ضرورت مدیریت مصرف برق در تابستان

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب با حضور معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو در کرمانشاه برگزار و علی چهل‌امیرانی به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت معرفی شد. مشکل تامین برق تابستان

معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو در این مراسم با اشاره به مصرف بالای برق در کشور، گفت: اگر مدیریت مناسب در مصرف برق صورت نگیرد، امسال مشکل جدی در زمینه تامین برق مصرفی خواهیم داشت.هوشنگ فلاحتیان ‌با تاکید بر اهمیت برق به‌عنوان یک سرمایه ملی افزود: باید به مدیریت در مصرف برق و تقاضا در این بخش توجه بسیاری شود، چراکه اگر مدیریت صحیح صورت نگیرد اوج بار برق مصرفی کشور از مرز ۵۱ هزار مگاوات فراتر می‌رود.

رشد مصرف بالا است

وی ادامه داد: رشد مصرف برق در کشور ما بالا است، اما اگر این مصرف در بخش تولید باشد ارزش افزوده محسوب می‌شود و این رشد بالا در سایر بخش‌ها هدر رفتن این سرمایه است.

فلاحتیان همکاری مدیران را در زمینه مدیریت مصرف برق در فصل تابستان الزامی دانست و گفت: سال‌های گذشته مدیریت مناسبی در زمینه مصرف برق و طرف تقاضا صورت نگرفته و اگر این مساله امسال تکرار شود، تابستان با مشکل تامین برق مواجه ‌خواهیم شد.

معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو مدیریت صحیح مصرف برق و طرف تقاضا را نیازمند ایجاد زیرساخت‌های جدید با رویکرد علمی به مدیریت طرف تقاضا عنوان کرد و گفت: مدیریت طرف تقاضا روش‌های علمی خاص خود را دارد که مدیران باید کاملا بر آن مسلط باشند.

کاهش درآمد صنعت برق

وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه اقتصاد برق کشور گفت: افزایش قیمت مواد اولیه صنعت برق و ثابت ماندن قیمت برق منجر به کاهش درآمدهای این صنعت شده و با وجود تلاش‌های بسیاری که صورت گرفته، مشکل هنوز حل نشده است.

فلاحتیان با اشاره به عملکرد چشمگیر شرکت برق منطقه‌ای غرب، خاطرنشان کرد: این شرکت با توجه به عملکرد وسیعی که بین سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام داشته و همچنین عملکرد خوب در صادرات برق به عراق، یکی از شرکت‌های موفق بین ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای کشور است.

ظرفیت ۲۳۰۰ مگاواتی تولید برق

وی ظرفیت تولید برق در سه استان کرمانشاه، ایلام و کردستان را ۲۳۰۰ مگاوات بیان کرد و گفت: ظرفیت تولید و زیرساخت‌های برق در این سه استان در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.

فلاحتیان پیش‌بینی کرد با بهره‌برداری از چند نیروگاه دیگر طی سال‌های آینده ظرفیت تولید و زیرساخت‌های برق به بیش از ۴ هزار مگاوات افزایش یابد. معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو از بهره‌برداری از نیروگاه سیمره با ظرفیت ۴۸۰ مگاوات در سال‌جاری خبر داد و گفت: در روزهای آینده نیز یک نیروگاه در اسلام‌آباد غرب با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات وارد مدار می‌شود.

وی همچنین از راه‌اندازی نیروگاه «سد داریان» تا پایان سال‌جاری با ظرفیت تولید ۲۰۰ مگاوات خبر داد و گفت: به‌زودی عملیات اجرایی نیروگاه ۳۲۰ مگاواتی زاگرس که قرارداد آن اواخر سال گذشته منعقد شد، آغاز می‌شود و طی دو سال و نیم آینده این نیروگاه نیز در منطقه غرب کشور به بهره‌برداری می‌رسد.