خطر فرونشست  در اصفهان

دنیای اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: یکی از راه‌های حل بحران آب، حکمرانی آب بوده و بی‌توجهی به خشکی گاوخونی، آغاز پیشروی ریزگردها را به دنبال دارد. سید احمد خاتون‌آبادی با اشاره به اینکه یکی از روش‌های رفع بحران آب روش سازه‌ای بوده که با سدسازی شروع شده و به وسیله تونل و کانال آب را منتقل می‌کند، افزود: با روش‌هایی همچون آبیاری تحت فشار زمین‌های کشاورزی را آبیاری می‌کنند که عوارض جانبی خاص خود را دارد.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که تونل زده می‌شود توهم فراوانی آب به وجود می‌آید، بیان کرد: این اتفاق سبب افزایش جمعیت و توسعه صنایعی همچون فولاد و ذوب‌آهن می‌شود که صنعت نیز به همراه خود آلودگی و جمعیت می‌آورد.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان مدیریت تولید، توزیع و مصرف را روش دیگری برای رفع بحران آب دانست و تاکید کرد: بهترین کار مدیریت تقاضا است؛ به این معنا که اگر برای مثال شرکت فولاد خواهان توسعه صنعت خود شد به او گفته شود که آب وجود نداشته و چنین تقاضایی بی‌مورد است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راه‌های رفع بحران آب، حکمرانی آب است تصریح کرد: در این حکمرانی از کوهرنگ بختیاری تا تالاب گاوخونی یکپارچه دیده شده و مشارکت مردم، شفافیت اطلاع‌رسانی، پاسخگویی مسوولان و مدیریت تقاضا نیز لحاظ شود.

خاتون آبادی با بیان اینکه شفافیت در اطلاع‌رسانی در بحران آب رعایت نشده است، اظهار کرد: درحالی‌که برای تولید یک سانتی‌متر از خاک، ۷۰۰ سال زمان لازم است، اکنون ۶۰درصد از آجر کشور از اصفهان تامین می‌شود که تمام این مسائل سبب آسیب جدی به فلات مرکزی شده درحالی‌که در جغرافیای سیاسی باید مناطق مرکزی کشور امنیت آب، خاک و غذا داشته باشند، ما ‌اکنون در حال استفاده از سرمایه آیندگان هستیم. وی با تاکید بر اینکه منطقه ما در حال فقیر شدن است و برای نجات منطقه باید آب را به تالاب برگردانیم، تصریح کرد: فروش ماسه سبب نشست زمین و ابنیه تاریخی می‌شود و خاک اصفهان به‌دلیل برداشت از آب زیرزمینی فرونشست کرده است.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به خشکی تالاب گاوخونی گفت: ما یک نوع هم‌زیستی با تالاب گاوخونی داریم و زمانی که به این منطقه رسیدیم، از ما سوال می‌شد که تالاب کجاست. من در پاسخ آنها گفتم این زمین خشک و بایر همان تالاب گاوخونی است که روزی پر آب بوده و امروز خشک شده و قطره‌ای آب به این تالاب نرسیده و زمانی که فقر فراگیر در شرق اصفهان خانمان کشاورزان را با صدمه جدی مواجه کرده و مردم پس از ۱۷ تا ۱۸ ماه به آب رسیدند، اجازه رسیدن آب به تالاب را نمی‌دهند.

وی بیان کرد: حقابه تالاب، حقابه زیست محیطی بوده که برای حفظ زیست‌بوم‌های تالاب که تاثیر مستقیم برآلودگی هوا، تنوع زیستی، گرفتن گرد و غبار را داشته، به شمار می‌رفته و کمترین میزان آن بنا به محاسبه وزارت نیرو ۱۷۶ میلیون متر مکعب بوده و این حقابه جدایاز حقابه طوماری و تاریخی کشاورزان شرق اصفهان باید به این تالاب برسد.

خاتون آبادی با بیان اینکه کشاورزی امنیت غذایی فلات اصفهان را تامین می‌کند، تصریح کرد: اگر این لطیفه که «کشاورزی منطقه برای رسیدن آب به تالاب باید از بین برود» تحقق یابد، باید بگویم چندین و چند میلیارد تومان باید خرج فضای سبز شرق اصفهان شود که ریزگردها به اصفهان نرسند؛ چرا که کشاورزی سبز و مثمر، جلوی پیشروی ریزگردها را گرفته است. وی با بیان اینکه فلات مرکزی توسط زاینده‌رود به ۲ قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده که با خشکی کویر در حال به هم رسیدن است، گفت: این منطقه در آینده نه چندان دور بقایای تمدنی و تاریخی را با فرونشست زمین از دست می‌دهد.