اشتغال‌زایی با گردشگری آبی

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: استاندار خوزستان گفت: طرح‌های گردشگری آبی در اهواز، آبادان، شوشتر و شادگان با توجه به اشتغال خوبی که ایجاد می‌کنند به‌عنوان الگوی اقتصادی استان مطرح می‌شوند. عبدالحسن مقتدایی افزود: در این طرح‌ها علاوه‌بر سیاست تفریح و آسایش برای خانواده‌ها، از محل ورودی طرح تا انتهای آن از طریق ایجاد مشاغل مرتبط تاکید ویژه‌ای به بحث اشتغال شده و پیش‌بینی می‌کنیم مشکل اشتغال جمعیت بالایی از مردم بومی منطقه حل شود.

وی اظهار کرد: در این طرح‌ها امکانات خوبی از جمله پارکینگ اختصاصی و عمومی ویژه خودروها و قایق‌ها، کارواش مجهز، رستوران‌های خوب و کامل و بسیاری خدمات دیگر پیش‌بینی شده است. همچنین برای خدمت‌رسانی بیشتر و فرهنگ‌سازی، محل‌های عرضه سوخت تحت عنوان تک پمپ بنزین را برای همه طرح‌ها پیش‌بینی کردیم. در نظر داریم مجموعه‌های کوچک عرضه سوخت را ترویج کنیم که این امر خود به تنهایی فواید بسیاری خواهد داشت و استارت آن را در طرح‌های گردشگری آبی می‌زنیم.

مقتدایی در تشریح تعداد و مکان اجرای طرح‌ها عنوان کرد: مجتمع تفریحی دز، دیوار ساحلی، مجتمع تفریحی اروند، مجتمع تفریحی بهمنشیر، پروژه احداث روشنایی کارون و مجتمع تفریحی کرخه مربوط به شهرستان اهواز و پروژه ساماندهی جزیره شادمانی در آبادان، ساماندهی رود گرگر در شوشتر و طرح توسعه تالاب نیز در شادگان هستند. عملیات اجرایی بخشی از طرح‌ها آغاز و بقیه در هفته‌های پیش‌رو کلید می‌خورند. نام‌گذاری طرح‌های مربوط به رود کارون که غالبا همان ایستگاه‌های قایق سواری در اهواز هستند نیز مخصوصا به نام دیگر رودخانه‌های استان صورت گرفته که هدف از این کار آشنایی گردشگران با همه رودهای استان است.

استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات پیش روی طرح‌ها افزود: کار تا زمانی که انجام نشده هیچ متولی و معارضی ندارد و پس از اجرا و با توجه به اهمیت به وجود آمده معارضانی چه در میان مردم و چه در بحث محیط زیست و حتی میراث فرهنگی پیدا می‌کند و این مشکل خاص استان خوزستان نیست و مربوط به همه کشور است و خوشبختانه با توجه به تعامل و تفاهم ایجاد شده میان مردم و مسوولان، خصوصا شورای حفاظت کارون این مشکلات حل شده است. وی افزود: عنوان شورای حفاظت کارون تنها مورد ملی است که اختیار آن را به استان خوزستان داده‌اند و بر همین اساس تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه با ما است.

مقتدایی پیشرفت امور مطالعاتی و حتی اجرایی بعضی از طرح‌ها را خیلی خوب توصیف کرد و گفت: هم‌اکنون پنج نقطه مورد نظر در اهواز، تالاب شادگان و طرح گرگر شوشتر عملیاتی شده است و طرح توسعه جزیره شادمانی آبادان نیز به‌زودی آغاز به‌کار می‌کند.

وی گفت: در همه این موارد اشاره شده، همکاری وکمک مردم به خوبی مشاهده می‌شود و کاملا دقت شده که هیچ گونه تعارضی به مردم و محیط زیست وارد نشود؛ ضمن اینکه این امر برای مردم اطراف ارزش افزوده به همراه خواهد داشت و این هدیه‌ای است که این مردم لایق آن هستند.

وی ادامه داد: مکان‌های عمومی امکانی ایجاد می‌کند که بخشی از فرهنگ شهروندی را از آن طریق به مردم انتقال دهیم و در این خصوص هم برنامه‌هایی در نظر داریم و با ارائه آموزش‌های لازم به مردم، این مهم نیز به پیش برده شود.

استاندار خوزستان در پایان اظهار کرد: همه این طرح‌ها نمونه و پایلوتی برای طرح‌های جدید هستند. مطمئن هستیم در آینده‌ای نزدیک سرمایه‌گذاران خوبی در این بخش جذب می‌شوند و کارهای جدید را به سرانجام می‌رسانند.