دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از افزایش پهلوگیری حدود ۳۰۰۰ فروند انواع کشتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور طی سال‌جاری خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی طی نشستی با حضور مدیران بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران، به تشریح عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی طی ۹ ماه گذشته پرداخت و اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون، ۵۴ میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شد.

وی ادامه داد: از کل عملیات انجام شده در این بندر، ۳۶ میلیون و ۳۸۹ هزار تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۷ میلیون و ۷۶۸ هزار تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ادامه به آخرین وضعیت عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران اشاره کرد و گفت: از آغاز سال جاری تاکنون، سه میلیون و ۷۶۰هزار تن مواد نفتی از طریق پایانه‌های نفتی این بندر به خارج از کشور صادر شد. ایدنی میزان ترانزیت این نوع کالاها را ۴۳۸ هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه گذشته، ۱۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این مطلب که بیش از ۹۸۸ هزار تن مواد نفتی از طریق این بندر به داخل کشور وارد شد، میزان کاپوتاژ مواد نفتی طی سال جاری را ۱۲ میلیون و ۵۵۴ هزار تن اعلام کرد.

عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان از رونق عملیات ترانشیپ برای تبدیل بندر شهید رجایی به بندر کانونی منطقه خبر داد و گفت: طی این مدت، یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۹۸۸ تن کالا با خطوط فیدری از این بندر به سایر بنادر ترانشیپ شد که ۷ درصد افزایش داشته است. ایدنی در ادامه اظهارات خود حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی طی سال‌جاری را چهار میلیون و ۲۱۲ هزار تن عنوان کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از رشد چشمگیر ۲۸۹ درصدی این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و چهار برابر شدن این بخش از عملیات بندری، خبر داد.

ایدنی میزان کاپوتاژ (حمل‌ونقل ساحلی) این‌گونه کالاها طی سال جاری را ۳۰۵ هزار تن عنوان کرد و با اشاره به آخرین حجم صادرات غیرنفتی انجام شده در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور، رقم آن را ۱۹ میلیون و ۶۷۷ هزار تن دانست.

وی از تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۴۰۶ TEU کانتینر در این بندر طی سال‌جاری خبر داد و گفت: طی ۹ ماه سال‌جاری، عملیات کانتینری در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران به میزان یک درصد رشد مثبت داشته است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی تعداد شناورهای ورودی به این بندر طی ۹ ماه گذشته را ۲ هزار و ۹۳۴ فروند اعلام کرد و گفت: از این میزان، ۲ هزار و ۳۳۹ فروند شناور بالای هزار تن و ۵۹۵ فروند از کشتی‌های پهلو گرفته در بندر شهید رجایی، زیر یک هزارتن وزن داشته‌اند.