عملکرد دولت یازدهم در استان خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: استاندار خوزستان گفت: هیچ مساله‌ای نمی‌تواند مانع توسعه استان شود و بهانه‌ای از سوی مسوولان برای کم‌کاری و انجام ندادن کارها پذیرفته نخواهد شد. عبدالحسن مقتدایی افزود: با وجود تمامی محدودیت‌های موجود باید از امکانات حداقلی به بهترین نحو استفاده کرد و برای ایجاد اشتغال و توسعه استان نیز فرصت‌های جدیدی خلق کرد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید برای برخی از مسوولان فرصتی مجدد برای خدمت‌گزاری ایجاد شده است، بیان کرد: خوشبختانه مسوولان استانی در دولت یازدهم توانسته‌اند با اعتبارات اندکی که به استان اختصاص داده شده با بهره‌گیری از نظرات تمامی همراهان و دوستداران دولت و نظام برای بهبود وضعیت مردم طرح‌های خوبی در استان اجرا کنند.

مقتدایی افزود: به‌طور متوسط در طول مدت دولت یازدهم مسوولان استانی توانسته‌اند در هر ماه چهار مورد کار خاص را در استان اجرایی کنند که برخی از این اقدامات برای سایر استان‌ها الگو شده است.

استاندار خوزستان علت اصلی برگزاری این نشست را با حضور اقشار مختلف استان همسو شدن بیشتر برای کمک به توسعه استان خوزستان اعلام کرد.

مقتدایی گفت: به‌دلیل همین تصمیم‌گیری‌ها در مرکز، مدیران استانی قادر به تصمیم‌گیری درباره مشکلات استانی نبودند به‌گونه‌ای که در حال حاضر برای استفاده از فرصت‌های موجود در کشور عراق که بازاری آماده برای حضور سرمایه‌گذاران است با مشکل برنامه‌ریزی مواجه‌ایم.

وی بیان کرد: اگر این آشفتگی رفتاری سر و سامان داده نشود این مساله می‌تواند یک آفت باشد و مسائل مربوط به استان را دستخوش معضلات کند.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان نیز گفت: تهیه مدل توزیع اعتبارات تملک دارایی استان یکی از اقدامات یک سال گذشته بوده است که تا قبل از تدوین این مدل، توزیع اعتبارات عمدتا براساس روندهای گذشته و چانه‌زنی‌ها صورت می‌گرفت.

امید حاجتی اظهارکرد: براساس این مدل سهم‌ها به صورت عادلانه و هدفمند و در چارچوب برنامه پنجم و در جهت سند چشم‌انداز توسعه استان صورت می‌گیرد. این از اقدامات موثر در استان بوده و حدود ۶۰۰ شاخص و متغیر در این مدل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی توسعه اقتصادی استان از دیگر برنامه‌هایی است که رو به پایان است. استان از حدود یک سال پیش تاکنون، برنامه توسعه اقتصادی استان را بر اساس برنامه‌ریزی هسته‌ای در حال تهیه دارد و امیدواریم با این برنامه شاهد بهبود شاخص‌های توسعه اقتصادی در استان باشیم.

حاجتی بیان کرد: ۶۵ درصد اقتصاد استان در بخش نفت و گاز و پتروشیمی است که تنها ۵/۴ درصد از اشتغال را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته عمدتا به دنبال انجام ماموریت‌ها و تکالیف ملی بوده‌ایم و کمتر به نیازهای منطقه‌ای توجه شد، گفت: در بازنگری‌های در سند چشم‌انداز توسعه استان، ماموریت‌های ملی گذشته را با نیازهای منطقه‌ای تلفیق کردیم.

حاجتی بیان کرد: خروج از اقتصاد تک‌محصولی و وابستگی به نفت با توجه به تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفت و بحث تدوین یک مدل بودجه ریزی بر پایه منابع اعتباری بدون نفت در استان مطرح بوده است. این طرح به‌صورت کامل تنظیم و به وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه شده است.

وی افزود: اقدامات خوبی در زمینه گردشگری انجام شده است؛ در حوزه توسعه گردشگری آبی امسال موافقت‌نامه‌ای به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد تومان مبادله کردیم که برای ایجاد زیرساخت‌ها و رشد شتابان این حوزه موثر خواهد بود. وی بیان کرد: در ۹ ماه امسال، در حوزه صادرات غیرنفتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزش، رشد ۷۰ درصدی محقق شده است.

