

وی افزود: همچنین بیشترین میزان صادرات محصولات غیرنفتی در این حوزه رقم می‌خورد و بسیاری از دلایل دیگر که می‌شود به این منظور به آن استناد کرد؛ بنابراین تقاضای ما به‌عنوان مدیران صنعت پتروشیمی این است مسوولان در خانه ملت با نگرش بهتری مسائل را رصد کنند و مدام بر طبل افزایش نرخ خوراک نکوبند. مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان تصریح کرد: پر واضح است که با توسعه طرح‌های پتروشیمی علاوه‌بر دستیابی به توسعه پایدار، ایجاد اشتغال و بالابردن روند حضور ایران در بازارهای هدف، از سوءاستفاده همسایگان در استفاده از میادین مشترک نیز جلوگیری خواهد شد.

وی با ضروری دانستن صرفه‌جویی در مصارف خانگی و جلوگیری از هدررفت آن و لزوم تزریق گاز به مخازن جهت برداشت و بهره‌برداری، ضمن تاکید بر اهمیت صنعت پتروشیمی گفت: تاکنون صدها میلیون مترمکعب از میادین مشترک گازی ایران در پارس‌جنوبی و بیش از یک میلیون بشکه نفت از سهم ایران که در مخازن مشترک را از دست داده‌ایم؛ درحالی‌که تنها با توسعه صنعت پتروشیمی می‌توانستیم مانع از هدر رفتن این سهم ملی بشویم.