دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: هدف‌گذاری آذربایجان‌غربی برای سال ۹۴ در حوزه صادرات غیرنفتی افزون بر ۹۲۳ میلیون دلار است. جعفر صادق اسکندری به صادرات غیرنفتی آذربایجان‌غربی اشاره و اظهار کرد: برش استانی با در نظر گرفتن زیرساخت‌های استان هدف‌گذاری‌ شده و از سال ۹۰ برش استانی سند راهبرد توسعه صادرات غیرنفتی فقط در بخش کالایی باید به این‌گونه باشد که در سال ۹۳ حداقل ۸۱۰میلیارد دلار و در سال ۹۴ که پایان این برنامه است ۹۲۳ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در بخش خدمات نیز باید در سال ۹۳ چیزی برابر ۱۸۵ میلیون دلار و در سال ۹۴ نیز ۲۱۱ میلیون دلار صادرات داشته باشیم، گفت: در بخش کالا سهم صنعت ۵۲ درصد، کشاورزی ۲۷ درصد، معدن ۱۵ درصد و صنایع‌دستی و فرش در مجموع ۶ درصد هدف‌گذاری شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان در بخش خدمات فنی و مهندسی ۷۰ درصد، درمانی ۸ درصد و خدمات گردشگری و توریسم نیز ۲۲ درصد سیاست‌گذاری شده است و این برنامه‌ها با همکاری افرادی که در این بخش‌ها فعال هستند تدوین شده است. اسکندری به وضعیت صادرات در ۷ ماه گذشته اشاره و بیان کرد: صادرات در بخش گمرکات ۳۱۵ میلیون دلار و در بخش بازارچه‌ها ۲۱ میلیون دلار بوده است. وی گفت: از آذربایجان‌غربی به بیش از ۵۰ کشور در دنیا صادرات انجام می‌شود که در این میان کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان و ترکمنستان بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص می‌دهند و این می‌تواند هم مزیت و هم خطر و تهدید محسوب شود، چرا که باید کشورهای هدف متعدد شود و در این‌صورت ضریب اطمینان در امر صادرات افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اظهار کرد: ۵۳ درصد از صادرات استان به کشور عراق، ۳۹ درصد به ترکیه، دو درصد به آذربایجان، یک درصد به ترکمنستان و پنج‌درصد به سایر کشورها تعلق دارد.