چالش آب  در کردسـتان

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: شرکت آب منطقه‌ای کردستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد امکان تامین آب برای مصارف کشاورزی برای سال جاری در مسیر پایاب و حاشیه سد قشلاق سنندج وجود ندارد. در این اطلاعیه خطاب به کشاورزان و شهروندان شهر سنندج آمده است: به‌دلیل کاهش نزولات جوی و افت شدید مخزن آب سد قشلاق سنندج و اولویت تامین آب شرب سنندج از محل سد مذکور، امکان تامین آب جهت مصارف کشاورزی برای سال جاری در مسیر پایاب و حاشیه سد وجود ندارد.

این اطلاعیه همچنین از شهروندان سنندجی خواسته است نهایت صرفه‌جویی در مصرف آب را به عمل آورند. آب شرب مورد نیاز مردم شهر ۴۵۰ هزار نفری سنندج مرکز استان کردستان از سد قشلاق در ۱۲ کیلومتری این شهر و در مجاورت روستای سراب قامیش تامین می‌شود و اکنون با کاهش ذخیره پشت این سد، مردم سنندج با کمبود آب مواجه هستند. قرار است کم‌آبی سد قشلاق سنندج با تزریق ۴۰ میلیون متر مکعب آب از طریق سد آزاد در حوزه شهرستان سنندج در سال‌جاری جبران شود.

در پایین‌دست سد قشلاق علاوه‌بر باغات، اراضی کشاورزی زیادی وجود دارد که اکنون با کاهش آب ذخیره سد قشلاق شرکت آب منطقه‌ای اولویت را به تامین آب شرب داده و اعلام کرده است امکان تامین آب کشاورزی در این منطقه وجود ندارد.

برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در کنار مصرف بی‌رویه آب به‌ویژه در بخش کشاورزی و شرب، از دلایل اصلی بحرانی شدن وضعیت منابع آبی کشور و استان کردستان است.

در گذشته کردستان به سرزمین آبشارها و رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های طبیعی و چشمه‌سارهای جوشان معروف بود و با میانگین ۵۰۰ میلیمتر بارش در سال، از استان‌های پر آب کشور بود اما این استان اکنون با کم آبی روبه‌رو است و زنگ کمبود آب در آن به صدا درآمده است.

با این حال میزان سرانه مصرف آب شرب در کردستان ۱۰ لیتر از میانگین کشوری بیشتر و به ۲۰۰ لیتر در روز می‌رسد البته این میزان در سال‌های گذشته ۲۵۰ لیتر بود که با فرهنگ سازی مقداری کاهش یافته است.

به گفته مسوولان حوزه آب در استان کردستان ۹۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی و تنها ۱۰ درصد آن در بخش شرب مصرف می‌شود. استان کردستان با مساحتی بیش از ۷/ ۱ درصد از کل کشور دارای ۳۵ درصد جمعیت ساکن روستا است و کشاورزی شاهرگ حیاتی این استان است، براساس حساب‌های منطقه‌ای سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی در کشور ۸/ ۹ درصد است که این رقم در استان کردستان معادل ۳/ ۲۰ است.

از جمعیت یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفری استان کردستان، بهره‌برداری از بخش کشاورزی را ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ نفر بر عهده دارند و ۱۱۳ هزار و ۴۵۱نفر در یک میلیون و ۱۱۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز معتقد است یکی از چالش‌های اصلی استان بخصوص در بخش زراعت و باغبانی کمبود آب است و می‌گوید: کردستان استان کم آبی نیست اما توزیع آب در استان به‌صورتی است که در شرق استان اراضی فوق‌العاده مستعد و حاصلخیز اما کم آب با دشت‌های ممنوعه داریم و در غرب استان که اراضی محدودی داریم آب وجود دارد و این موضوع به یکی از چالش‌های حوزه کشاورزی در کردستان تبدیل شده است. استاندار کردستان نیز در اولین جلسه شورای اداری استان با اشاره به اینکه در سطح کشور با بحران کم آبی مواجه هستیم، گفت: استان کردستان نیز با مشکل کم آبی روبه‌رو است و شهر سنندج از دیگر شهرها مشکلات بیشتری دارد. عبدالمحمد زاهدی با اشاره به اینکه نمی‌گذاریم برای مردم سنندج مشکلی در این ارتباط پیش بیاید از دستگاه‌های حوزه آب خواست طرح‌های آبرسانی خود را آغاز کنند و از اعتبارات نترسند چرا که به هر طریقی باشد اعتبارات مورد نیاز این بخش را تامین خواهیم کرد و از مردم هم درخواست می‌کنیم صرفه‌جویی کنند.