حاجتی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در نرخ بیکاری استان کاهش حدود ۶ درصد را به‌طور متوسط تجربه کرده‌ایم.

وی افزود: با مشارکت سازمان شیلات ایران، برای تنظیم سند توسعه شیلات و آبزی پروری اقدام شده است و در این برنامه قرار است از ظرفیت‌های استان استفاده شود و انشاءالله بتوانیم تا پایان برنامه، افزایش ۲ برابری در تولیدات شیلات و آبزی‌پروری در استان داشته باشیم.

حاجتی گفت: مسجدسلیمان بالاترین نرخ بیکاری را در استان با ۵/۴۳ درصد دارد که اقدام ما در این شهرستان حل مشکل اعتباری و جانمایی پروژه آلومینیوم آن بوده است. با اجرای فاز اول آن‌که حدود دو سال به طول می‌انجامد، حدود ۸۰۰ نفر مشغول به کارخواهند شد و تاثیر بسیار مثبتی در کاهش معضل بیکاری شهرستان خواهد داشت. وی بیان کرد: شادگان شهرستان دیگری است که از نرخ بیکاری بالایی رنج می‌برد؛ برای این شهرستان نیز اقدامات بسیار موثر کوتاه‌مدتی در دستور کار قرار گرفته است که می‌توان به توجه به حوزه گردشگری در زمینه تالاب، کمک به تسهیل در روند اجرای فولاد شادگان و راه‌اندازی بندر شادگان اشاره کرد.

حاجتی گفت: بندر شادگان با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومان بلااستفاده باقی مانده بود و با اقداماتی که انجام شده از این بندر چندین هزار راس دام سبک و سنگین صادر شده است.

وی اظهارکرد: در حوزه حمایت از تولیدکنندگان استان نیز استاندار بخش‌نامه‌ای صادر کرد که براساس آن دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی و خصوصی ملزم به خرید تولیدات داخل استان شدند. این بخش‌نامه به صورت مستمر در حال رصد است و بر آن نظارت می‌شود.

حاجتی با اشاره به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، گفت: در حال حاضر بیش از ۶ هزار نفر در اجرای این طرح در استان مشغول به‌کار هستند که در زمان بهره‌برداری، این میزان اشتغال بیشتر می‌شود. معاون امور عمرانی استانداری خوزستان نیز گفت: در طرح انتقال آب بهشت‌آباد از سرشاخه‌های رودخانه کارون ۵۸۰ میلیون مترمکعب برای مصارف آشامیدنی و صنایع از طریق خط لوله منتقل می‌شود که از وزارت نیرو می‌خواهیم که سهم صنعت استان‌های مقصد از این میزان کم شود.

احمد سیاحی با اشاره به اینکه انتقال آب از طریق تونل به استان‌های مقصد منتفی است گفت: در ابتدا مقرر شده بود که سالانه یک میلیارد و ۸۰۰میلیون مترمکعب آب برای استان‌های اصفهان، یزد و کرمان منتقل شود که با رایزنی‌های انجام شده از سوی مسوولان استان، این میزان به ۵۸۰ میلیون مترمکعب برای مصارف آشامیدنی و صنعت رسید که با توجه به وضعیت رودخانه کارون سهم بخش صنعت نیز باید از این میزان حذف شود.

وی گفت: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون از طریق خط لوله انجام می‌شود و برای نظارت بر برداشت دقیق این میزان، آب انتقال یافته به تفکیک به این استان‌ها منتقل می‌شود.

سیاحی با اشاره به نی‌زدایی در رودخانه کارون گفت: در این خصوص اقدامات خوبی انجام شده تا بتوان از ظرفیت‌های گردشکری رودخانه کارون به شکل بهتری استفاده کرد. وی با اشاره به ایجاد محور سوسنگرد -چزابه-بستان گفت: مراحل عملیاتی ساخت این محور با اعتباری معادل ۱۶۰ میلیارد ریال در حال انجام است و امیدواریم تا خردادماه سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد. سیاحی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۹ درصد پروژه‌های عمرانی استان توسط پیمانکاران بومی انجام می‌شود گفت: ۵۴ درصد از مشاوران این پروژه‌ها نیز بومی استان هستند.