راه‌اندازی آزمایشی «شبیه‌ساز سقوط آزاد» در مشهد

دنیای اقتصاد، مشهد: پروژه ملی «شبیه‌ساز سقوط آزاد» در منطقه تجاری، گردشگری سپاد مشهد با موفقیت به بهره‌برداری رسید. به گزارش روابط عمومی منطقه گردشگری سپاد، مدیرعامل این منطقه با اعلام این خبر افزود: پروژه ملی «شبیه‌ساز سقوط آزاد» یا تونل عمودی باد که برای اولین بار در کشور و با کارفرمایی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری احداث شده است با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت و به تمامی اهداف فنی در سطح استانداردهای جهانی دست یافت. سید مهدی درهمی با تاکید بر اهمیت موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش، تصریح کرد: برای معلق ماندن فرد در محفظه دستگاه باید خطوط جریان هوا توسط فن‌ها با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت به‌طور کاملا موازی ایجاد شود که این امر در راه‌اندازی اولیه این پروژه با موفقیت انجام شد و به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل منطقه تجاری گردشگری سپاد با بیان اینکه پروژه شبیه‌ساز سقوط آزاد یا تونل عمودی باد توسط مهندسان داخلی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: تقریبا تمام تجهیزات این پروژه در داخل کشور طراحی شده و به مرحله اجرا درآمده است. وی تونل عمودی باد را در بعد آموزشی برای تقویت زیرساخت‌های تخصصی کشور حائز اهمیت دانست و گفت: شبیه‌ساز سقوط آزاد، هم یک پروژه تفریحی و هم یک پروژه آموزشی محسوب می‌شود.

درهمی شبیه‌ساز سقوط آزاد را ورزش و تفریحی مهیج و بدون خطر عنوان کرد و افزود: در شبیه‌ساز سقوط آزاد (تونل باد عمودی) جریان هوا با سرعت ۲۵۰ کیلومتر، احساس سقوط آزاد از هواپیما را به وجود می‌‎آورد که غیر از اهداف تفریحی آن برای آموزش علاقه‌مندان به چتربازی نیز استفاده می‌شود و این سبب کاهش هزینه‌های آموزش به میزان ۹۵ درصد شده و همچنین سبب افزایش ایمنی آموزش نیز می‌شود. وی اضافه کرد: این پروژه دارای محوطه پرواز به شکل چندضلعی و قطر محاطی ۶/ ۳ متر و در ارتفاع ۱۲ متری از سطح زمین است که تا چهار نفر می‌توانند در آن به صورت همزمان شناور شوند. دانشیار پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز به‌عنوان مجری طرح در باره این پروژه اظهار کرد: پروژه شبیه‌ساز سقوط آزاد پروژه بزرگی است که مصوبه طرح‌های کلان ملی ریاست‌جمهوری را دارد و در مراحل انتهایی خود به سر می‌برد.

دکترمحمدعلی اردکانی با بیان اینکه پروژه شبیه‌ساز سقوط آزاد در منطقه تجاری گردشگری سپاد با نام تجاری «برج پرواز صبا» به‌عنوان طرحی نوآورانه در حال احداث است، عنوان کرد: این پروژه برای اولین بار در کشور و با کارفرمایی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال احداث است که نوید آن می‌رود با پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی این پروژه تا انتهای سال به بهره‌برداری برسد.