دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: با توجه به استعداد‌ها و ظرفیت‌های فراوان، امکان صادرات کالاهای غیرنفتی خوزستان به عراق تا مرز ۵ میلیارد دلار در سال وجود دارد. عبدالرحمان سلیمانی افزود: هم‌اکنون حجم صادرات کالاهای غیرنفتی خوزستان به عراق ۱/ ۱ میلیارد دلار است که این میزان می‌تواند در یک فرآیند سه ساله به مرز ۵ میلیارد دلار در سال برسد.

وی بازار عراق را فرصتی مناسب برای صنعتگران و تولیدکنندگان خوزستانی دانست و گفت: بسیاری از نیازهای عراق در بخش مواد غذایی و ساختمانی در خوزستان وجود دارد که هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بالقوه برای توسعه مناسبات اقتصادی با عراق استفاده کنیم. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز تصریح کرد: اگر بخش خصوصی قوی و با دانش در بازار نداشته باشیم قادر نخواهیم بود در بازار حضوری فعال و پایدار داشته باشیم از این رو هرچه بتوانیم از توانمندی‌های بخش غیردولتی برای توسعه صادرات استفاده کنیم امکان افزایش سقف صادرات کالا از خوزستان به عراق فراهم می‌شود.

سلیمانی با اشاره به ضرورت رونق بیشتر کسب‌وکار و ایجاد اشتغال در استان گفت: رونق کسب‌وکار تنها با تولید، صادرات کالا و افزایش بهره‌وری امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: اگر به دنبال توسعه پایدار در استان هستیم باید صنعتگران و تولیدکنندگان ارتباط مستمر با اتاق بازرگانی داشته باشند و نهادهای مردم نهاد را تقویت و بخش خصوصی را تقویت کنیم. سلیمانی گفت: تولیدکننده باید بازار هدف را بشناسد و تولید خود را براساس نیاز و خواست بازار تنظیم کند.

وی همچنین از راه‌اندازی دفتر اتاق بازرگانی اهواز در بصره به‌منظور بازاریابی کالاهای ساخت استان خبر داد و افزود: هم‌اکنون حجم تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران با عراق حدود ۱۰ میلیارد دلار است که می‌توان امیدوار بود با برنامه‌ریزی و ارتقای کیفیت کالاهای صادراتی این سقف را افزایش داد.

استاد دانشگاه و مشاور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز گفت: هیچ کشوری بدون اتصال و استفاده از تفکر بخش خصوصی به توسعه نرسیده است.

مسعود حسین‌پور از آلمان به عنوان کشوری نمونه در استفاده از تفکر بخش خصوصی یاد کرد و افزود: کشور ما نیز باید در سایه یک تلاش جمعی در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مسیر توسعه را هموار کند.

حسین‌پور افزود: هیچ راهی برای بهبود اقتصاد کشور جز ورود بخش خصوصی به صورت واقعی و نه نمایشی در این بخش وجود ندارد.

رئیس پیشین خانه صنعت و معدن خوزستان و دبیر پیشین کمیته سیاست‌گذاری و سخنگوی خانه صنعت و معدن ایران ادامه داد: اشتغال معضل اصلی اقتصاد کشور بوده و تحقق آن سهم تک‌تک آحاد کشور است و دولت وظیفه دارد برای این امر زمینه‌سازی کند.

حسین‌پور تاکید کرد: اشتغال در سیستم دولتی شکل نمی‌گیرد و هرگونه اشتغال دولتی به منزله بزرگ شدن بودجه دولت است که موجب بالا رفتن هزینه‌های دولت می‌شود.

حسین‌پور با انتقاد از شکل نگرفتن کارآفرینی در بستر توسعه گفت: با توسعه نامتوازن توسعه شکل نمی‌گیرد و هیچ تغییری بدون ایجاد فرصت و هیچ فرصتی بدون انتخاب شکل نخواهد گرفت. وی از خوزستان به‌عنوان استانی توانمند در تمام عرصه‌ها و بخش‌ها نام برد و گفت: کشور به توسعه دست نمی‌یابد مگر اینکه خوزستان توسعه یابد.

حسین‌پور گفت: خوزستان تمام شاخص‌های توسعه را دارد و تنها بخش خصوصی است که می‌تواند با استفاده از این ظرفیت‌ها خوزستان را به پایتخت اتاق بازرگانی در کشور تبدیل کند.

وی گفت: منافع ملی نباید فدای مسائل فردی شود چرا که در غیر این صورت فرصت و تغییری ایجاد نخواهد شد.

مشاور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: کشاورزی باید موتور محرکه اتاق بازرگانی شود و هیچ اقتصادی بدون کشاورزی معنا پیدا نمی‌کند.