دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیرکل استاندارد استان اصفهان با بیان اینکه تنها ۴۰ درصد واحدهای تولید مصالح ساختمانی دارای علامت استاندارد هستند، گفت: حدود ۷۰ درصد از ساختمان‌های در حال ساخت از چند محصول غیراستاندارد به‌ویژه تیرچه و بلوک سقفی استفاده می‌کنند. غلامحسین شفیعی به فعالیت‌های اداره کل استاندارد استان اصفهان در دهه فجر اشاره و اظهار کرد: افتتاح نخستین آزمایشگاه کولر کشور در استان اصفهان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کارخانه لورچ و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه این آزمایشگاه برای بررسی عملکرد کولرهای آبی و آزمایش میزان مصرف انرژی (برچسب انرژی) ایجاد شده است، افزود: با توجه به اینکه بیشترین مصرف برق در استفاده از کولرهای آبی وجود دارد، باید گرید کولر آبی را به A یا B رساند که در این صورت صرفه‌جویی مناسبی در مصرف انرژی ایجاد خواهد شد.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با بیان اینکه آزمایشگاه آزمون شیشه دوجداره نیز در سال‌جاری افتتاح شده است، اضافه کرد: این آزمایشگاه در بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان بسیار موثر است و دومین آزمایشگاه کشور است که در اداره کل استاندارد اصفهان با اعتبارات دولتی به میزان یک میلیارد تومان راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه ۶ نمونه را همزمان کنترل می‌کند، خاطرنشان کرد: شیشه‌های دوجداره باید استاندارد اجباری شوند، در حال حاضر دو واحد تولیدی شیشه‌های دوجداره دارای پروانه به‌کار بردن علامت استاندارد در استان وجود دارد. وی به همکاری با جهاد دانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: آزبست یکی از مواد خطرناکی است که در لنت ترمز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین منظور پروژه تحقیقاتی آزمون آزبست در لنت ترمز با همکاری جهاد دانشگاهی انجام گرفته تا میزان آزبست مشخص شود.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با بیان اینکه تولید شمش طلا از طلای بازیافتی در کشور وجود ندارد، اضافه کرد: پروژه تولید شمش خالص طلا نیز با همکاری دانشگاه اصفهان آغاز شده است و تا نیمه نخست سال ۱۳۹۴ به سرانجام خواهد رسید و شمش طلای خالص تحویل تولیدکنندگان می‌شود.

شفیعی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد شمش‌های استفاده شده در کشور وارداتی است، ادامه داد: بیش از ۱۴۰۰ واحد تولید طلا با کد استاندارد در استان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه تمام مصنوعات باید دارای کد باشند، خاطرنشان کرد: کد مخصوص استان اصفهان با حرف E آغاز می‌شود و تاکنون ۱۴۳۰ کد استاندارد به واحدهای تولیدی اصفهان داده شده است. مدیرکل اداره استاندارد استان اصفهان اظهار کرد: ۱۸۰ واحد دارای علامت استاندارد در سطح کشور وجود دارد که ۱۰۰ واحد آن در استان اصفهان واقع است.

شفیعی به وضعیت استانداردسازی مصالح ساختمانی اشاره کرد و گفت: در شورای استانداری استان بر استانداردسازی مصالح ساختمانی و استفاده از مصالح دارای علامت استاندارد تاکید شده اما متاسفانه تاکنون دستگاه‌های متولی مصرف استفاده از مصالح در ساختمان، مسوولیت این امر را برعهده نگرفته‌اند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با بیان اینکه سلامت و ایمنی مردم وابسته به استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان است، تاکید کرد: از چند پروژه ساختمانی بازدید کردیم و مهندس ناظر و پیمانکار آن ساختمان‌هایی که از مصالح غیراستاندارد استفاده می‌کردند را به دادگاه فراخواندیم.

شفیعی ادامه داد: حدود ۷۰ درصد از ساختمان‌های در حال ساخت از چند محصول غیراستاندارد به‌ویژه تیرچه و بلوک سقفی استفاده می‌کنند. همچنین بیش از هزار واحد تولید مصالح ساختمانی غیراستاندارد در استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: بیش از ۹۵ درصد واحدهای تولیدی استان به استثنای واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی دارای علامت استاندارد هستند و تنها ۴۰ درصد واحدهای تولید مصالح ساختمانی دارای علامت استاندارد هستند که واحدهای تولیدی ایزوگام، سیمان و لوازم برقی عمده این واحدها محسوب می‌شوند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماه سال جاری، ۲۰۸ پرونده واحدهای مختلف در کمیسیون حقوق اداره کل مطرح شده که از این میان ۷۰ واحد پلمب شدند و اکثریت این واحدها مربوط به مصالح ساختمانی بوده است.

شفیعی افزود: ۵۹ پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده شده است که ۴۹ رأی از جانب آنان صادر و اکثرا به پرداخت جزای نقدی محکوم شده بودند و سه مورد حبس طویل‌المدت نیز وجود داشته است. وی در ادامه اظهار کرد: بیشتر محصولات وارداتی که کنار خیابان فروخته می‌شود، قاچاق و غیرقانونی هستند و لوازم آرایشی و بهداشتی نیز جزو این دسته‌اند. حتما لوازم آرایشی باید برچسب اداره نظارت غذایی و دارویی داشته باشند. لوازم آرایشی فاقد این برچسب دارای فلزات سنگین مانند سرب است که از طریق پوست جذب می‌شود.

مدیرکل اداره استاندارد استان اصفهان به طرح طاها (طرح اجرای هماهنگ استانداردها) اشاره و تاکید کرد: در راستای این طرح در سراسر کشور ۱۴۹۱ تذکر به تولیدکنندگان در سطح بازار داده شده است.