دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه سدسازی، کشاورزی خوزستان را تهدید می‌کند، گفت: اراضی کشاورزی خوزستان به‌دلیل آبگیری سدها در بالادست در شرایط بحرانی کم‌آبی به سر می‌برند. کیخسرو چنگلوایی عنوان کرد: متاسفانه امسال بارندگی نداشتیم؛ به طوری که وضعیت کنونی نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش بارش‌های جوی را نشان می‌دهد. کم‌آبی در سراسر استان مشهود است اما در برخی شهرستان‌ها واقعا شرایط بحرانی‌تر است.

وی افزود: سطح زیر کشت اراضی آبی استان امسال ۷۴۱ هزار هکتار است که شامل کشت‌های زراعی، باغی و نیشکر است که به علت کاهش آورد آب رودخانه‌های استان، این اراضی دچار مشکل شده‌اند. کم‌آبی استان بیشتر در حوضه کرخه و رودخانه زهره هندیجان است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: در اراضی پایاب سد کرخه، اراضی کشت شده بالغ بر ۱۴۱ هزار هکتار است که عمدتا گندم است. در حوضه زهره هندیجان نیز بیش از ۴۶ هزار هکتار از اراضی، زیر کشت گندم رفته است که اکنون در شرایط بحرانی به سر می‌برند.

چنگلوایی اظهار کرد: مشکل کم‌آبی حوضه کرخه ناشی از آبگیری سد سیمره است که در بالادست کرخه قرار دارد. ظرفیت نهایی آبگیری این سد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است و تاکنون ۸۰۰ میلیون مترمکعب آن آبگیری شده است که با وجود این میزان آبگیری، کشاورزی خوزستان دچار تهدید جدی کم‌آبی شده است. وی تصریح کرد: وزارت نیرو اعلام کرده که مدیریت آبی برای کشاورزی خوزستان در حوضه کرخه تا ۹۵ میلیون مترمکعب است. اگر این میزان آب بیشتر شود ۱۰هزار هکتار از اراضی دشت عباس ایلام و آبگیری سد سیمره دچار مشکل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: از وزارت نیرو می‌خواهیم تا برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی کشت پاییزه ۳۰۰میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده پشت سد سیمره را در حوضه کرخه رهاسازی و آبگیری در این سد را به مدت یک ماه متوقف کند. چنگلوایی اظهار کرد: در حوضه آبی زهره هندیجان نیز به‌دلیل احداث سد کوثر کهکیلویه و بویراحمد بر رودخانه خیرآباد، آب زهره کم شده است. ظرفیت ذخیره‌سازی این سد ۵۸۰ میلیون مترمکعب است که تاکنون ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب، پشت این سد ذخیره‌سازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: مناطق حوضه آبی زهره علاوه‌بر مشکل آب کشاورزی، در تامین آب شرب نیز مشکل دارند. برای حل بحران کم آبی پیشنهاد دادیم به مدت یک ماه روزانه حداقل ۲۰ مترمکعب بر ثانیه آب در رودخانه زهره رهاسازی شود تا مقداری از مشکل آب شرب مردم هندیجان و اراضی کشاورزی حوضه زهره حل شود.