دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: معاون اجرایی موسسه جهاد نصر و قائم‌مقام مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام گفت: امسال شرایط کار به گونه‌ای پیش می‌رود که حدود ۸۲هزار هکتار از اراضی زیرپوشش این طرح آماده سازی شود. حسن علاقه بند اظهار کرد: سال ۱۳۹۳ با سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان و اختصاص ۵/ ۱ میلیارد دلار، یک سال متفاوت برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی ایلام و خوزستان را شاهد بودیم و جهش قابل توجهی در این طرح صورت گرفت.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۱۰۳ هزار هکتار عملیات زهکشی زیرزمینی، ۶۸ هزار هکتار عملیات تجدید و نوسازی اراضی و حدود ۱۱۰ هزار هکتار نیز احداث شبکه فرعی آبیاری و زهکشی انجام شد.

علاقه بند توضیح داد: ۳۵ هزار هکتار شبکه فرعی و ۴۳ هزار هکتار زهکشی زیرزمینی و ۳۴ هزار هکتار عملیات تجدید مربوط به پارسال است.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر اظهار کرد: هم اکنون در کارگاه‌های طرح هفت هزار و ۵۰۰ نفر نیروی شاغل به‌صورت مستقیم فعالیت دارند و ۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین، سبک و نیمه سنگین مشغول به کارند که از اینها ۵۴۰ دستگاه تخصصی است.

وی اضافه کرد: با حمایت خوبی که از تولید داخلی صورت گرفت توانستیم دستگاه‌هایی را که به سختی می‌شد تهیه کرد در اختیار گرفته و شرایط خوبی را نیز برای خود فراهم کنیم.

علاقه بند اظهار کرد: از محل اعتبارات صندوق توسعه حدود ۶۰۴۰ میلیارد ریال جذب شد که امید می‌رود امسال طرح روند بهتری داشته باشد.

قائم‌مقام مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام اظهار کرد: از ۵/ ۱ میلیارد دلار قرار بود ۶۵۰ میلیون دلار در مرحله نخست پرداخت شود که تاکنون ۲۵۰ میلیون دلار آن پرداخت شده و پرداخت بقیه آن نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه امسال حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای طرح پیشنهاد داده شده، گفت: پرداخت از محل فاینانس چین هم از آنجایی که تخصیص آب نهایی نشده قطعی نیست، اما معاون اول رئیس جمهوری وعده داده بحث تخصیص آب را حل و فصل کند. علاقه بند افزود: از نظر ما مشکلی در تامین آب وجود ندارد اما هنوز مجوزهای لازم از وزارت نیرو داده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو موظف به تامین آب مورد نیاز طرح است، افزود: این وزارتخانه باید آب مورد نیاز مجموع طرح ۵۵۰ هزار هکتار را تامین آب کند؛ چرا که مدیران ارشد نظام به ما این وعده را داده‌اند.