تدبیر برای صنایع تعطیل

دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: استاندار همدان گفت: همدان در زمینه گردشگری از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و در تمامی فصول می‌تواند پذیرای گردشگران از تمام نقاط کشور به‌ویژه تهران باشد. محمدناصر نیک بخت در دیدار فعالان اقتصادی استان همدان با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های گردشگری همدان معرفی نشده است، افزود: جای سوال دارد که چرا در سال‌های گذشته در حوزه گردشگری همدان اقدام آنچنانی صورت نگرفته و توجهی به موضوع گردشگری نشده است. وی تصریح کرد: ظرفیت‌های گردشگری همدان ازجمله سراب‌ها می‎تواند بسیاری از گردشگران داخلی را جذب کند، ولی متاسفانه تاکنون همدان به مقصد گردشگری تبدیل نشده و مسیر مسافران است.

استاندار همدان درباره صنعت استان همدان نیز گفت: صنایع مادر مثل صنعت پتروشیمی در استان همدان ایجاد شده و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، ولی متاسفانه پتروشیمی ملایر به‌خاطر نبود آب باید از استان خارج شده و در نقطه‌ای دیگر از کشور مستقر شود. وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی استان همدان به لحاظ فکر، سواد و دلسوزی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارند، تصریح کرد: از این رو می‌طلبد تا به‌صورت ویژه برای فعالیت آنها کمک کنیم.

استاندار همدان با بیان اینکه در ابتدای ورود به استان همدان از هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی، ۶۰۰ واحد تعطیل و نیمه فعال بودند، عنوان کرد: تعطیلی این واحدها در چهار سال گذشته که درآمد نفتی ۷۰۰ میلیون دلاری وارد کشور شده رخ داده و فعالیت آنها در این مدت آسیب دید.

وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بیان کرد: براساس این قانون قرار بود ۳۰ درصد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به بخش تولید پرداخت شود؛ چراکه هزینه‌های تولید به سبب افزایش قیمت حامل‌های انرژی افزایش داشت، ولی این امر محقق نشد و واحدهای تولیدی آسیب دیدند.

نیک بخت با اشاره به اینکه بانک‎های استان همدان کمک بسیاری برای تعیین تکلیف بدهی واحدهای تولیدی همدان داشتند، تاکید کرد: ۳۷۰ میلیارد تومان از بدهی واحدهای تعطیل و نیمه‌فعال همدان به بانک‌ها از طریق تبصره ۱۶ قانون برنامه پنجم توسعه تعیین تکلیف شده است. استاندار همدان با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۸۰ واحد تولیدی در همدان تعطیل است، بیان کرد: به علت اینکه سود بانکی تسهیلات سرمایه‎ در گردش بانک‎ها بالا است آنها تمایلی به دریافت این تسهیلات از بانک‌ها ندارند.

وی با اشاره به اینکه پس از تعیین تکلیف این واحدها ماهانه ۸۰۰ تا هزار نفر به اشتغال استان همدان اضافه شد، اظهار کرد: در دی ماه هزار و ۳۳۵ نفر اشتغال‌زایی جدید در استان صورت گرفته و در مجموع از ابتدای امسال تاکنون ۸ هزار و ۵۲۳ نفر اشتغال جدید در همدان ایجاد شده است.

نیک بخت با بیان اینکه با فعال شدن واحدهای تولیدی، اشتغال‌زایی در استان همدان نیز در حال افزایش است، تصریح کرد: همچنین در دی‌ماه بیمه ۵۹۵ نفر که با داشتن اشتغال پنهان بیمه بیکاری دریافت می‌کردند حذف شد. وی با تاکید بر اینکه اشتغال ایجاد شده در استان همدان کافی نیست، عنوان کرد: آمار جوانان بیکار در استان همدان بالا بوده و باید تلاش جدی صورت گیرد تا بتوان با اشتغال‌زایی رشد و توسعه اقتصادی در کشور را فراهم کرد. استاندار همدان تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی استان امسال به ۴/۳۹درصد رسیده و این در حالی است که این رقم در سال گذشته ۷/۳۷ درصد بوده است. از سوی دیگر نرخ بیکاری استان همدان نیز در پاییز امسال از ۸/۶درصد به ۴/۶ درصد کاهش یافته است.

نیک‌بخت با اشاره به اینکه دو همایش اقتصاد مقاومتی در استان همدان برگزار شده است، اظهار کرد: با اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توان کشور را در برابر فشارهای خارجی مقاوم کرد. وی افزود: با توجه به کاهش فروش نفت باید تلاش کنیم تا با اجرایی کردن تمامی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آسیب کاهش درآمد نفتی را کاهش دهیم.

نیک‌بخت با اعلام اینکه واحدهای تولیدی با سود ۲۲ درصد نمی‎توانند تسهیلات سرمایه‌ در گردش دریافت کنند، عنوان کرد: با سود بانکی ۲۲ درصد واحدهای تعطیل فعال نمی‌شوند و باید چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده شود.