بندر شهید رجایی رکورددار ترانزیت غیرنفتی

دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با اشاره به آخرین حجم ترانزیت غیرنفتی در این بندر به‌عنوان مهم‌ترین بندر تجاری کشور، رقم این‌گونه عملیات بندری را حدود ۵ میلیون تن اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی در نشست سالانه مدیران، معاونان و مشاوران سازمان بنادر و دریانوردی به ارائه گزارش ۱۱ ماه سال‌جاری پرداخت و اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۶۵ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۳۵۵ تن کالای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شد. وی ادامه داد: از کل عملیات انجام شده در این بندر، ۴۴ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۴۶ تن به کالاهای غیرنفتی و ۲۱ میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۰۹ تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد.

ترانشیپ کالای غیرنفتی؛ ۵/۱ میلیون تن

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از رونق عملیات ترانشیپ برای تبدیل بندر شهید رجایی به بندر کانونی منطقه خبر داد و گفت: طی این مدت، یک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۴۴۸ تن کالا با خطوط فیدری از این بندر به سایر بنادر ترانشیپ شد که ۵درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه اظهارات خود حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی طی سال جاری را ۴ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۷۳۲ تن عنوان کرد.

جذب ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری

وی از رشد ۲۶ درصدی حمل و نقل ریلی در بندر شهیدرجایی طی سال ۹۳ خبر داد. ایدنی همچنین در بخش دیگری از این نشست جذب ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال ۹۳ را از جمله اقدامات برجسته بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور برشمرد.

رشد سه برابری ترانزیت غیرنفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از رشد چشمگیر ۱۷۰ درصدی این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و حدود سه برابر شدن این بخش از عملیات بندری خبر داد.

ایدنی میزان کابوتاژ (حمل‌ونقل ساحلی) این‌گونه کالاها طی سال جاری را بیش از ۵۲۵ هزار تن عنوان کرد و با اشاره به آخرین حجم صادرات غیرنفتی انجام شده در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور، رقم آن را ۲۳ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۵۵۶ تن دانست.

وی از تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۶۶۸ هزار و ۷۴۹ TEU کانتینر در این بندر طی سال‌جاری خبر داد و گفت: طی ۱۱ ماه گذشته، عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی به میزان ۳ درصد رشد مثبت داشته است.

رشد ۱۲۲ درصدی ترانزیت نفتی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در این بندر اشاره کرد و گفت: از آغاز سال‌جاری تاکنون، ۴ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۸۶۶ تن مواد نفتی از طریق پایانه‌های نفتی این بندر به خارج از کشور صادر شد. ایدنی میزان ترانزیت این نوع کالاها را ۵۳۲ هزار و ۵۴۳ تن اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه گذشته، ۱۲۲ درصد افزایش داشته است. وی ضمن بیان این مطلب که بیش از یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۳۸ تن مواد نفتی از طریق این بندر به داخل کشور وارد شد، میزان کاپوتاژ مواد نفتی طی سال جاری را ۱۵ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۸۶۲ تن اعلام کرد.

پهلوگیری ۳۶۰۰ کشتی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی تعداد شناورهای ورودی به این بندر طی سال جاری را ۳ هزار و ۵۸۷ فروند اعلام کرد و گفت: از این میزان، ۲ هزار و ۸۴۵ فروند شناور بالای هزار تن و ۷۴۲ فروند از کشتی‌های پهلو گرفته در بندر شهید رجایی، زیر یک هزارتن وزن داشته‌اند. وی یادآور شد: منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد کشور ۵۳ درصد صادرات و واردات، ۷۰ درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد کالای کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند. ایدنی اضافه کرد: این بندر با ۴۰ پست اسکله توانایی پهلودهی کشتی‌هایی اقیانوس‌پیما با آبخور ۱۷ متر و ظرفیت ۱۴۵هزار تن را دارد.