بودجه ویژه  برای خرمشهر

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون اول رئیس جمهوری گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی خوزستان نباید هیچ‌گونه تبعات منفی در این استان داشته باشد. اسحاق جهانگیری در سفر دوروزه به استان خوزستان افزود: زه‌آب ناشی از این طرح باید به درستی منتقل شده و نباید سایر اراضی کشاورزی را متاثر کند.

وی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان و ایلام به‌عنوان یک طرح بزرگ در بخش کشاورزی کشور نام برد و گفت: اقدامات مهمی به‌منظور اجرای این طرح انجام شده، ضمن اینکه باید توجه داشت که این طرح، نه‌تنها مسائل اقتصادی بلکه مسائل اجتماعی را دربرمی‌گیرد از این رو نیازمند همراهی است.

وی گفت: طرح یاد شده تاکنون پیشرفت خوبی داشته و امید است با مشارکت و تعامل خوب مسوولان خوزستان، نمایندگان خوزستانی مجلس شورای اسلامی و ائمه جمعه، روند اجرای این طرح با سرعت بیشتری پیش رود.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه افزود: مردم خوزستان حق بزرگی به گردن کشور دارند و امید است با اجرای این طرح، دین مردم خوزستان ادا شود و بخش مهمی از طرح به‌زودی به سرانجام برسد. معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه یکی از راه‌های توسعه منطقه آزاد اروند را لایروبی رودخانه مرزی اروند و حرکت کشتی‌های بزرگ در این آبراه حیاتی دانست و گفت: در این زمینه با نوری‌المالکی نخست‌وزیر سابق و حیدر العبادی نخست‌وزیر فعلی عراق برای لایروبی اروند به صورت مفصل صحبت کرده‌ایم زیرا احیای این رودخانه برای ما مهم است.

وی افزود: کشور ما به اروندرود برای توسعه استان خوزستان، چشم دوخته و حتما احیای این آبراه بین‌المللی برای کشور عراق هم مهم است به همین دلیل امیدوارم با عراقی‌ها بر سر لایروبی این رودخانه توافق کنیم.

وی درخصوص دیگر توافقات صورت گرفته برای عراق نیز گفت: با عراقی‌ها توافق کردیم که راه‌آهن شلمچه به عراق متصل شود. این راه‌آهن درصورت بهره‌برداری کامل می‌تواند یکی از محورهای مهم حمل‌ونقل در منطقه به حساب آید.

معاول اول رئیس‌جمهور با اشاره به نگاه خاص دولت برای احیای شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: در بودجه سال ۱۳۹۴ ردیف بودجه‌ای به شهر خرمشهر اختصاص داده شده که برای اولین بار است که به یک شهر به صورت مستقیم بودجه‌ای تعلق می‌گیرد. ضمن اینکه پالایشگاه آبادان هم باید به ظرفیت بالا و مورد انتظار تولیدی خود برسد که بنا به گفته وزیر نفت در قراردادی با چینی‌ها که ارزش آن ۲/۲ میلیارد دلار است، این پالایشگاه نیز بازسازی می‌شود. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: مسائل و مشکلات اصلی استان خوزستان باید با اولویت‌بندی و به سرعت بررسی شده و برای حل و برطرف کردن آن راهکارهای اساسی تعریف شود.

وی اظهار کرد: استان خوزستان دارای قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در همه ابعاد است که مهم‌ترین آنها مردم زحمتکش و خونگرم، منابع نفت و گاز، پتروشیمی و کشاورزی است که بر اقتصاد کشور تاثیر بالایی دارند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در خصوص مسائل و مشکلات استان خوزستان گفت: بحث کارون ومسائل مرتبط با آن از جمله آب شرب مردم که از طریق آن انجام می‌شود، بحث پیشروی آب دریا در تالاب‌ها و نیز اروند که مشکلات محیط‌زیستی از جمله خشک شدن نخیلات استان را به همراه داشته است و مسائل مربوط به نیشکر استان از مهم‌ترین مواردی است که باید بررسی و راهکارهای مناسب برای حل آن ارائه شود.

جهانگیری تاکید کرد: باید با توجه به منابع موجود مالی کشور پیشنهادهایی را برای حل مسائل حساس استان ارائه کرد که امکان آن شدنی باشد، هرچند استان خوزستان پتانسیل‌های بالایی در همه ابعاد دارد اما باید برنامه‌هایی ارائه کرد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود تا نفع آن به مردم و منطقه برسد.

معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: البته مسائل و مشکلات اساسی استان خوزستان به‌زودی با حضور استاندار خوزستان در هیات دولت نیز مطرح خواهد شد و رسیدگی به آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی گفت: به نظر می‌رسد طرح تصفیه‌خانه فاضلاب اهواز، آبرسانی به شهرهای استان در قالب طرح الغدیر و نیز چگونگی اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی استان خوزستان از مهم‌ترین مسائل و مشکلات استان باشد که نیاز است در اسرع وقت در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: به‌دلیل کمبود آب، ۳۰۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری «مقام معظم رهبری» در استان خوزستان اجرایی می‌شود. محمود حجتی اظهار کرد: به‌دلیل کمبود بارش باران در کشور و استان خوزستان و نیز نبود آب کافی امکان اجرای ۳۰۰ هزار هکتار از این طرح در استان خوزستان وجود دارد.

وی بیان کرد: با اجرای این میزان از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان خوزستان حدود ۹ میلیون تن به تولیدات استان خوزستان که اکنون ۱۴ میلیون تن است افزوده می‌شود.

حجتی در ادامه با اشاره به مشکلات ناشی از پساب صنعت نیشکر در استان خوزستان گفت: مقرر شده تا پساب نیشکر شرق کارون از طریق شادگان به دریا ریخته شود.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در صورتی که این پساب از منطقه خارج نشود مشکلات بسیاری برای زمین‌های کشاورزی خوزستان به‌وجود آورده و موجب شور شدن اراضی کشاورزی خواهد شد.

وزیر نیرو نیز گفت: طرح انتقال آب بهشت‌آباد از سرشاخه‌های رودخانه کارون تنها برای مصارف آشامیدنی است و در زمان ضرورت اجرا می‌شود.

حمید چیت‌چیان گفت: طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون برای مصارف کشاورزی و صنعت انجام نخواهد شد.

وی افزود: میزان آب مورد نیاز استان‌های یزد، اصفهان و کرمان برای مصارف آشامیدنی مشخص شده و بیشتر از این میزان منتقل نمی‌شود.

وزیر نیرو بیان کرد: یکی از چالش‌های مهم مجلس در دولت یازدهم مساله انتقال آب بهشت‌آباد است که برخی نماینده‌ها این مساله را تا استیضاح وزیر نیرو پیگیری کردند، اما در این طرح تجدید نظر شده و انتقال آب بهشت‌آباد با حجم قبلی اجرا نخواهد شد.

چیت‌چیان گفت: وزارت نیرو به آنچه در مصوبات دولت درخصوص طرح انتقال آب بهشت‌آباد تایید شده عمل خواهد کرد.

وی درخصوص وضعیت سد گتوند نیز گفت: اجرای این طرح مهندسی بسیار سخت و پیچیده‌ای بود که تاکنون نیز برکات و مشکلاتی را برای کشور داشته است.

وزیر نیرو گفت: به‌دلیل وضعیتی که در این سد وجود دارد حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد شوری رودخانه کارون به واسطه این سد افزایش می‌یابد اما بخش قابل‌توجهی از افزایش ای‌سی این رودخانه به‌دلیل ورود زه آب‌های کشاورزی است.

چیت‌چیان افزود: برای بررسی بهتر وضعیت سد گتوند، کمیته‌ای تشکیل شده تا مطالعات جامعی در خصوص وضعیت این سد در مدت سه ماه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری‌های وزارت نیرو در بخش آب در استان خوزستان انجام شده است، گفت: احداث سد‌های بزرگ روی رودخانه کرخه، کارون، دز و زهره از جمله سرمایه‌گذاری‌های وزارت نیرو در این استان است.

چیت‌چیان با اشاره به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان خوزستان گفت: در قالب این طرح در ماه چهار هزار هکتار اراضی کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد و تلاش داریم این میزان به هفت هزار هکتار برسد.

وی بیان کرد: در طول ۱۳ سال گذشته میزان بارش باران در کل کشور به شدت کاهش یافته است که عدم تامین آب موجب شد این طرح به ۵۵۰ هزار هکتار کاهش یابد.

وی گفت: طرح ایجاد شبکه فاضلاب در ۹ شهر استان در دست اجرا است و ایجاد تصفیه‌خانه برای پنج شهر دیگر استان نیز مصوب شده که اعتبارات این طرح‌ها از محل فاینانس تامین می‌شود.

وزیر نیرو گفت: با اجرای این طرح‌ها جلوی ورود بخش قابل توجهی از فاضلاب‌های شهری به رودخانه کارون گرفته می‌شود.

چیت‌چیان در خصوص اجرای طرح آبرسانی غدیر نیز گفت: اجرای این طرح از چند سال قبل آغاز شده و در سفر هیات دولت یازدهم به استان خوزستان نیز در مدت یک هفته آب مورد نیاز ۷۰ درصد اهواز از محل خط لوله غدیر از رودخانه کرخه تامین شد.

وی گفت: پیش از این نیز طرح آبرسانی غدیر به شهرستان آبادان و خرمشهر اجرایی شده بود و امیدواریم به‌زودی این طرح برای شهرستان دشت آزادگان اجرایی شود.